VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovera äldre spabad  (läst 2983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weiron

Renovera äldre spabad
« skrivet: januari 04, 2019, 20:31:09:09 »
Jag kom över ett äldre spabad i dagarna och skulle dels vilja veta ungefär hur gammalt det är.
Märket är Freeflow, och efter lite googlande så gissar jag att det är en föregångare till modellen Aptos.
Jag köpte det medvet om ett fel, och förhoppningsvis är det de enda. Kunde inte testköra något då det var tomt på vatten med anledning av läckaget.
Rören från baljan till pumpen (sugande) var hemmasnickrat med diverse avloppsrör och silikon i alla regnbågens färger, någonstans eller i flera av dessa kopplingar va läckaget.
Min första idé är att använda avloppsrören fast göra det lite snyggare, och använda något riktigt plastlim (rekommendationer?)
Finns dessa delar att köpa någonstans? I princip alla plastrördelar inkl packningar som syns på bilderna tänkte jag byta isf.


« Senast ändrad: januari 04, 2019, 20:55:17:17 av weiron »

Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Renovera äldre spabad
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2019, 13:45:35:35 »
Slangar, kopplingar, lim o.dyl. finns hos poolfirmorna och jag rekommenderar dig att köpa ett lim som jag just nu inte vet vad det heter men det är i plastburk med inbyggd pensel, ett blått lim som är lite tixotropt och spaltfyllande. Det är troligen amerikanska motsvarigheten till Tangit avloppsrörslim som funnits sen "urminnes tider", det viktigaste är att få limskarven ren, jag kör med ett roterande grovt lamellslipstift från Biltema, sen tvättar jag av med aceton och så passar jag in delarna, justerar, märker på med tuschpenna så det passar, tar isär, kletar på lim och skjuter ihop delarna och dom sitter som berget sen samt är täta.

Om slangarna jävlas och är hårda när man ska böja dom så löser man det med en värmepistol och så får dom kallna när dom sitter där dom ska innan man tar isär och limmar.

Lite pyssel, javisst, men det är väl därför vi köper "vrak" och renoverar? Dessutom är det ju kul att lösa problem också och få en "tvättholk" för småpengar.  :D

Oavsett vad det står på limförpackningarna så vänta 24 timmar innan du fyller badet, jag har tidigare kommit i kontakt med "super fast heavy-duty"lim inom industrin som skulle härda på en kafferast och som brast så fint i alla skarvar efter 2 timmar när systemet trycksattes utan min vetskap. Tiden är avgörande för resultatet, det KAN funka men varför chansa och få göra om hela skiten?

Utloggad Erica

SV: Renovera äldre spabad
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2019, 14:37:22:22 »
Tangit eller motsvarande fungerar jättebra, men är endast avsett för PVC-rördelar. Många avloppsdelar numera är gjorda av polypropen i stället och då går de inte att limma, inte tillförlitligt i vart fall. Men visst skall det gå att få ordning på ett sådant rörsystem utan några jättekostnader - är bara själva karet och pumpar m.m. i ordning så skall det säkert gå bra.

Utloggad Teknikern

SV: Renovera äldre spabad
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2019, 16:50:55:55 »
Som du Erica nämnde så är det inte alldeles enkelt att limma etenplaster dit polypropylen, polyeten och många andra "hala" plaster räknas, det blir som att lacka på silikon, limmet väter inte ytan. Det finns speciella lim för just PP och etenplaster men det vanligaste är att man spegelsvetsar skarvarna dvs. smälter ihop dom ända mot ända. Här är rörisolering från Biltema som jag just isolerar pannrummets alla rör med och den är skummad polyeten och den spegelsvetsar jag, det blir en väldigt hållbar skarv.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan