VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grävning, tips!  (läst 11777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rude Boy

Grävning, tips!
« skrivet: november 13, 2012, 18:04:19:19 »
Håller på att bygga hus på en tomt jag har köpt. Husplanerna har kommit längre än poolplanerna men jag tänkte ändå vara lite effektiv att låta tomtgrävaren göra hålet för poolen redan nu. Alltid kan man behöva fyllnadsmassor på andra delar av tomten.

Min tanke var att gräva ett 6x10m hål för en 4x8 pool, fylla med singel och packa det direkt. Det var allt jag tänkte göra inför vinter. Borde jag göra något mer?

När våren kommer sen tänkte jag gjuta plattan och sedan bygga själva poolen.

Är det det något speciellt jag bör tänka på innan jag sätter igång? Vad händer om det regnar i hålet? Måste jag ha dränering/avrinning?

Andra fällor?

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Grävning, tips!
« Svar #1 skrivet: november 13, 2012, 22:12:21:21 »
Svårt att sega något om ditt behov for dränering utan att veta hur tomten är, grundförhållande, naturlig avrinning m.m.
Kom ihåg att gräva ut nog så du får plats med isolation.
Själv hade jag inget behov av dränering då min tomt lutar rett så mycket, män om du måste dränera, se till att gräva djupt nog, så du får dräneringen minst 30 - 40 cm under pool plattan.
Inget bekymmer med regn i hålet. Mycket större bekymmer när poolen är på plats om du får vatten ståande upp langs poolväggen.

Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Grävning, tips!
« Svar #2 skrivet: november 14, 2012, 06:19:09:09 »
6x10 låter lagom för en 4x8. Vad gäller dränering ska du tänka i samma termer som när du bygger hus. Det är viktigt att hålla undan grundvatten och ev ytvatten som letar sig ner. Om marken lutar eller inte har ju generellt inget med behovet av dränering att göra annat än i extremfall där man byggt i en kraftigt lutande sluttning. Släng ner dränrör och led bort vattnet eller anslut mot en dränbrunn och pumpa bort.

Det är ju inte helt tokigt att tänka till lite på grävdjupet redan nu....men detta beror ju lite på poolkonstruktion.

Beroende på markförhållanden kan du ju ha det mesta av omgivande mark i din poolgrop i vår - kanske är det värt att fundera på hur du kan förhindra ras....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rude Boy

SV: Grävning, tips!
« Svar #3 skrivet: november 14, 2012, 09:30:17:17 »
Tomten lutar lite men inget extremt så dränering eller något sätt att leda bort vatten är nog klokt.

Angående gropens djup så tänkte jag följande: baddjup ca 1,4. Ca 10cm för kant ovanför. 10cm platta. ca 30-40 cm för isolering/packning. Min gissning är att man får gräva 2m djupt. Detta borde täcka det mesta oberoende av vilken konstruktion jag väljer.

Tog jag i lite på djupet?

Utloggad MathiasS

SV: Grävning, tips!
« Svar #4 skrivet: november 14, 2012, 10:38:29:29 »
Nej det är i rätt storleksordning.

Här är det

5cm stensarg
160cm vägg
10cm betong
10cm isolering
20cm 8-16

och tanken var att stensargen i sin helhet skulle ligga över högsta punkt på omgivande mark så schakten gjordes precis 200cm. Detta ger ett bad/vattendjup på 150cm i mitt fall.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rude Boy

SV: Grävning, tips!
« Svar #5 skrivet: november 14, 2012, 10:52:21:21 »
Tack MathiasS,

Då blir det starten på poolbygget. Kommer jag så långt får jag väl starta en byggtråd dessutom-

Tack för alla tips.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Grävning, tips!
« Svar #6 skrivet: november 14, 2012, 12:15:34:34 »
Hej
Smart att du planerar poolgropen med övriga shaktarbeten, spar massa pengar.

Vill också på peka om djupet som ett par andra har gjort tidigare.
Tänk på att olika poolstommar kräver olika djup på gropen, vissa vill ha gjuten platta etc. så det är svårt att säga ett standard djup att gräva.

MVH
Jonas
alltibad

Utloggad MathiasS

SV: Grävning, tips!
« Svar #7 skrivet: november 14, 2012, 20:11:03:03 »
Just det, detta är förstås beroende på poolstome. Mina måttuppgifter gäller för specifikt för en thermomurspool.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Grävning, tips!
« Svar #8 skrivet: november 15, 2012, 00:05:38:38 »
Har själv aldrig bygd någon thermomurspool, men är det inte rett vanligt att ha en kantförstärking om man skal gjuta en platta oavsett typ av vägg? Själv har jag 10cm isolation och 20cm betong under alla väggar, medans resten av plattan har 20cm isolation och 10cm betong.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Grävning, tips!
« Svar #9 skrivet: november 15, 2012, 06:13:31:31 »
Kantförstärkning bygger man för att man har en högre vertikal last på väggarna i ett hus (tak, andra våningar etc). I en pool har man ingen last alls på väggarna, förutom egenvikten. 20cm isolering under plattan är dock inte fel men antagligen svårt att räkna hem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan