VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sand på botten  (läst 4095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mardal

Sand på botten
« skrivet: juli 12, 2013, 08:54:14:14 »
Hej,

Är poolnybörjare. Köpte ett hus förra året där det fanns en Miamipool 4x8 m (installerad 2007), så detta är första säsongen med pool. Startade upp poolen i slutet på maj och det gick över förväntan. Jag har dock ett litet problem som jag hoppas någon ge en förklaring till. Det samlas lite sand som lägger sig på botten under ett av utloppsmunstyckena. Efter att ha dammsugit, backspolat och kört ”rinse” så tar det inte så lång stund innan det har samlats lite sand på botten. Det fortsätter sedan spotta ut lite sand hela tiden. Så det känns som det ligger kvar i systemet eller spottar ut sig från sandfiltret. Det är inte så mycket, men det ser inte så snyggt ut och lite irreterande när man precis gjort rent.

Någon som kan svara på vad det kan vara för problem? Kan det vara något fel med sandfiltret?

Mvh

Martin

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sand på botten
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2013, 09:00:04:04 »
Det låter som om du fått någon skada på sandfiltrets dysor längst ned i filtret, så att sand läcker igenom.

Utloggad mardal

SV: Sand på botten
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2013, 09:11:06:06 »
Ok, tack för svar. Vet du om man kan byta bara den delen, eller måsta man byta hela filtret?

Utloggad Erica

SV: Sand på botten
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2013, 09:20:39:39 »
Jo en dysa går att byta ut. Har du bara ett filter av något erkänt märke så att du kan få ta på en reservdysa så går det bra. Om inte så återstår att försöka antingen täta hålet, eller om dysan gått sönder helt, att plugga det röret så att de andra dysorna får klara det hela. Det sitter ett rör rakt ned i filtret och detta delar sig sedan till flera rör som håller dysorna.

Dysorna är i vart fall det troligaste felet. Fel på själva centralventilen lär ibland kunna leda till sandläckage också men jag tror inte det är särskilt vanligt.

Utloggad mardal

SV: Sand på botten
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2013, 09:40:03:03 »
Då ska jag ut och leta reservdelar. Det är ändå dax att byta sanden så blir det bra att kolla på detta samtidigt. Som nybörjare känner jag dock mig lite osäker, så jag kommer nog anlita någon för att utföra detta.

Någon som har tips på vem jag kan anlita i Göteborgstrakten för att byta sand och dysa?

Utloggad MathiasS

SV: Sand på botten
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2013, 10:28:10:10 »
Börja med att gräva ur sanden så ska du se att resten ger sig med lite hjälp härifrån. Det är inte gra magiska prylar som döljer sig i filtret, men det är tidsödande att tömma så det är dyrt att ta hjälp gissar jag.

Jag skulle gräva ur så mycket jag kunde och sedan ta byggdammsugaren tillresten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Sand på botten
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2013, 19:11:44:44 »
Då ska jag ut och leta reservdelar. Det är ändå dax att byta sanden så blir det bra att kolla på detta samtidigt. Som nybörjare känner jag dock mig lite osäker, så jag kommer nog anlita någon för att utföra detta.

Någon som har tips på vem jag kan anlita i Göteborgstrakten för att byta sand och dysa?


Dags att byta sand? Den var byggd 2007? Mjae... sandbyte brukar inte behövas göras förens efter cirkus gurkus 15år om man skött poolen.

Utloggad mardal

SV: Sand på botten
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2013, 23:26:34:34 »
Ja, kanske ska försöka med det själv då. Återkommer säkert med fler frågor när jag har fått tag i reservdelar.

Nybörjare som sagt, men tycker att jag läst på flera ställen att sanden ska bytas efter ca 5 år. Är det inte nödvändigt? Jag antar att sand inte är så dyrt, så kan väl lika gärna passa på att byta den om jag ändå ska byta dysa. Filtret är av märket COCOON Aqualux, i följesedeln från Miamipool står det "sandfilter 520" (kör med Baquacil om det har någon betydelse).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan