Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med planering inför trädäck runt pool!  (läst 993 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n0ir

Hjälp med planering inför trädäck runt pool!
« skrivet: juni 04, 2023, 13:10:17:17 »
Hej!

Jag har en ovanmarkspool (Santorini Pool XL Round Ø460 x 120 cm) som vi har grävt ner till hälften. Nu vill vi bygga ett trädäck runt poolen för att det ska bli lättare för barnen att kunna bada. Poolen står nedgrävd fritt ute i trädgården så trädäcket kommer att vara helt fristående och inte ansluta till någon annan byggnad.

Tänkte göra ett försök med markskruvar istället för att gjuta plintar. Eftresom poolen är 4,6 m. har jag tänkt bygga däcket ca. 7,5 x 15 m. Då blir det gott om plats (~1,5 m.) runt om poolen och ett lika stort område där man kan ha solstolar eller liknande.

Har gjort en enkel konstruktionsritning som jag gärna vill ha kommentarer på. Blåa romber är plintar, röda streck är bärlinor (45x170) och gröna streck är skruvreglar (45x145) som ligger ovanpå bärlinorna med CC ~60 (62,5 cm.). Sedan trall (28x120) ovanpå skruvreglarna. Det blir 2,5 m. mellan alla plintar.

Tänker jag rätt att det fungerar med 2,5 m. spännvidd både för bärlinorna och skruvreglarna? Det går ju att gå upp i virkesdimension till 45x190 för bärlinorna och 45x170 för skruvreglarna men det känns lite overkill...

Har också bärjat fundera lite på virkesåtgång och hur man kan optimera beställning för att undvika att behöva kapa. Vilka längder hade ni använt för bärlinor, skruvreglar och trall? Går det att få tag i 45x170 som är 375 cm. långa? Då behöver varje bärlina bara skarvas en gång (dock hamnar skarven mellan två plintar). Hur skulle ni ha lagt trallen för att få det snyggt med skarven?
« Senast ändrad: juni 04, 2023, 14:16:23:23 av n0ir »

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag