VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pemkoppling loctite 5331 si  (läst 2535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skinkan

Pemkoppling loctite 5331 si
« skrivet: februari 23, 2020, 15:52:10:10 »
Hej.
Har idag dragit mina pemslangar från breddavlopp och inlopp, och vid breddavloppets vinkelkoppling där slangen ska i , så flytta den sig ur sitt läge med slangen som är dryg o styf o vill åt alla slags håll, har hela den kopplingen förstörts nu när den har släppt lite?  Likaså så till inloppen så vred sig kopplingar ur sitt läge lite innan den kopplas in i t-kopplingen.  Har kört med loctite 5331 si som det står att ja ska köra.  Tacksam för svar 🙏🏻

Poolgiganten

Utloggad Skinkan

SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2020, 09:17:40:40 »
Hej.
Har idag dragit mina pemslangar från breddavlopp och inlopp, och vid breddavloppets vinkelkoppling där slangen ska i , så flytta den sig ur sitt läge med slangen som är dryg o styf o vill åt alla slags håll, har hela den kopplingen förstörts nu när den har släppt lite?  Likaså så till inloppen så vred sig kopplingar ur sitt läge lite innan den kopplas in i t-kopplingen.  Har kört med loctite 5331 si som det står att ja ska köra.  Tacksam för svar 🙏🏻

Är det nån som har vetskap hur denna tätning är ? Blir det tätt endå även om man kan gänga kopplingen lite grann?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2020, 10:06:25:25 »
Hej Skinkan!

Till att börja med vad är det för material på inlopp och skimmer?
Generellt skulle jag inte använda den typen av tätning i en pool installation, jag hade om möjligt valt teflonband eller gängtejp.

Om kopplingen skruvats löst lite direkt efter att du monterat den tror jag inte det är någon fara men har tätningen fått sitta en stund för att sen släppa är det värre.

Under mina 15 år som rörmokare använde jag aldrig loctite 5331 kanske funkar jätte bra men jag är skeptisk till flytande tätningar om inte annat den dagen där något måste bytas ut.

Det du kan göra för att försäkra dig om det är tätt eller ej är helt enkelt att provtrycka så får du besked ganska omgående
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Skinkan

SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2020, 11:27:09:09 »
Hej Skinkan!

Till att börja med vad är det för material på inlopp och skimmer?
Generellt skulle jag inte använda den typen av tätning i en pool installation, jag hade om möjligt valt teflonband eller gängtejp.

Om kopplingen skruvats löst lite direkt efter att du monterat den tror jag inte det är någon fara men har tätningen fått sitta en stund för att sen släppa är det värre.

Under mina 15 år som rörmokare använde jag aldrig loctite 5331 kanske funkar jätte bra men jag är skeptisk till flytande tätningar om inte annat den dagen där något måste bytas ut.

Det du kan göra för att försäkra dig om det är tätt eller ej är helt enkelt att provtrycka så får du besked ganska omgående

Tjena oneil jag har astral plast till breddavlopp och inlopp , känns ju skumt att  vinkelkoppling släpper lite ur gängan när slangen trycker liksom ,Men du förespråkar teflontejp då kanske?  men det kanske håller tätt endå , jävligt dum fråga nu, men hur provtryckter jag? 

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2020, 11:51:30:30 »


Hej!

Med tanke på att det är plast mot plast och du drar åt kopplingen så har du ändå rätt glatta ytor så det är svårt att få det att sitta riktigt ordentliget och som du säger så är PEM slängen rätt bångstyrig. vilket gör att den då kan dra med sig kopplingen. kör du ordentligt med tejp så får du mer friktion och kopplingen kan då sitta hårdare så den inte påverkas lika mycket.

själv kör jag PEM på mina inlopp men från skimmern har jag ventil över till PVC direkt men då har jag skimmern i mitt teknikutrymme i direkt anslutning så jag kanske har andra förutsättningar.

Att provtrycka kan tyckas lätt för mig men jag förstår din fråga. Vet inte riktigt hur dina inlopp och skimmer är gängade men om du inte har invändig gänga kan du alltid stoppa in vinterpluggar i inloppen så dom är helt igentäppta. sen behöver du en koppling  till skimmern men med anslutning av en manometer och trädgårdslang. du klarar dig med endast vattentrycket i kranen för att se om det är tätt. sen är det ju beroende på hur allt är kopplat med pump och filter emellan där. Antingen trycker man hela systemet eller bara dom delarna du är orolig för men som sagt det beror ju på hur långt du har kommit
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Skinkan

SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2020, 12:35:57:57 »
Hej igen
Jag förstår vad du menar ,
Jag du har ju allt direkt som sagt är ju inte som jag har det. Jag har bara kopplat in slangen till breddavloppet och även kopplat in inloppen med en T-koppling , sen så är det dragit upp till garage kanten där det sen ska in till pump o filter, men kan jag  provtrycka från 50mm pem slangen  koppla på nån muff 50mm till 25 som vattenslang har eller?  Mycket med det hela , bättre att kolla nu om det är tätt tänker ja. Breddavloppet och inloppen. 

Utloggad Thermopool

SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #6 skrivet: februari 25, 2020, 09:58:49:49 »
Jag skulle lossa på allt och täta om med gängtejp.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2020, 12:17:21:21 »
Som thermopool säger, jag skulle lossat och gängat om. men om du fyllt igen förstår jag om det tar emot lite.
Självklart kan du sätta pluggar i skimmer och inlopp sen så kopplar du ihop dina 50 PEM slang i garaget med en T-koppling som du sen reducerar ner för att kunna ansluta en slang. men glöm inte att du behöver ha en T-koppling till där du kan sätta en manometer för har du inte det kan det ibland vara nästan omöjligt att se en läcka speciellt om du grävt igen så du inte ser kopplingarna.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Skinkan

SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #8 skrivet: februari 25, 2020, 20:15:05:05 »
Som thermopool säger, jag skulle lossat och gängat om. men om du fyllt igen förstår jag om det tar emot lite.
Självklart kan du sätta pluggar i skimmer och inlopp sen så kopplar du ihop dina 50 PEM slang i garaget med en T-koppling som du sen reducerar ner för att kunna ansluta en slang. men glöm inte att du behöver ha en T-koppling till där du kan sätta en manometer för har du inte det kan det ibland vara nästan omöjligt att se en läcka speciellt om du grävt igen så du inte ser kopplingarna.

Tjena på er ,
Det jag funderar mig om är hur jag reducerar mig ner till vatten/gardena fäste koppling på 50mm?
Alla kopplingar är synliga än sålänge så ja ska nog följa era tips att köra med gängtejp. 

Utloggad Thermopool

SV: Pemkoppling loctite 5331 si
« Svar #9 skrivet: februari 25, 2020, 22:43:16:16 »
Kör med gängtejp och ett tips är att alltid skrapa/rispa gängorna lite, dra med en kniv eller bågfilsblad tvärs över gängorna på några ställen så fastnar tejpen bättre, risk finns om man inte är van med gängor och tejp att tejpen inte åker in mellan gängorna utan snurrar bara med och blir till slut som en dålig packning i slutet av gängan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan