VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjällden 11x2,5m  (läst 9497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnolia

Tjällden 11x2,5m
« skrivet: juni 12, 2019, 16:25:50:50 »
Dags för oss att bygga pool. Valet föll på en Tjällden, mycket med tanke på kvaliteten med en thermopool samt då man kunnat följa er andra i era byggen och det ser överkomligt svårt ut.

Målbilden är något liknade dessa pooler. Vi får se om vi lyckas komma dit :)

Först markerade vi ut för att få uppfattningen om storleken och placeringen på tomten. Sen var det bara till att sätta skopan i marken. 4dagar och 160ton senare var gropen klar.

Poolgiganten

Utloggad Magnolia

Tjällden 11x2,5m
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2019, 16:32:58:58 »
Dränering och makadam på plats där poolen skall vara. Spa avdelningen blir efter att poolväggarna är resta. Även kantelement, armering och gjutning gjord.

Nu börja finliret med väggarna.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2019, 11:07:18:18 »
Kul med ett lite annorluna pool mått. Kan man ju simma lite längder i.
Ska ni ha trapp i poolen och hur ska ni placera in ch utlopp för att få bästa cirkulationen i vattnet?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Magnolia

SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2019, 14:06:27:27 »
Kul med ett lite annorluna pool mått. Kan man ju simma lite längder i.
Ska ni ha trapp i poolen och hur ska ni placera in ch utlopp för att få bästa cirkulationen i vattnet?

Vi valde dessa måtten då vi tycker att de passar bra på tomten. Att man kan dra några längder är också en fördel :) Det blir gaveltrppa längs med hela gaveln (2,5m). Inlopp blir i trappan och skimmer i andra gaveln. Om det blir bra återstår att se :)

Utloggad Thermopool

SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2019, 20:29:30:30 »
Intressant med långsmal pool  :) Jag skulle undvika att montera inloppen i trappan, om du monterar dem på normal höjd får du kopplingar inne i trappan då inloppsrören är väl ungefär lika långa som väggen är bred och då kommer du inte åt dem utan att riva trappan ifall något händer. Monterar du dem högre upp finns risk att det skvätter och sprutar ur dem. Jag skulle montera ena framför trappan, rikta den mot breddavloppet och den andra några meter från breddavloppet antingen på samma sida eller på andra sidan.

Utloggad largab

SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2019, 00:54:01:01 »
Det går utmärkt med inloop i steg 2. Jag använde 600 mm rör.
https://www.poolstore.se/p/ingjutningsror-till-inlopp-600mm-inutvandig-ganga-1-%c2%bd/
Då kommer man åt röret från båda hållen.

Utloggad Thermopool

SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2019, 15:45:13:13 »
Det går utmärkt med inloop i steg 2. Jag använde 600 mm rör.
https://www.poolstore.se/p/ingjutningsror-till-inlopp-600mm-inutvandig-ganga-1-%c2%bd/
Då kommer man åt röret från båda hållen.

Där ser man, hade inte koll på att det finns långa ingjutningsrör. Stämmer det med måtten på trappan så att man kommer åt kopplingarna så funkar det, på min trappa hade det inte funkat delvis då första steget är ca 50 cm och att stegen består av plåtar...
Eftersom poolen är långsmal så hade jag ändå monterat inloppen på långsidorna för att få bra cirkulation i vattnet, tror det blir bättre än att ha båda i trappan.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #7 skrivet: september 10, 2019, 13:43:32:32 »
Hur har det gått med poolen är den klar än? bomba med bilder vi vill ju se resultat!
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Magnolia

SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #8 skrivet: september 11, 2019, 10:42:30:30 »
Bygget stannade upp lite under sommaren då det kom ett brutet finger emellan i tidplanen. Men målet har hela tiden varit att bli klar till kommande sommar så jag känner ingen tidspress. Status just nu är iaf att poolväggarna är uppe samt gjutna och grunden till spaavdelningen är gjuten. Därpå skall det muras upp väggar i Leca som spabadet skall sänkas ner mellan.

Trappan är även på plats och vi kom fram till att vi ville ha en lite längre GT-hylla än vi initialt hade bestämt (30cm) så vi byggde på den med 40cm cellplast som vi sedan gjöt uppe på. Så nu är hyllan 70cm bred. Blir nog ett najs ställe o hänga på.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Tjällden 11x2,5m
« Svar #9 skrivet: september 11, 2019, 12:11:56:56 »
Stiligt!

Tråkigt med fingret men skönt du har en väl tilltagen tidplan så du slipper känna någon stress i bygget.
Kommer bli fint det där

Har ni tänkt på säkerhetsavståndet mellan pool och spa bad?
tror det är 3m eller nåt. Erica har bra koll på det vet jag.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan