VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: BADTUNNA SOM LÄCKER  (läst 41545 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Badjävel

  • Poolälskare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Har blivit med pool
    • Visa profil
    • miasfaith
BADTUNNA SOM LÄCKER
« skrivet: augusti 17, 2010, 12:51:40:40 »
Hej alla badälskare

Vi köpte en begagnad badtunna i vintras(många bad blev det) men vi glömde vid ett tillfälle att fylla badtunnan med vatten. och nu läcker den! Vi har försökt att lägga silikon emellan vissa bräder och även fylla den vid regn. Vi har funderingar att eventuellt byta ut träplankor el köpa en glasfiber insats. Någon som stött på samma problem?
Tacksam för svar 

Badjäveln  >:D
Bada året runt .......

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2010, 19:56:36:36 »
Tror att du ska vara försiktig med att täta den med silikon men det finns andra sätt att få den tät.

På den gamla goda tiden när man hade träbåtar så användes trasmattor och säckväv för att hålla trät fuktigt medans det sväller. Man spikade helt enkelt upp mattorna/säckväven på insidan (och utsidan) av skrovet och såg sedan till att hålla det blött under några dagar upp till en vecka. Detta gjordes innan sjösättning för att trät skulle svälla.

Samma metod fungerar på trätunnor men man kan få spänna tunnbandet lite innan. Sen fyller man med vatten någon decimeter i taget, eftersom mattorna hänger på sidorna med änden i vatten så kommer stora delar av tunnan att fuktas indirekt.


Utloggad badflickan

SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2011, 13:18:18:18 »
Varför köpa badtunna?
Wikipedia:

"Vedpoolen är en minipool i gränslandet mellan badtunna och swimmingpool. Alltid veduppvärmd och till skillnad mot badtunna alltid fast installerad i mark eller terrass, därav namnet vedpool. En vedpool är aldrig tillverkad av trä, då den skulle ruttna under mark. En vedpool är normalt tillverkad i rostfritt stål men även vedpooler i cement kan förekomma"



Utloggad dick_eriksson

SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2011, 21:27:22:22 »
Har köpt en badtunna som jag håller på att tätar . Läckte som ett såll  :(
Att spänna banden skall man vara försiktig med. Som i mitt fall var det övre bandet alldeles för spänt. Släppte något på det och öste sedan i en himla massa sågspån. Och efter ca 1 timme efter detta ingrepp så börjar den att täta. :)

Dick

Utloggad Barrelshop

SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2012, 17:23:19:19 »
För att stoppa läckage, är det bästa (billigaste) sättet att kasta det i en damm - som de flesta människor har inte.
Det andra alternativet är att täcka den med LINE-x från insidan (men det närmaste återförsäljare finns i Finland eller Danmark)
Glöm alla silikon grejer - det är löjligt
Vad du har kvar att göra, bara fukta badtunna så aften som det är möjligt - till slut läckande stannar.
« Senast ändrad: januari 15, 2012, 18:02:29:29 av Fia »
Hög kvalitet badtunnor och bastutunnor som är de billigaste på marknaden - driver webbshopen barrelshop.

mallemalaj

  • Gäst
mallemalaj
SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2012, 08:09:58:58 »
@ Dick. Hur avgör man om bandet är för hårt spänt och hur mycket sågspån hade du i? 1 liter eller mer?

dick eriksson

  • Gäst
dick eriksson
SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2012, 19:39:35:35 »
Hej
Det va lääänge sedan jag var inne här, ber om ursäkt om jag inte har svarat på din fråga.
Hoppas verkligen att din tunna är tät vid det här laget  :)
Man ser på tunnans brädor om dom buktar innåt eller uttåt.
Är man osäker så ta en rak planka å lägg mot sidan så ser du om den glipar någon stans.
Jag hade i rätt mycket sågspån, typ en hink.

Tillsut tröttnade jag på att tunnan småläckte så jag köpte en plastinsats.
Och det ångrar jag inte.
Så här i efterhand så skulle jag ha köpt den på en gång. Och sluppit den dyra vattenräkningen.:(

dick

johnny weismuller

  • Gäst
johnny weismuller
SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #7 skrivet: oktober 25, 2012, 17:54:34:34 »
har precis satt ihop en beg. tunna, läcker givetvis mycket nu. har spänt båda banden. läcker väldigt mycket och undrar hurpass "finmalet" sågspånet ska vara. tacksam för svar!!

capita

  • Gäst
capita
SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2014, 14:44:05:05 »
Hej använd sikaflex 290, detta tål både rörelse och varierande tempeaturer

gästen i tunnan

  • Gäst
gästen i tunnan
SV: BADTUNNA SOM LÄCKER
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2015, 20:55:20:20 »
Tog över en tunna med huset jag köpte. Skulle fylla den idag och visste att den skulle läcka för den var tom och rätt torr.

När vattnet var ca 30 cm djupt så blev trycket så högt att det inte gick att fylla djupare för det rann ut lika fort som slangen sprutade.

Fick en idé och gick in och hämtade fattigmans kylartätning, ingefärspulver. Pytsade i ca 100 gram och väntade. Redan efter två minuter hade de flesta hålen tätats något och vattnet började stiga. När det nått halva tunnan hade det ju spätt ut ingefäran så det blev för glest mellan partiklarna och jag stod där med samma problem igen. Genom att röra om så fick jag upp en del från botten men det räckte inte ändå. Och ju längre upp desto grövre springor. Så jag valsade in i köket igen och hämtade en påse vetekli och hävde i tunnan.

Det gjorde susen, det slutade läcka igen och nu efter lite fler omrörningar är tunnan fylld och får stå och svälla till sig. Sen byter jag såklart vattnet för det ser ju inte så inbjudande ut, så att säga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan