CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator Zodiac Tri Pro  (läst 3977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kinnhov

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« skrivet: juni 06, 2016, 18:32:32:32 »
Hjälp önskas med min saltklorinator som jag är beredd att skicka all världens väg.

Det är ju automatik, ska vara i alla fall, men det verkar inte som om den tar något Ph-. Rullpumpen körs aldrig, vad jag kan se. När jag efter att löst bruksanvisningen provar den, så står det att den ska stanna av sig själv efter cirka 30 sekunder, men det gör det aldrig, man får stänga av den själv - samtidigt så verkar den inte dra upp något Ph-.
Någon som har input på detta??

Sen undrar jag också om det ska stå mer än Ph 7.2 eller liknande i lcd displayen. I anvisningen verkar det som även ACL värdet ska visas, vilket vi aldrig heller har lyckats med.

Idéer och synpunkter tas MYCKET Tacksamt emot.

Vem vänder man sig till om man inte köpt produkten i Sverige men ändå skulle behöva "lektioner" eller service av ovanstående?

Ha det gott i sommarvärmen.
Tjälldén poolelement - 6x3 med lågdel, trappor och sittbänk.

Plastad med ISO-Polyester.

Zodiac saltklorinator Tri Pro 18 Mid Pro

Poolgiganten

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2016, 22:04:27:27 »
Är inte hundra på hur vår fungerar....men har ni kalibrerat den?
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad kinnhov

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2016, 22:48:26:26 »
Japp, det har vi. Får kanske göra det igen, för säkerhetskull.
Tjälldén poolelement - 6x3 med lågdel, trappor och sittbänk.

Plastad med ISO-Polyester.

Zodiac saltklorinator Tri Pro 18 Mid Pro

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2016, 23:12:12:12 »
Menar att PH som står i displayen är inställt värde, det kommer fram en pil om pH är högt och då går pumpen igång. Aktuellt ACL visas inte, bara vilken nivå på klorproduktion man valt 1-4. Däremot visas ett meddelande om ACL är högt eller lågt. Angående pumpen så ska jag kolla lite närmare på min vid tillfälle. Första året gick det åt en del saltsyra, men nu är förbrukningen låg tycker jag. Hade en del problem i början med inställningarna på min klorinator,  men efter att fått det riktigt så har den fungerat klockrent under tre säsonger.  Så vänta med att kasta din apparat☺
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad kinnhov

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2016, 07:31:47:47 »
Haha..... tack, då får den vara med ett tag till.

Ph med pilen upp finns med och när jag mäter så är det godkänt ph och allt annat också så vitt jag kan förstå. Det andra 1-4 känner jag inte igen, får dubbelkolla att det finns med. Det kanske är samma som att jag har i % intervaller 10 och uppåt. Förra året gick det åt mycket saltsyrablandning detta är har det knappt rört sig i dunken.
Tjälldén poolelement - 6x3 med lågdel, trappor och sittbänk.

Plastad med ISO-Polyester.

Zodiac saltklorinator Tri Pro 18 Mid Pro

Utloggad Alex80

SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2016, 01:55:30:30 »
Har nyligen installerat likadan hemma, displayen visar bara inställt värde för pH och ACL level som Conny 737 skriver. Om du går in i menyn under Calibrate pH och Calibrate ACL så ser du aktuellt ph och ACL nivå (mV). OBS tryck inte SET då kalibrerar du om sensorerna! tryck bara meny för att komma tillbaka.
Det är inte mycket syra som går åt om det är rätt pH redan, kolla kopplingarna på sugslangen samt att sugslangen är helt nere i syran, är det några luftbubblor i slangen så bör dom röra på sig när du kör pumpen. Jag köpte en digital pH mätare för en 5 hundring bara för att kontrollera att det verkligen stämde, det gjorde det inte först. Zodiacen visade 7,0pH den digitala 8,5pH så jag kalibrerade om sensorn sen visade dom samma. Läste att man bör kalibrera om varannan månad.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2016, 16:07:56:56 »
Hej igen, nu är jag hemma och har kollat min klorinator. Det verkar mystiskt att din klorinställning visas i %. Det ska den förvisso göra om man inte har promodulen inkopplad, men när den installerats så ska man bara kunna ställa in värden på 1-4. Om det nu inte skiljer på årsmodeller.

En gissning hade varit dålig kontakt i anslutningen inne i boxen (ribbonband) mellan promodul och själva enheten. Men eftersom du har alla andra parametrar tillgängliga så är det antagligen inte det.

Antar att du provat med att göra enheten strömlös och koppla bort anslutningen till Pro enheten, ibland kan ju sådant hjälpa.

Manualen är väl inte den bästa, bland annat tog det en stund för mig att förstå att man måste ha ett uppehåll (dvs koppla in timern) under dygnet för att inte systemet ska slås av och larma för högt ACL. Står inte nämnt vad jag kan se i PRO manualen, men står under punkt 4.1 i TRI manualen. Det låg alltså två manualer i mitt paket.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad swanthe

SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2016, 16:12:23:23 »
Hur gammal är pH-sensorn? Det är ju begränsad livslängd på den.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac Tri Pro
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2016, 09:55:00:00 »
Jag förbrukade en halv dunk saltsyra (20 liter) under förra säsongen, mitten juli till slutet av september, så rullpumpen pumpar in en del syra i min pool i alla fall. 
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag