VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja  (läst 8328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #10 skrivet: juli 31, 2019, 14:33:27:27 »
Ska ha och ska ha.... ::)
- Här är lite intressanta siffror på vad swim & fin- pumpar på 8.5kw on/ off och deras inverter på 9kw ger när man mäter på samma sätt som Gullberg mäter den pump jag har G&J P15.

(Se mätningarna gjorda vid 15°C i vatten och 26°C i vatten vid 70 % luftfuktighet)

Ha även i åtanke att vattengenomströmningen påverkar - men att många med ovanmarkspooler ofta kör med ganska billiga/ små sandfilter.

- Vilken effekt och verkningsgrad ger Era 9kW - pumpar vid 15°C i vattnet?


Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad jarlhov

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #11 skrivet: april 24, 2020, 08:27:06:06 »
Hej,

jag är väldigt intresserad av hur värmepumpen presterade....

Utloggad freddan122

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #12 skrivet: maj 08, 2020, 13:42:54:54 »
Jag är också intresserad av att veta om du blev nöjd! :)

/Fredrik

Utloggad jarlhov

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #13 skrivet: maj 12, 2020, 10:01:26:26 »
Jag har själv installerat för ca en vecka sedan. Skickar samma svar här som i annan tråd:

Jag har liknande pool, kanske tom samma 18kbm bestway...

Har köpt rejälare sandfilter https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250
nackdelen med detta är att pumpen gett upp 2ggr. Funktionen är bra men den verkar inte gilla vinterförvaringen. Änsålänge går det på garantin. Detta blev ett enormt lyft för vattenkvalitén.

I år kompletterade jag med en Gullberg & Jansson P15 https://www.osterlenspoolcenter.se/index.php/varmepump/gullberg-jansson/763-gullberg-jansson-p15

Vi har inte haft så varma dagar i skåne än. men i helgen hade jag 28grader i poolen vid ca 18grader ute. Natten mellan söndag/måndag var kall. den droppa då till 24,5 grader på morgonen,det var då 6grader ute. Jag räknar med att min setup ger väldigt bekväm temperatur när jag faktiskt vill bada. Blir det en varm sommar så behöver den kanske inte ens gå dygnet runt som den gjort nu sen jag installera för en vecka sedan. Jag resonerar att filter och värmepump kan jag behålla om jag väljer att uppgradera eller kanske gräva ner pool. Jag kommer då behålla samma storlek då jag tycker den är perfekt. Kör även med pooltäcke.

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2020, 08:57:19:19 »
Jag har själv installerat för ca en vecka sedan. Skickar samma svar här som i annan tråd:

Jag har liknande pool, kanske tom samma 18kbm bestway...

Har köpt rejälare sandfilter https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250
nackdelen med detta är att pumpen gett upp 2ggr. Funktionen är bra men den verkar inte gilla vinterförvaringen. Änsålänge går det på garantin. Detta blev ett enormt lyft för vattenkvalitén.

I år kompletterade jag med en Gullberg & Jansson P15 https://www.osterlenspoolcenter.se/index.php/varmepump/gullberg-jansson/763-gullberg-jansson-p15

Vi har inte haft så varma dagar i skåne än. men i helgen hade jag 28grader i poolen vid ca 18grader ute. Natten mellan söndag/måndag var kall. den droppa då till 24,5 grader på morgonen,det var då 6grader ute. Jag räknar med att min setup ger väldigt bekväm temperatur när jag faktiskt vill bada. Blir det en varm sommar så behöver den kanske inte ens gå dygnet runt som den gjort nu sen jag installera för en vecka sedan. Jag resonerar att filter och värmepump kan jag behålla om jag väljer att uppgradera eller kanske gräva ner pool. Jag kommer då behålla samma storlek då jag tycker den är perfekt. Kör även med pooltäcke.

Imponerande att den lilla värmepumpen orkar hålla 28 grader nu när det är så kallt. Här i Blekinge hade vi runt nollan igår morse med frost på gräsmattan.

Jag har låtit vår 12kW-pump köra 9-20 varje dag och ligger och pendlar mellan 15 och 20 grader i poolen (31 m3), med endast ett 500 my geobubble-täcke på.  Antar man måste köra dygnet runt för att komma högre, eller avvakta vettiga temperaturer.

/H

Utloggad jarlhov

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #15 skrivet: maj 13, 2020, 09:26:35:35 »
Så är det nog. nu efter några dagar med temp runt 7-10 grader så ligger jag på 23. Pumpen går dygnet runt. O andra sidan är jag inte så sugen på att bada när det är 10grade oavsett om det är 23 eller 32 grader i vattnet. Så den verkar fylla den funktion jag var ute efter.

Rikard2

  • Gäst
Rikard2
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2020, 17:14:58:58 »
Hur gick det med värmepumpen till intexpoolen? Har exakt likadan och ringde ang samma pump (g o j p15) . Hur hög temp får du upp den i? Lätt att installera? Kör du med by pass eller var det heter:) Med vänlig hälsning, Rikard

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #17 skrivet: juni 01, 2020, 13:14:40:40 »
Det var ju rysligt rent vad TS var dålig på att svara i denna tråden, men nu är jag här igen :-)

Den P15 jag köpte blev för klen -  tyvärr.
Jag tror inte det var pga dålig konstruktion eller glädjespec utan rent av beroende på att en ovanmarkspool är inte att jämföra med en nedgrävd och isolerad pool.

Kalla vindar från sidorna kyler mycket mer än man tror.
Jag har ett mycket rejält pooltäcke men åter igen så är sidorna bara gjorda av liner.
Tom om det så skulle varit en pool klädd med brädor, typ de träpooler som finns så hade det påverkat mycket.

I år får det nog bli att gå upp 1 eller 2 storlekar på pump.

Ska tillägga att vi hade varmt och gott i vattnet de dagar som det var det samma i luften men kröp kvicksilvret ner mot 18-19 grader i luften några halvkassa dagar så orkade den inte hämta upp tempen snabbare än mina solslingor som jag hade tidigare. :-( 
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad raukroland

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #18 skrivet: juni 02, 2020, 23:44:49:49 »
Tur för mig då att P15 var slut nu när jag skulle beställa, fick bli en P20 istället. Har likadan pool som du har, Intex ultra frame 488x122...
Hoppas den kommer att funka bättre än P15 funkat för dig...

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #19 skrivet: juni 03, 2020, 09:55:18:18 »
Det var ju rysligt rent vad TS var dålig på att svara i denna tråden, men nu är jag här igen :-)

Den P15 jag köpte blev för klen -  tyvärr.
Jag tror inte det var pga dålig konstruktion eller glädjespec utan rent av beroende på att en ovanmarkspool är inte att jämföra med en nedgrävd och isolerad pool.

Kalla vindar från sidorna kyler mycket mer än man tror.
Jag har ett mycket rejält pooltäcke men åter igen så är sidorna bara gjorda av liner.
Tom om det så skulle varit en pool klädd med brädor, typ de träpooler som finns så hade det påverkat mycket.

I år får det nog bli att gå upp 1 eller 2 storlekar på pump.

Ska tillägga att vi hade varmt och gott i vattnet de dagar som det var det samma i luften men kröp kvicksilvret ner mot 18-19 grader i luften några halvkassa dagar så orkade den inte hämta upp tempen snabbare än mina solslingor som jag hade tidigare. :-(

tack för svar..

Vi har en intex-pool och tappar ca 3 grader mellan 18:00 och 09:00 nu när det är runt 8 grader på natten. Vår värmepump tar igen dessa under några timmar så när jag kommer hem från jobbet vid 17-tiden är det härliga 27-28 grader igen i poolen. Jag hade dock önskat att tappet om natten låg på ca 1 grad, mest pga ekonomin och att man kanske under semestern vill bada på morgonen/förmiddagen, och då är det bara runt 24 grader vilket är lite kallt tycker vi. Har ett rejält geobubble 500-täcke som borde isolera en hel del.

Det är första året vi har pool, och ska denna behållas ska vi satsa på att gräva ner den ordentligt, det är lite bökigt att gå upp och ner för stegen, och frun tycker inte att den pryder sin plats i trädgården. För henne är en "riktig" pool en som har ett trädäck eller liknande runt sig som man kan springa och hoppa i... barnen är inne på samma linje de också, de vill kunna hoppa. En nedgrävd pool kan man ju också isolera på ett bra sätt utan att det ser tokigt ut...

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan