VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage ifrån adapter(?) på värmepump.  (läst 620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john5

Läckage ifrån adapter(?) på värmepump.
« skrivet: april 03, 2021, 18:22:48:48 »
Hej på er!

Detta är min första "uppstart" efter en vinter och självklart stöter jag på problem.
Jag plockade ut pump, värmepump och tror mig ha satt ihop grejerna likadant som de satt i somras.

När jag sen satte igång pumpen så märkte jag att det rann/sprutade vatten ifrån adaptern ( om den heter så.. )
vars syfte är att koppla den blå slangen ( se bilden ) till utblåset i poolen.

Jag är rätt säker på att det ej är slangklämman som ej är tillräckligt hårt åtdragen då jag drog åt så mycket jag vågade + lite till.

Jag vet ej hur den grå adaptern är konstruerad men jag tycker det verkar som om det är ett glapp i den.

Som synes på bilderna så kommer det betydligt mer vatten när jag drar slangen i en viss riktning.

Är det kanske någon av er som haft ett liknande problem eller någon tanke om hur jag kan åtgärda detta?

Tack på förhand och trevlig påsk!


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage ifrån adapter(?) på värmepump.
« Svar #1 skrivet: april 03, 2021, 18:33:42:42 »
Lite svårt att se, men det grå ser ut som en vanlig PVC-krök, troligtvis är det limmat en övergång i den som den blå slangen är kopplad till. Antingen passar den blå slangen inte eller så har limning släppt (sällsynt). Ta loss den blå slangen och lägg in fler bilder.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad john5

SV: Läckage ifrån adapter(?) på värmepump.
« Svar #2 skrivet: april 03, 2021, 18:42:13:13 »
Tack för svar!

Den blå slangen har varit kopplad till kröken sedan poolen installerades så den ska passa. Tog in krök och blå slang ihopkopplade över vintern.
Försökte ta bort slangen ifrån kröken men den sitter fast ordentligt. Kan "snurra" slangen men ej lyckats dra av.

Jag ska göra ett nytt försök så att jag kan posta fler bilder. Kan bl tight med tid ikväll dock.

Jag återkommer med bilder. Tack!

Utloggad john5

SV: Läckage ifrån adapter(?) på värmepump.
« Svar #3 skrivet: april 03, 2021, 18:59:26:26 »
Jag tog i ordentligt och lyckades förstöra kröken.
Aja...misstänker iaf att det var den som strulade så jag får försöka hitta en ny:

Här är lite bilder iaf :)


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage ifrån adapter(?) på värmepump.
« Svar #4 skrivet: april 04, 2021, 00:50:14:14 »
Kröken ser ut att vara en standard 50 mm pvc, den dimensionen är vanlig för stationära pooler. Troligtvis har man limmat dit en adapter för (gissar jag) 38 mm slang som är rätt vanlig bland rampooler och liknande konstruktioner. Det ser ut som att det är den adaptern som gått av.

Om det stämmer skulle jag köpa en ny krök, en 50 -> 40 mm reducering och sedan en 40 mm slanganslutning samt lim från Dammbutiken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan