VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Funderingar inför byggnation av pumphus  (läst 6499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Funderingar inför byggnation av pumphus
« skrivet: april 29, 2015, 22:26:34:34 »
Hej
Ska bygga en liten bod för att ha reningsverk/pump i och jag funderar på hur jag ska planera det med tanke på slangar till och från boden. Som jag förstår så ska man ha en kulventil före och efter och så är det ju det här med bypass-kopplingen. Jag förmodar att jag gör klokt i att placera alla ventiler i boden för att slippa exponera dem för klåfingriga människor.
  • Bör jag använda pvc-rör inne i boden, för alla kopplingar eller är det bättre att satsa på slangar?
  • Vet att många ger rådet att slangar till och från boden inte ska ligga an mot själva boden för att minska risken för oljud. Är det så att slangarna vibrerar och vibrationerna fortplantas i byggnaden?
  • Har ni i så fal tips på hur jag undviker att slangen kommer i kontakt med väggarna (vill ju inte ha gigantiska hål i väggen)?
  • Vad är det för kopplingar som ska lossas i samband med vinterstängning? Vill skapa utrymme för det.
  • Jag tänker ljudisolera med cellplast och ljuddämpande matta som man har i bilar och sätta in ett par ventiler för att minska risken för överhettning. Tips för att maximera ventilationen?
  • Något annat jag ska tänka på?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #1 skrivet: april 29, 2015, 23:13:33:33 »
Rör är pålitligare än slangar om du med slangar menar PVC-slang eller liknande. PEM-slang är det givna valet för längre sträckor. PEM-slang går att använd i maskinrumme också men måste kopplas med riktiga kopplingar och är väldigt styv om du har tänkt att böja den.

Vibrationerna från vår pump är minimala och inget problem. Möjligen om du har en dålig pump med bristfällig balansering. Om du har slangarna i kontakt med boden så är det bättre att fixera dem fast mot väggen än att de slår till-från mot den, om du nu har vibrationer. En möjlighet för genomföringen är ju fogskum - blir ju tätt men inte helt stumt. Dessutom förhindrar det att möss m.m. kan söka sig in längs slangen.

Vid vinterstängning så behöver du tömma filter och pump, om din bod är ouppvärmd. PEM-slangar till och från poolen behöver inte tömmas, de tål frost. PÅ filtren brukar det alltid finnas en bottenplugg att öppna. Tänk då på att ha ordnat så att vatten som rinner ut på golvet kan rinna undan.

Ventilationen är jätteviktig, pumpen blir förstörd om du missar detta. Du kan antingen ha ett par riktigt rejäla ventiler så du får lite tvärdrag alternativt använda en flät (drar dock el, men koppla den då på en termostat så att den startar om det t.ex. blir över 30 grader i rummet (elmotorn tål normalt max. 40 grader, men ju lägre temperatur desto längre livslängd får den).

Missa inte att ha god belysning i boden så att du ser vad du gör vid service. Vägguttag bör också finnas. Tänk på att ha tillräckligt klassade elkomponenter ( i princip utomhusuttag t.ex.). Det kan skvätta rejält om det blir någon läcka i systemet. All elmatning måste av säkerhetsskäl gå genom en jordfelsbrytare, om du inte redan har en som skyddar hela huset. Sedan det allmänna rådet: bygg inte för trångt ! De flesta maskinrum upplevs som rymliga när folk ritar dem, men när allt kommit på plats blir det ofta trångt. Tänk igenom om saker och ting kan komma till senare (typ kemikalieautomatik, jet-stream, ev. alternativ uppvärmning eller liknande) och reservera i så fall plats för detta. Någonstans behöver du också plats t.ex. för bottendammsugningsslang och liknande. Man får inte heller glömma att slangböjar m.m. tar en hel del plats.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #2 skrivet: april 30, 2015, 07:25:18:18 »
Jag har både rör och slang i min bod, men jag tog ett väldigt litet utrymme i en befintlig bod för min. På rak arm kommer jag på MathiasS och je som har både bra byggtrådar samt genomtänkt (mer än min) rördragning i teknikhörnan. Kolla våra byggtrådar så får du lite varianter på lösningar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #3 skrivet: april 30, 2015, 07:47:08:08 »
Tack Erica för ditt utförliga svar!

Jag håller precis på att starta med teknikboden nu. Du skriver att ta till ordentligt med utrymme. Själv funderar jag på att hålla det ca 2.4x1.2m?
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad MathiasS

SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #4 skrivet: april 30, 2015, 08:05:48:48 »
Går att bygga på halva det men det är inte roligt.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #5 skrivet: april 30, 2015, 08:47:32:32 »
Tack Erica för ditt utförliga svar!

Jag håller precis på att starta med teknikboden nu. Du skriver att ta till ordentligt med utrymme. Själv funderar jag på att hålla det ca 2.4x1.2m?

Min ska bli 2,6x1,4m   <antman> >rulla<

Utloggad Erica

SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #6 skrivet: april 30, 2015, 12:16:03:03 »
Vi har ca 4 x 1.5 m. Gott om plats trodde vi, men det blev trångt ändå. Nu har vi en del extrautrustning, som doseringssystem och jetstream men ändå. P.g.a. doseringsutrustningen har vi sedan ett separat litet utrymme på mindre än 1 m2 sär klordunken står - klor får inte stå i samma rum som saltsyra eftersom det bildas giftig klorgas om det skulle brinna och vätskorna blandas.

Utloggad MathiasS

SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #7 skrivet: april 30, 2015, 14:08:08:08 »
Klor får stå i samma rum som saltsyra men behållarna ska stå i vallningskärl. Iaf enligt Pahlens instruktion.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #8 skrivet: april 30, 2015, 20:55:16:16 »
Klor får stå i samma rum som saltsyra men behållarna ska stå i vallningskärl. Iaf enligt Pahlens instruktion.

Kanske har man ändrat på reglerna -v i byggde ju för över 10 år sedan och då var beskedet att utrymmena for klor och saltsyra skulle vara åtskilda av en vägg med minst brandklass B30. Dock har vi inga invallningskärl, det kanske då är ett krav som kommit i stället för det gamla. Nu har vi dunkarna några meter från varandra och en lucka klassad B30 skiljer utrymmena åt.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Funderingar inför byggnation av pumphus
« Svar #9 skrivet: april 30, 2015, 22:04:31:31 »
Jag är i slutfasen av mitt poolbygge och har maskinrummet kvar att göra. Jag har precis beställt den här boden för maskinrummet:

http://www.polhus.se/produkter/Förråd-Garden_220

Blir den för liten får jag beställa en till. Jag ska få plats med pump, sandfilter, bypass och Zodiac Tri 10 saltklorinator med tillhörande syradunk, invallningskärl och elcentral. Får se om det är möjligt at få in allt.
« Senast ändrad: april 30, 2015, 22:10:00:00 av Onsalabo »
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan