VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Typ av isolering?  (läst 6657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ferro94

Typ av isolering?
« skrivet: september 25, 2008, 14:57:59:59 »
Hej alla,

Så har man då gjort sin (första???) poolbeställning efter en hel sommars funderande... Fastnade till slut för en Markpool 8x4 med Roman End från Folkpool. Leveransen kommer om ett par veckor och grävaren dyker upp efter helgen. Pinnar och snören sitter på plats i gräsmattan sedan någon vecka (efter många flyttar fram och tillbaka)... Min spontana reflektion är att den tänkta anläggningen (pool+däck+pumphus mm) känns groteskt stor, men oavsett vem man pratar med får man höra att "snåla inte med utrymmet runt om". Jag vänjer mig säkert (min stackars välskötta gräsmatta... :'()

Nåväl, känns grymt skönt att äntligen vara igång! Familjen längtar... <antman>

En av alla frågor som dyker upp är det här med isolering. Jag hade tänkt skippa bottenisolering efter allt strul man läst om att skarvarna syns efter några år osv. Däremot tänkte jag nog isolera sidorna. Frågan är bara med vad??? Isodrän, Pordrän, Lecakulor, Frigolit etc??? Jag känner mig smått förvirrad och vore jättetacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter och tankar.

/PH
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: Typ av isolering?
« Svar #1 skrivet: september 25, 2008, 18:34:09:09 »
isodrän eller pordrän..dubbla skivor..så får du dränerat, då kan du motfylla med jorden du grävde upp
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Ferro94

SV: Typ av isolering?
« Svar #2 skrivet: september 25, 2008, 22:06:15:15 »
Tack för tips. Folkpools ÅF säger att det är bortkastat med isolering, men jag är nog beredd att pröva ändå. Tänker så här: Varje del i systemet som kan läcka energi gör att poolen blir kallare eller att jag måste tillföra mer energi, vilket kostar pengar. Hur är det med rör & kopplingar? Oisolerade borde innebära energiförluster, eller är det försumbart?

Fler som har kloka tankar att bidra med?

/P
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Typ av isolering?
« Svar #3 skrivet: september 25, 2008, 22:16:28:28 »
Hej Ferro!
Ja vet att det är nån tråd om just detta med värmeförluster i sektionen uppvärmning. Om jag kommer ihåg rätt så är det en maffig uträkning om hur mycket förluster det blir med oisolerade rör och pool. Och vad man tjänar på att isolera.
Enligt denna så får man inte tillbaks investerad peng för isolering från minskade uppvärmningskostnader.
Men jag resonerar precis som du att man vill göra det så bra som man bara kan och då isolerar man.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Ferro94

SV: Typ av isolering?
« Svar #4 skrivet: september 26, 2008, 22:08:30:30 »
OK. Det lutar åt isolering... Några frågor dyker upp:

1. JA eller NEJ till bottenisolering???

2. Om JA, så verkar modellen dränering, isolering, stenmjöl, bottenmatta, liner vara en förespråkad modell. Nån som vill kommentera?

2. Hur isolerar jag rör & kopplingar bäst?

3. Borde även pumphuset isoleras?

Tacksam för alla tips och tankar!

Hälsningar /P

Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Typ av isolering?
« Svar #5 skrivet: september 27, 2008, 09:52:39:39 »
Mina tankar kring dina frågor.

/ Housedad


1. JA eller NEJ till bottenisolering???
JA definitivt

2. Om JA, så verkar modellen dränering, isolering, stenmjöl, bottenmatta, liner vara en förespråkad modell. Nån som vill kommentera?
Yes det är rätt modell, alternativa lösningar diskuteras i en tråd jag startade igår.

2. Hur isolerar jag rör & kopplingar bäst?
Med isoleringsskålar avsedda för rör. Tänk på att isolering kan komprimeras om den ligger under mark och ge sättningar t.ex i en plattläggning.

3. Borde även pumphuset isoleras?
Beror på var det ligger, jag isolerade mest för ljudisolering vilket fick lite oönskade bi-effekter se tråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3526.0

Tacksam för alla tips och tankar!

Hälsningar /P
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Typ av isolering?
« Svar #6 skrivet: september 29, 2008, 00:28:10:10 »
Jag fick en predikan om isolering av geolog innan vi bestämde oss. Han menade att i södra Sverige kan tom isoleringen ha en negativ effekt då gruset runt poolen fungerar som typ en mix av kakelugn och en termos.
Att isolera rör lönar sig inte heller.
Förutsättningarna kanske är andra om man kör poolen i Kiruna i november.....


Utloggad Ferro94

SV: Typ av isolering?
« Svar #7 skrivet: september 29, 2008, 09:44:14:14 »
Hej Nimajneb,

Spännande vändning... Med södra Sverige menar du då Skåne m. omnejd? Jag bor i Mälardalen och har faktiskt snuddat vid de tankar du nämner.

Skulle vara jätteintressant att veta under vilka förutsättningar du kör din pool (vilka månader, hur mycket går vp, vilken temp, vilken typ av överdrag mm).

Grävaren kommer på onsdag, så det börjar bli dags att bestämma sig...

/P
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Typ av isolering?
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2008, 23:08:18:18 »
Ferro94...

Personligen tycker jag mälardalen är norra Sverige  :P

Tyvärr kan jag inte ge dig några data då polen vart klar i Augusti.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag