Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rickards byggtråd för poolbygget.  (läst 113047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Rickards byggtråd för poolbygget.
« skrivet: mars 11, 2004, 16:20:02:02 »
Här kommer lite bilder på min egen installation.

Markpool 4 X 8 meter!


Här har vi lagt ut bottensargen och börjat justera höjd och yta på botten.

Då jag har mitt hus på en "sandhed" så användes det befintliga materialet för all avjämning och fyllning.



Här har väggarna rests och bultats ihop, slutjustering av botten pågår. Pallen behövdes efter ett tag, armhävningarna över kanten blev för mycket!


Mera grejor i gropen! , paddan fick lyftas upp med traktor när vi var färdiga med botten... Tänkte inte på det...


Här står jag och funderar vad jag egentligen gett mig in på (dag 3)


Åja, det händer ju saker! Utloppet på plats! Väggen utvändigt isolerad med 50 mm styrolit.


Nu är det nära, duken utlagd på botten, 4 mm isolering på väggarna ditsatt. Väntar på förstärkning.


Från andra hållet inloppen syns på kortsidan.


Jag kan lova att det var kallt om fötterna, hämtade gummistövlarna efter att denna bild togs...


Det tar sig - sa mordbrännarn!


Det är nära nu...


Byggherren tar första doppet, 11 dagar sedan gropen grävdes. 4 dagar sedan poolen var fylld - temp i vattnet 28 grader!!! (kolla så skitigt vattnet var på föregående bild, - och nu...)


Äntligen! barnens första bad, lyckan är total!


Mera badare. Slipersmuren som håller på att timras upp börjar ta form.


När barnen inte fick bada så byggde dom sig ett hus istället. I JORDHÖGEN !!!


Poolen täcks med "poolkudden" - rekommenderas - spar värme till max!


Den är godkänd... men bör testas, funkade  ;D


Börjat med altanen runt om  :P


Slit och släp  ;)


Nu närmar det sig :D


Klart! jag kan lungt - utan att fara fram med osanning - påstå att den använs flitigt  ;D ;D ;D


I förrådet placerades cirkpump, sandfilter, styrning och värmeväxlaren. Värmepump värmer  :P


Vintern därpå blev det relaxavdelningens tur, bastu och dusch byggdes i förrådet.

Fler bilder kommer så småningom...
« Senast ändrad: juli 17, 2017, 09:02:06:06 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Badkrukan

  • Gäst
Badkrukan
Re:Bilder från min egen installation!
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2004, 22:05:57:57 »
Barn är som barn är, dom blev säkert rena när poolen var klar (tänkte på bilden när dom gjorde koja i jordhögen  ;D ) Oj, jag höll på att glömma att skriva att det blev fint!
/Badkrukan

Patrik

  • Gäst
Patrik
Re:Bilder från min egen installation!
« Svar #2 skrivet: november 17, 2004, 15:00:59:59 »
Det var en mycket vacker swimmingpool , konstruktionen ser otroligt enkel och stabil ut. Kan det vara en pool från Svenska Poolfabriken ? Dom skall tydligen ha en poolstomme som är något utöver det vanliga. :D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Bilder från min egen installation!
« Svar #3 skrivet: december 10, 2004, 19:26:56:56 »
Ja den är från svenska poolfabriken.

Om jag inte minns fel är det 30 års garanti på poolstommen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2006, 19:10:08:08 »
Du har att ett riktigt paradis Rickard, ser kanon ut! Tänk om vi hade haft platt tomt!

Jag blev nyfiken på vart du köpt poolkudden och hur mycket den kosta??
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2006, 21:30:30:30 »
Poolkudden har tyvärr slutat säljas, vet inte varför, men det kan ha att göra med livslängden...

I somras när jag busade med barnen så kastade jag ut min son på poolkudden några gånger... när han landade på knät så sprack plasten... har förmodligen försvagats av UV-strålningen. Upplever även att den blir styvare för vart år som går, så i dagsläget bedömer jag bara livsländen till ca 5-7 år.

Iofs finns andra pooltäckningar som inte överlever så mycket längre, men det är ändå lite för dåligt...

Plats för produktutveckling!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2006, 22:05:34:34 »
Bra bilder, viser godt at du har hatt det travelt den sommern og nå får nyte livet  :) Selv venter jeg på at våren og snøen skal forsvinne så vi får satt opp utstyret.

Utloggad Poolnicke

SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2006, 17:55:28:28 »
Snyggt projekt. Framförallt verkar allt mycket välgjort. En fråga angående täckning av poolen. Antar att du nu kommer att investera i en ny lösning. Vad funderar du på istället?

/Poolnicke

Poolkudden har tyvärr slutat säljas, vet inte varför, men det kan ha att göra med livslängden...

I somras när jag busade med barnen så kastade jag ut min son på poolkudden några gånger... när han landade på knät så sprack plasten... har förmodligen försvagats av UV-strålningen. Upplever även att den blir styvare för vart år som går, så i dagsläget bedömer jag bara livsländen till ca 5-7 år.

Iofs finns andra pooltäckningar som inte överlever så mycket längre, men det är ändå lite för dåligt...

Plats för produktutveckling!
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #8 skrivet: april 28, 2006, 18:00:56:56 »
Jag har tepat skadan med 3M transparent armerad tejp för just presenningar, verkar hålla bra, och syns knappt alls.
Hopas den håller ett eller ett par år till.

När det blir dags att byta så funderar jag faktiskt på att beställa en likadan, men då av kapellpresenning, den typen som lastbilar har. Har ett antal bekanta som köpt denna typ av täckning (dock bara enkel, ej uppblåsbar) och de verkar hålla kanonbra. Lite tunga är de men stadiga, och med luften i krävs det inget tryck för att lyfta den vikten. Enda problemet kan väl eventuellt bli att den blir tung att bära om man vill flytta på den.

Den som lever får se, får man en massa pengar över kanske man köper skjutbart tak.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Bilder från min egen installation!
« Svar #9 skrivet: april 29, 2006, 22:41:56:56 »
Hej!
Såg att "poolkudden" finns nu att köpa hos sv.poolfabriken.
/Arcetto

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan