VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mer om stenmjöl...  (läst 4665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Mer om stenmjöl...
« skrivet: april 17, 2010, 10:59:07:07 »
Så nu är allt markarbete klart. Jag har lagt isolering under stenmjölet som är rejält paddat...

En fråga där, paddan har i "kurvorna" lämnat lite spår och mellan varje var syns en liten upphöjning. Jag drog försiktigt med rakan för att släta ut dessa men då vänds mindre stenar i stenmjölet upp så det blir en "skrovlig" yta. Går jag och trampar med myrsteg på det blir det platt och fint men frågan då, finns något mer effektivt sätt än "myrsteg" eller behövs det inte plattas till före jag lägger bottenmattan?

Tänkte då om bottenmattan och trycket från vattnet sen ändå klämmer ner det...  <dontkn>

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Mikaland

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #1 skrivet: april 17, 2010, 21:54:39:39 »
Bottenmattan täcker detta utan problem, funderade själv lite på detta men det var inga problem

/Mikaland
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad Fia

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #2 skrivet: april 17, 2010, 23:36:50:50 »
Ta ett par gamla skor o fäst ett par ex. plywood bitar, då slipper du gå med myrsteg, eller dra en tvärställd planka över hela ytan.
Stenarna skulle jag nog plocka bort, hos oss så syns en del igenom bottenmattan o linern, vatten väger en hel del!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad pejo

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #3 skrivet: april 18, 2010, 15:05:56:56 »
hur tjockt med stenmjöl har du? vad rekomenderar ni andra?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #4 skrivet: april 18, 2010, 17:36:34:34 »
hur tjockt med stenmjöl har du? vad rekomenderar ni andra?

Har lagt ca. 10 cm ovanpå frigolit isolering på 5 cm.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad conza

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #5 skrivet: april 18, 2010, 18:47:35:35 »
Jag fattar inte det här med o lägga isolering under stenmjölet . Kan det verkligen blir bra , går det överhuvudtaget o padda det ordentligt.
Eller är jag helt ute o seglar för jag inte se nån som helst fördel genom o göra på det sättet .

Utloggad Theodor

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #6 skrivet: april 18, 2010, 20:25:08:08 »
Jag vill gärna veta för och nackdelar om att lägga stenmjöl/isolering först. Snälla ni berätta allt ni vet! <sol>

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #7 skrivet: april 19, 2010, 07:44:26:26 »
Jadå, det går alldeles utmärkt att padda stenmjöl med isolering under. Jag har precis gjort det...  >rulla<

50 mm S80 frigolit och sen ca. 100 mm stenmjöl på. Det blir ju t.o.m. lättare att få en plan yta när frigoliten ligger under. Jag öste ut stenmjöl på frigoliten och vägde av m.h.a. en planka vid varje 3-4 cm. Det tog inte länge att få det riktigt bra och plant.

Stenmjöl först och isolering sen har jag inte läst någon "lyckad" variant på ännu, alla verkar få synliga/kännbara skarvar. Dels finns också en större risk att frigolitskivorna "glider undan" har jag läst.

Isolering under stenmjölet kan tyckas "dumt" ur ett isoleringsperspektiv men är faktiskt inte alls så. Isoleringen hindrar kylan från marken att tränga upp (eller egentligen värmen från poolen att gå ner i marken; dock med samma slutresultat, värmeförlust). Med isolering under stenmjölet så kommer stenmjölet att värmas upp av poolvattnet genom linern men när stenmjölet väl är uppvärmt så kommer det att fungera som ett "värme element" för vattnet.

Det är samma princip som golvvärme i badrummet, lägger man för tunt betongskikt (eller flytspackel) ovanpå värmeslingorna kommer man att få en mycket sämre verkningsgrad eftersom värmen snabbare "avdunstar" ut i luften. Med en tjockare betong kommer värmen istället att ha en längre väg att transporteras innan den "försvinner" ut i luften och därför kan man (efter att man värmt upp betongen) få en mycket bättre verkningsgrad.

Typ...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad utopiazz

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #8 skrivet: april 20, 2010, 00:10:48:48 »
Det är samma princip som golvvärme i badrummet, lägger man för tunt betongskikt (eller flytspackel) ovanpå värmeslingorna kommer man att få en mycket sämre verkningsgrad eftersom värmen snabbare "avdunstar" ut i luften. Med en tjockare betong kommer värmen istället att ha en längre väg att transporteras innan den "försvinner" ut i luften och därför kan man (efter att man värmt upp betongen) få en mycket bättre verkningsgrad.

Det som ger skillnad i verkningsgrad är att du får större värmeavgivande yta med tjockare betong/spackel skikt och därmed lägre temperatur på vattnet i slangarna. Även en högre komfort kan upplevas eftersom golvet inte upplevs som "randigt".

Utloggad Theodor

SV: Mer om stenmjöl...
« Svar #9 skrivet: april 20, 2010, 10:17:44:44 »
Poolkungen rek att man inte lägger isolering tjockare än 20 mm. Annars menar de att det finns risk för att det blir fotavtryck i botten. Men det måste vara om man har isoleringen högst upp. VI måste väl göra som de säger så att garantierna gäller. :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan