VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Pool problem, Pollen  (läst 10634 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool_joel

Hjälp! Pool problem, Pollen
« skrivet: maj 18, 2009, 14:07:46:46 »
Hej! För två veckor upptäckte vi att poolvatten har blivit lite grumligt och vi har chockklorera, kontrollera mycket ph-värdet, backspola och tillsätt algförhinderarsmedel. Men nu upptäckte jag att det var pollen som var gula på yta och gör vattnet vit och känns lite konstig.
Hur tar man bort pollen på pool? :-\

 <help>

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2009, 14:30:57:57 »
Hej,

Flockmedel.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad William

SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2009, 14:37:01:01 »

Hur tar man bort pollen på pool? :-\

 <help>

Vi hade väldigt mycket pollen i poolen för kanske tio år sedan och jag lät det självrena sig genom sandfiltret. Minns att jag fyllde på extra med vatten så det bara var sådär en cm luft vid bräddavloppet så det skulle ta mycket på kanterna också. Vi har pollen nu också men "normalt".
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2009, 16:11:33:33 »
hej
En kombination av båda sakerna tycker jag låter bra samt ha täckningen på så mycket som möjligt tror det snart är över
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2009, 21:31:30:30 »
Hej! Håller med Carlos.  Har precis varit ute och fått rent mitt överdrag
har sett för tråkigt ut sista veckan men regn inatt o idag
gjorde att det samlat sig på överdrag så fram med kvast o dräneringspump så var det väck inget i pool O0.
+ ett litet kvällsdopp  ;D.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Ingvar

SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2009, 18:22:48:48 »
Kan tyvärr konstatera att vi också drabbats av pollenproblem. Dock inget problem att få bort det från poolvattnet, men däremot när det sätter sig på linerduken strax över vattenlinjen. Det blir som små gula fläckar, och verkar stört omöjliga att få bort. Har precis lagt in en beställning på poolsvampen och hoppas på det bästa. Är det någon annan som haft erfarenhet av detta och vet något bra sätt att få bort det?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2009, 20:42:12:12 »
Kan tyvärr konstatera att vi också drabbats av pollenproblem. Dock inget problem att få bort det från poolvattnet, men däremot när det sätter sig på linerduken strax över vattenlinjen. Det blir som små gula fläckar, och verkar stört omöjliga att få bort. Har precis lagt in en beställning på poolsvampen och hoppas på det bästa. Är det någon annan som haft erfarenhet av detta och vet något bra sätt att få bort det?
Slår ett slag för "hjälpmedel" i form av specialrengöringsmedel "SuperGel" - en runda med detta och allt har försvunnit bums och blivit som nytt - appliceras med t.ex. vanlig wetexduk, kan det bli enklare?  O0
http://www.saniklar.dk/se/indexse.htm?yellowproductsse.htm~bottomFrame

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: maj 24, 2009, 20:45:44:44 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Ingvar

SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2009, 13:56:19:19 »
Tack för tipset Poolbadaren! Jag kilar in på Poolmans i Solna i eftermiddag och köper en flaska och testar. Återkommer om resultat.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Ingvar

SV: Hjälp! Pool problem, Pollen
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2009, 14:59:06:06 »
Tänkte bara kort beskriva resultatet av mina problem.
Fläckarna gick inte bort med vare sig poolsvampen eller några kemikalier trots ihärdig skrubbbning vid flera tillfällen. Prövade både Folkpools plastrengöringsmedel och Supergel. Jag började dock efter ett tag undra varför inte fläckarna fanns under vattenlinjen, efter att vattennivån stigit. Jag fyllde då på vatten maximalt, en bit ovanför skimmern. Efter ett dygn var samtliga fläckar borta. Så ibland är uppenbarligen inte starka kemikalier eller skrubbande rätt metod. Till saken kan nämnas att poolvattnet var i det närmaste klorfritt och hade välbalanserat PH-värde. I övrigt inga kemikalier.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan