CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lacka pooltak (Aluminium)  (läst 3683 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Lacka pooltak (Aluminium)
« skrivet: januari 20, 2011, 19:41:57:57 »
Hej
Idag fick vi hem vårat pooltak Klasik A exellence. Den är i aluminium och jag tänkte att det måste ju gå att lacka den typ vit alt. Samma färg som huset (grön). Är det någon som har gjort det eller lackat aluminium överhuvud taget alltså behövs det förbehandlas eller något annat innan, vilket märke av färg sitter bäst så att det inte flagnar eller lossnar av all fukt ,sol och klor. Jag har ju några månader på mej ifall det blir något. Ni som har Klasik tak tror ni att det kan bli problem med lite färg alltså jag vet ju inte hur tjock färgen blir men typ i dörr öppningen eller någon annanstans kanske svårt att få i rutorna vid montering, jag har inte kollat i några monteringsanvisningar än.

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

SV: Lacka pooltak (Aluminium)
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2011, 23:04:30:30 »
Ditt pooltak är med största sannolikhet eloxerat, eller anodiserat som det heter idag. Anodiseringen går att avlägsna med lut så vitt jag kan minnas, och "företaget" som kan luta-av dina delar kan ju såklart anodisera om de i en annan färg. Har själv fått det gjort på en del bilprylar och en del hojprylar. Det är alltså inget som gemene man kan/brukar göra hemma. Lackera dina delar ska du nog inte göra, kan ju bli lacksläpp osv. Anodisering bygger inte många My i tjocklek, alltså en försumbar skillnad, det kommer bli som "orginal" fast i en annan färg helt enkelt, men det kommer att kosta dig en slant, och det är inte alla företag som kan ta så skrymmande delar som pooltaks-bågar eller golvskenorna tex. Googla och ring runt.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad scharan

SV: Lacka pooltak (Aluminium)
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2011, 23:36:58:58 »
Jag är billackerare och har lackat många aluminium delar, bla fälgar. Och dom får ju en hel del stryk bla av vägsalt.
Det som är absolut det viktigaste är att tvätta ytan noga med tex silikonentferner för att få bort fettet ur aluminiumen, och sen grunda med en epoxigrund som är syrahärdare till.
Grunden är absolut nödvändig, efter det går det nog att annvända vilken tålig färg som helst.
Men det blir ju konstant fuktigt så att det kommer nog att ta mycket stryk på insidan.
En så bra yta som eloxering kan du aldrig få till själv.

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lacka pooltak (Aluminium)
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2011, 17:51:06:06 »
Hej igen och tack för era snabba svar, känns som om jag ska hoppa över det där med lackering men hade varit tufft med samma färg som huset. Jag ska ringa och kolla lite vad det kostar innan jag ger upp.

Utloggad meee69

SV: Lacka pooltak (Aluminium)
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2011, 23:40:27:27 »
vi målar massor av aluminium pulverlackar blir grymt fint många färger att välja bland
firman heter Ahnelövs industrimålning ligger i Malmö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag