CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning Intex-pool  (läst 13889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

Uppvärmning Intex-pool
« skrivet: juni 07, 2012, 20:50:38:38 »
Hej,

Håller på och sätter upp min Intex Ultra-frame på ca 26 kbm och funderar på värmepump när jag ändå håller på. Har tittat lite på Luxamas LX05H som några här verkar använda och som enligt rubinpool ska klara av att värma 30 kbm. Tittar man på Luxamas webbsite säger dom att den ska klara 20 kbm. Vet någon vad som är rätt uppgift, och klarar en LX05H att värma en 26 kbm Intex-pool?

Hälsningar
Anders
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Poolgiganten

Utloggad DF

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2012, 21:04:48:48 »
Hej

Lite konstigt att man uppger större volym på den jämfört med Brilix THP55. Brilix ger 5,5 kw och Luxlama 5 kw, så Brilix känns som ett starkare kort, därför valde jag den.

Luxlama drar nog lite mindre, men jag tyckte att det var skönare att ha 500 watt till ut.

Mvh Daniel

Utloggad Anders S

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2012, 23:26:21:21 »
Ja, det kan man tycka är lite märkligt. En av anledningarna till att jag tittade på Luxaman är den förhållandevis låga ljudvolymen, fast blir det inte tillräckligt varmt spelar det mindre roll hur lite det låter...

Anders
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Utloggad Helene

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2012, 06:34:30:30 »
Vi stod i valet och kvalet mellan Brilixen och Luxlaman. Det blev en Brilix till slut eftersom Rubinpool sålde mest av den och inte kunde säga så mycket om Luxlaman.... kan tyckas konstigt med det var det svar vi fick
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad DF

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2012, 07:50:13:13 »
Jag tycker Brilix är väldigt tyst, blev överraskad.

Bara min reflektion.

Utloggad Anders S

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2012, 13:48:44:44 »
Vi stod i valet och kvalet mellan Brilixen och Luxlaman. Det blev en Brilix till slut eftersom Rubinpool sålde mest av den och inte kunde säga så mycket om Luxlaman.... kan tyckas konstigt med det var det svar vi fick

Hur är det med värmen i poolen, tycker ni att Brilixen levererar tillräckligt med värme (om man räknar bort solpanelerna då...)

Anders
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Utloggad Helene

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2012, 19:25:41:41 »
Hur är det med värmen i poolen, tycker ni att Brilixen levererar tillräckligt med värme (om man räknar bort solpanelerna då...)

Anders

Kan inte svara på detta ännu eftersom vi inte startat upp värmen ännu. Vi har haft så kallt hela maj och inte förrän nu fått lite bättre väder. Vi ska försöka starta upp nu i helgen och sedan får vi se hur det fungerar. Då kan jag nog ge ett svar.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Helene

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2012, 22:55:25:25 »
Igår var det mulet mest hela dagen så solfångarna gav inte så mycket värme. Vp:n värmde cirka 3-4 grader under dagen, var igång cirka 8-9 timmar. Det är vi nöjd med i alla fall.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Anders S

SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2012, 11:50:11:11 »
Nu har jag kört VP sedan i helgen, det tog ett knappt dygn att komma upp från 19 till 27 grader (det soliga vädret hjälpte till...) med värmeöverdrag (bubbelplast) på under natten. Cirkulationen går nu 8.00 - 20.00 och VP går några timmar på morgonen för att ta upp de 1-2 grader som jag tappat under natten, den är inkopplad hela tiden men startar när pumpen (och flödet) startar på morgonen.

Jag har ställt bypassen så att temperaturdifferensen in/ut ur VP är ca 3 grader. Så småningom ska jag koppla in några temperaturgivare på VP och pool så man kan övervaka/optimera det hela bättre, än så länge fungerar det tillräckligt bra, ungarna njuter av att kunna bada en hel förmiddag utan att behöva kliva upp å värma sig!
Intex Ultraframe 5,49 x 1,32, Intex saltklorinator och Brilix XHP 100.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Uppvärmning Intex-pool
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2012, 13:19:17:17 »
Har en Intex ovanmarkspool på 17(?) kubik tillsammans med 8,8kW VP från Jula och är glad över att ha så mycket effekt eftersom det går snabbare att värme poolen. När solen är framme lyckas poolen hålla 30 grader hela dagen utan att VP går.

Startar VP manuellt på morgonen när solen dyker fram och konstaterar att det verkligen är stor skillnad i uteffekt när utetemperaturen stiger.
Just nu har jag maxat flödet genom VP och ändå lyfter den tempen två grader.

Varför har du tre grader i dT? Högst verkningsgrad fås när dT minimeras enligt annan diskussion här på forumet.
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag