CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?  (läst 5954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gusten

Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« skrivet: augusti 13, 2010, 18:01:54:54 »
Hej
Vi skall bygga en Poolkungen 8:e och vi har fått priser på grävning inkl stenmjöl samt option på betongplatta.

Skillnaden är 15.000:- (Dyrare med platta)

Är det värt det?

Någon som har stenmjöl och har ångrat sig?

(Måste man isolera under plattan?)

//Gusten

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2010, 18:50:50:50 »
Hej,
jag har en åtta med stenmjöl... Fungerar riktigt bra och botten är hård och har fått sig några törnar utan att det blivit märken.

Vad det gäller isolering under poolen så skulle jag skippa det om jag gjorde om det idag. Värmeförlust nedåt är ca. 5%, 20-25% går ut åt sidorna och resten rakt upp så satsa på isolering runt sidorna (20 mm S80 frigolit) och så en bra isolerande täckning eller tak.

I min grop hade jag markduk + ca 20 cm makadam med dräneringsrör + markduk + 50 mm frigolit + 10 cm stenmjöl + nålfiltsmatta.

Kontrollera måttet på U-balken och se till att få ner den i makadam stående på markduk och plana sedan av makadam. Den är väldigt svår att få i rätt nivå efter att både makadam och stenmjöl sen är paddat och hårt.

Se gärna så du får stenmjöl 0/2 men absolut inte grövre än 0/4. Jag fick 0/8 p.g.a. att grävfirman hämtade hit "standard" stenmjöl så jag fick lägga ca. en cm. sättsand ovanpå för att göra det slätt.
Köp inte dyr bottenmatta från pool-företaget, nålfiltsmatta från Bauhaus (ofärgad ljusgrå i 4 meters bredd) fungerar lika bra och sparar många hundralappar!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad cg_joh

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2010, 20:58:59:59 »
Håller med föregående inlägg.

Vi har pool med markduk, 40 cm makadam med dränering (viktigt för att behålla bottenstrukturen), markduk plus 5 cm natursand. Inga som helst antydningar till märken efter hopp. Botten känns stenhård efter fem säsonger. Skippa gjutning och gör ett bra grundarbete i övrigt. Fungerar mycket bra.

MVH.

Utloggad NB

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2010, 23:25:48:48 »
Instämmer med ovanstående inlägg.
Och som Awasen skriver, skippa bottenisoleringen och satsa på en tjockare sidoisolering och en bra täckning.

//nb

Utloggad Erica

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2010, 09:38:40:40 »
Det diskuterades i en annan tråd här på forumet att det kanske var mera hållbart om man hade en betongplatta under. Diskussionen då gällde om man t.ex. hade fester och några badade med högklackat - den som skrev om det hade en linerpool men hade aldrig råkat ut för några skador, men kanske berodde det just på att de hade betongplatta under och inte mjukt underlag. Kanske gäller det även andra former av extra belastningar på linern, att risken för haveri är mindre om man har betong under ? Själva har vi en pool utan liner så det blir lite annat.

Vad det gäller isolering bör man nog inte snåla på den med tanke på de ständigt stigande energipriserna. Nu är det svårt att jämföra med vår inomhuspool, men vi isolerade med frigolit både nedåt och åt sidorna och har väldigt lite värmeförluster utom då uppåt. Vi har visserligen en övertäckning men än så länge ingen som är isolerande.

Utloggad Sanntos

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2010, 23:05:46:46 »
Kan någon säga mig var de här siffrorna på värmeförlust neråt kommer från?

Utloggad elmerina

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2010, 18:41:44:44 »
Jag förstår inte varför man skall snåla när man gör en så stor investering som en poolanläggning
Ofta lägger man ner nästan lika mycket pengar på markarbete runt poolen som själva poolen, marksten trall ja hela trädgården brukar fixas till..

Har du en gjuten platta är du säker och behöver inte vara orolig över huvud taget att det skall hända något. Man vill ju inte om 10 - 20- 30 år behöva gräva upp poolen igen. Det är ju då som allt växt till sig i den övriga trädgården.
15 000:- = 2-3 dagars gräving
Fråga en markentreprenös som inte jobbar med pooler hur han skulle göra, så får du ett neutralt svar

Lycka till i ditt val

Utloggad bengtner

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2010, 18:44:55:55 »
Angående dina frågor om värmeförluster, läs följande inlägg:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.msg26248#msg26248

Slutsatsen är att det enda som har någon betydelse i praktiken är att förhindra/minska avdunstning från ytan. Resten är inte mycket att bråka om. Det borde vara helt omöjligt att räkna hem en isolering av bottenplattan t.ex.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad storma

SV: Betongplatta 15.000:- dyrare är det värt det?
« Svar #8 skrivet: september 11, 2010, 10:37:46:46 »
Min betongplatta kostade ca 8000kr, jobbet gjorde jag själv, beställde vibrationsfri betong på bil. Armeringsmattan och formen gjorde jag själv. Plattan är ca 5X8m. Ingen isolering under plattan bara dräneringssingel ca25 cm och dräneringsrör. Min åsikt är av den: att satsa på en platta, det är värt det, du gör det bara en gång och plattan kommer alltid vara där oförändrad. Inga avtryck som lyser igenom linern ;)
Ari ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag