CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Linerpool.... Vilket fabrikat  (läst 15661 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Linerpool.... Vilket fabrikat
« Svar #30 skrivet: april 14, 2012, 10:02:17:17 »
Mycket snack och dålig svenska..

Jag är ingenjör och inte svenskalärare. Det förklarar nog den dåliga svenskan...  ;)

Sen om det är något specifikt i det jag skriver som du anser är felaktigt så får du gärna poängtera detta. Annars får jag gratulera dig till en bra försök av klassisk "härskarteknik".  O0
« Senast ändrad: april 14, 2012, 11:06:11:11 av Steffe »

Poolgiganten

Utloggad LUS

SV: Linerpool.... Vilket fabrikat
« Svar #31 skrivet: april 14, 2012, 19:56:54:54 »
  Ska man vara riktigt ärlig så skiljer det sig inte så mycket mellan firmornas priser och kvalitet. Det är oftast likadana grejjer som saluförs. Om man ska få en bra pool så är det underarbet som måste vara 100%:igt! Utan en plan och riktig botten så är kunskap ett måste. Som tur är så kan man enkelt förvärva den, tex i detta forum! Att det skulle vara någon större skillnad på liners har jag svårt att tänka mig, det är tid och kemi som "dödar" den. Då är det bättre att se till att delarna är lätt utbytbara om något händer.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Steffe

SV: Linerpool.... Vilket fabrikat
« Svar #32 skrivet: april 15, 2012, 10:21:43:43 »
Ok, för att gå tillbaka till ämnet. Här är mina tankar och råd. 

Nu vet jag inte vilken typ av form på poolen du är ute efter. Det finns pooltyper som använder sig av vattnets eftersträvan att trycka ut åt alla håll såsom t ex runda pooler och åttaformade pooler med stomme i valsad plåt. Dessa blir såklart billigare p.g.a. sin konstruktion jämfört med t ex rektangulära pooler som måste ha en annan konstruktion för att motverka vattentrycket inverkan på formen.

Om vi tar rektangulär pool med trappa som exempel och tittar på de leverantörer som finns så ser ju slutresultatet mer eller mindre likadant ut oavsett vilken leverantör man väljer (samma form, snarlika trapptyper, samma färg/mönster på liners). De flesta erbjuder samma storlekar på reningsverk (pump/filter) till osv. Givetvis kan det skilja lite åt i kvalitet på de ingående produkterna, men inte på ett sådant sätt så att man skulle se det eller uppleva det som vanlig användare (om de inte går sönder såklart). Det som normalt skiljer mest åt mellan leverantörerna är typ av stomme. Jag förutsätter här att vi diskuterar de större poolleverantörernas (Folkpool, Svenska Poolfabriken, Poolstore etc.) materialstandard och företag som har jämförbara alternativ till detta.

När det gäller vilket fabrikat/leverantör som är bäst så är mitt svar; det som passar dig bäst. Om vi är överens om att de flesta leverantörer (dem stora leverantörerna och även mindre) erbjuder pooler vars slutresultat kommer att upplevas likvärdigt rent utseendemässigt så är det andra faktorer än utseendet som kommer att avgöra vilket som är bäst för dig. För att avgöra det så skulle jag nog försöka dela upp det frågorna: montering, servicegrad, budget och företag (kommer inte på mer just nu).

Montering: Kan du montera poolen själv eller behöver du hjälp av poolfirman? Vissa poolstommar är lättare att montera än andra. Skulle du t ex kunna mura en pool i Leca själv? Fråga poolleverantörerna hur det är med monteringssupport och monteringsmanualer. Fråga om du kan få se monteringsmanualen innan du bestämmer dig för leverantör.

Servicegrad: Hur händig är du, dvs. kan du åtgärda tekniska fel själv utifall något går sönder? Det handlar alltså om vilken servicenivå du ställer på den leverantör du köper ifrån. Det du kan vara säker på är att något material någon gång går sönder oavsett vilken leverantör du än väljer  (t ex värmepump vars flödesvakt går sönder och som måste bytas, packning i sexvägsventilen till filtret som måste bytas etc.). Kan du då avhjälpa samtliga fel själv eller måste du ha hjälp av poolleverantören på plats? Detta avgör t ex om du skall välja en t ex lokal leverantör och givetvis vilken service de kan erbjuda (du kanske får ett bättre pris av en internetleverantör än t ex en lokal firma, men i slutändan kanske du bör välja den lokala med tanke på behovet av service). Det kan även betyda att du kanske vill spara lite extra kronor och köper allt poolmaterial utomlands såsom vissa på forumet gjort.

Budget: vad vill du lägga initialt på din pool? Givetvis hade t ex en poolstomme av typ dorocell block kostat mer än t ex än poolstomme av trä eller plåt. Denna typ av pool kommer ha lägre transmissionsförluster och därmed lägre energikostnader, men hur mycket kommer du att tjäna? Är det ett miljömedvetet val eller ett budgetval? Denna typ av pool är också mindre känslig mot t ex kraftiga markrörelser, men är det något som påverkar i ditt fall? Hur länge har du tänkt att ha poolen? Om man endast tänker t ex 15-20 år framåt så kanske det är onödigt att investera i något som har 40 års garantitid. Har du kontakter i din omgivning som gör att du kanske kan bygga en leca pool till ett mycket lägre pris som en prefabricerad pool? Vilken typ av underarbete kräver poolen? Ta in offerter från leverantörer och jämför. 

Företaget: Kolla alltid upp det företaget du skall köpa av. Hur länge har de varit i branschen? Sen 2005-2006 har det uppkommit explosion av nya poolleverantörer som vill pröva lyckan i poolbranschen. Är företaget så bra skött så att det kommer finnas kvar år framöver? Gör en UC om du är osäker. Hur är personerna som jobbar där? Vad får du för förtroende för företaget? Kolla med folk här på forumet som köpt av företaget. Referenser är väl det bästa sättet att riktigt veta vad ett företag går för/inte går för. Fråga även företaget om de har referenspooler i området där du bor.

Det är vad jag kan komma på nu. Kommer säkert på mer sen när jag hunnit dricka upp morgonkaffet. ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag