VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?  (läst 6993 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« skrivet: mars 05, 2020, 10:14:47:47 »
Hej!

Har hittat massvis med guider och instruktioner om hur man limmar rör (PVC 50 mm) men nästan ingenting om limning av PVC-slang. Jag kommer att dra slang från pool till pump och undrar om man kan följa instruktionerna för limning av rör rakt av eller om det är något annat man behöver vara uppmärksam på? Kopplingar är ju ganska dyra så man vill ju inte limma hela härligheten och sen när allt är ihopkopplat och påslaget upptäcka att varenda limning läcker som ett såll. Blir dyrt att kassera allt, då jag har förstått att PVC-limningar vare sig med lätthet tas isär eller går att "bättra på"....

Tack på förhand
H

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2020, 16:05:10:10 »
Här finns allt man behöver veta om limning av PVC-rör och -slang:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10253.0

Aceton för tvättning ska vara ren aceton utan tillsats av olja.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2020, 11:51:29:29 »
Här finns allt man behöver veta om limning av PVC-rör och -slang:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10253.0

Aceton för tvättning ska vara ren aceton utan tillsats av olja.

tack för svar, hade redan läst den tråden. Den säger i princip bara att det är mycket lättare att limma rör än slang, utan att närmre specificera varför det är så. Det är detta jag vill veta, vad är det som gör att slang anses mycket svårare att limma slang, och vad exakt jag ska tänka på just vid slanglimning? Själva processen med rengöring, limning av de två olika delarna har jag koll på, finns massor med filmer på youtube som visar detta, alla är dock för rör.

Är det lönt att testa om något är tätt genom att fylla den limmade delen med vatten? Eller är det först vid högt tryck läckorna visar sig om man gjort fel? Jag gillar att testa medans jag gör något, istället för att stå där med skägget i brevlådan när allt är kopplat och först då inse att det blev fel.

Tack på förhand
H

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2020, 15:41:04:04 »
Inser att vi haft vår pool i snart 10 år, och det här limmade jag när vi byggde den. Det är lite blandat med hårda rör och slang, samt unionskopplingar. Långa fina böjar i det jag kallar maskinrum.

Dock började vår ventil i filtret att läcka förra året, troligtvis en frysskada i april när Bore kom med riktig kyla på minus 10 grader. Jag har köpt en ny, kommer att flytta över kopplingarna till den nya när det är dags att köra igång igen.

Kanske ska skriva vad jag tyckte om att limma slangen också. Inget minne av att det var någon egentlig skillnad, den jag har är slät på utsidan. Bara att rugga upp, rikligt med lim på väggarna där slang/rör ska in, och sedan vrida samtidigt som man skjuter in i botten. Ett par sekunder har man på sig att sätta grejorna i rätt riktning (fördel med unionskopplingar där man kan justera när man sätter ihop dem) innan det biter ihop.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2020, 17:49:39:39 »
Nu är det som så ofta så att de flesta av oss har erfarenhet av en pool och ett bygge med material från en leverantör. Man är således "expert" på sitt eget fall och har dålig koll på hur representativt det är.

Min PVC-slang har en yta som känns lite klibbig. När man slipar ytan för att matta ner den så blir den lättare att trycka in i kopplingen när man provar utan lim. Å andra sidan så har troligen limmet delvis en smörjande verkan i några sekunder innan det biter. Nu ska man ju ändå slipa och matta ner ytan på både slang och rör (om jag minns rätt, orkar inte slå upp det nu).

Tvätta med aceton gör man före slipning för att inte trycka ner eventuellt fett i plasten (samma regel som när man plastar sin plastpool eller båt).

Jag gissar att det är slangens lite klibbiga yta som gör att den anses som lite svårare att limma men så är det ju inte om man slipar ordentligt  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2020, 11:25:57:57 »
Hej!

Har hittat massvis med guider och instruktioner om hur man limmar rör (PVC 50 mm) men nästan ingenting om limning av PVC-slang. Jag kommer att dra slang från pool till pump och undrar om man kan följa instruktionerna för limning av rör rakt av eller om det är något annat man behöver vara uppmärksam på? Kopplingar är ju ganska dyra så man vill ju inte limma hela härligheten och sen när allt är ihopkopplat och påslaget upptäcka att varenda limning läcker som ett såll. Blir dyrt att kassera allt, då jag har förstått att PVC-limningar vare sig med lätthet tas isär eller går att "bättra på"....

Tack på förhand
H

Som andra redan skrivit är det inte svårare än med PVC rör, dvs. samma procedur. Vill dock passa på att nämna att om du misslyckats med limning av slang brukar det gå att få loss slangen från kopplingen med uppvärmning med värmepistol. Skär loss kopplingen från slangen, ta kopplingen med slangstump och sätt fast i din arbetsbänk. Värm insida och utsida samtidigt som du drar med polygrip. Voila -lossnar hyfsat enkelt.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Thermopool

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2020, 12:14:50:50 »
Det räcker att bara slipa ytan på rören/slangen och insidan av rördelarna ordentligt om de inte är riktigt smutsiga, allt det blanka på ytan ska bli matt innan du stryker på lim. Smärgelduk funkar bra, river man av en smalare remsa kommer man åt att slipa ytan på slangen ordentligt.

Utloggad henrik79

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2020, 10:49:34:34 »
Tusen tack för alla bra svar! Nu har dessutom grejorna från poolklor kommit, så det är snart dags att omsätta teori till praktik, får bara vänta på att våren ska sätta fart, jag har förstått att det bör vara en 15 grader i alla fall när man limmar. Vill inte hålla på inne i bostadshuset med tanke på att vi har småbarn, inget kul med ångorna från limmet. Har ingen smärgelduk men dock fint sandpapper.

Intressant är när man tittar på filmer från USA/sydamerika/spanien när de bygger pooler så har jag nog aldrig sett att de slipar kopplingarna. De bara drar runt några gånger med PVC-lim på respektive del, och sen trycker ihop och torkar bort överflödigt lim. Ofta tvättar de inte ens. Man undrar ju om de bara har tur eller om det funkar ändå... :) De allra flesta guider, inklusive de från svenska poolföretag säger dessutom att man ska trycka rakt och aldrig vrida.

/H

Utloggad hemirg

SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2020, 13:12:06:06 »
Jobbar på ett företag som limmar kompositer mm.
Det är inte för att det ska sitta hårdare som man slipar och tvättar, utan för att minska risken för en dålig limfog. Genom att slipa och tvätta säkerställer man att fett och andra föroreningar inte förstör limfogen. Man kan mycket väl få till en bra limfog utan att slipa och tvätta. Dock vet man inte om limfogen verkligen är bra innan man gör prov för att verifiera hållfastheten. Inte så kul att upptäcka att kopplingar läcker när man kör igång pumpen bara för att man inte orkat göra skitjobbet.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Något speciellt att tänka på vid limning av PVC-slang?
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2020, 14:10:27:27 »
De allra flesta guider, inklusive de från svenska poolföretag säger dessutom att man ska trycka rakt och aldrig vrida.

Jag har väl haft tur då. Inte att jag snurrar flera varv, men i alla fall mellan 1/8 och 1/4 varv fram och tillbaka. Vill nog gärna att det ska smeta ut sig lite. Hittills har det fungerat bra. Ingen fog har läckt för mig.

Från start såg det min rördragning ut så här.



När jag skaffade klorautomat byggde jag om. Förberedde för att kunna göra en slinga på taket på boden för att värma med solen, men det har inte blivit av (än). Rätt många limningar blev det.

« Senast ändrad: mars 11, 2020, 14:15:46:46 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan