VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet  (läst 1282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bellhouse

Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet
« skrivet: maj 16, 2023, 20:40:48:48 »
Startade upp poolen för ca en månad sen (inte värmepumpen dock) och det är samma visa i år igen. Nivån på ORP är antingen för hög eller får låg och konduktiviteten är bara låg. Jag har slängt i Alkalinitet Upp för konduktiviteten men inget händer. Vad kan det bero på? Jag får f*n inte kläm på det.

Jag kör med en Blueconnect, automatiskt doseringssystem och en UV-lampa.

Se bilder från senaste månaden (-ish).

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2023, 07:17:57:57 »
Vad har du för autodos system?
Har du ett system med syra som då reglerar pH skit helt i alka värdet, det ställer bara till det.
Sen är jag lite skeptisk till blueconnect då jag hört så många som fått så konstiga och varierande värden och får lämna in på kalibrering m.m.
Har du möjlighet så mät med ett annat instrument.

vi 25 grader pH 7,2 och 0,5ppm klor bör du få ett ORP värde på ca 720 om du inte har cya i poolen. så satsa på dom variablerna med en annan mätare.
Kvarstår problemen efter det hör av dig igen.
Men glöm inte att ge kemikalierna tid
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Bellhouse

SV: Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2023, 08:08:42:42 »
Jag kör med flytande klor och saltsyra i mitt system för att reglera.

Räcker det med en vanlig PH-sticka eller vilket annat instrument kan man använda?

Vad är det som påverkar alka och ORP i poolen?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2023, 09:14:58:58 »
Ditt flytande klor vill höja ditt pH och då pytsar automatiken in syra för att minska pH.

Har man en för hög alka ska man dra ned det genom att tillsätta pH minus i små doser.

detta betyder att du får rundgång i kemikalierna om du försöker få upp din alka när du har automatik med syra så skit i alkan nu.

Vad har du för autodos system? zodiac, minimaster, control station?

har du använt automatik hela tiden eller har du haft någon annan klorering tidigare?

för bästa mätning skulle jag nog säga att du skulle skaffa dig en pool lab. själv har jag motsvarande en scuba 2 då pool lab inte fanns när jag köpte.
visst stickor ger en indikation men inte så exakt mätning.

erfarenheten är att control station kommer bra fabriks kalibrerad hur dom andra systemen är i grunden vet jag inte riktigt men som jag förståt det så kalibrerar man minimastern efter inställt värde som man vill den ska hålla. det kräver ju att man har ett instrument så man kan ställa in det bra.
i control station ser man ju värdet som är och den brukar vara bra kalibererad så ställer man in vad man vill ha på displayen bara
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Bellhouse

SV: Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2023, 10:26:05:05 »
Vi kör med en Microdos PH/Redox https://poolgiganten.se/pooltillbehor/vattenrening/minimaster/
Vi har kört med den hela tiden och ibland är allt korrekt och ibland "ballar det ur" enligt Blueconnect.

Jag får väl skaffa mig en Pool Lab och mäta mer exakt. Min Blueconnect har inte varuit på någon kalibrering sedan den köptes för ca 2 år sedan.




Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Omöjligt att få till rätt ORP och konduktivitet
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2023, 11:52:26:26 »
Hej!
Såg att du hade en annan tråd från i höstast då du redan hade problem med din anläggning och att den pumpat in massa syra.

Skulle jag vara dig skulle jag nog börja med att se om grejerna du har är rätt kalibrerade. men framförallt se vad du faktiskt har för värden i poolen. som spa nisse sa i den tråden så om någet värde är helt utanför området så kommer antagligen inte automatiken vilja jobba som ren säkerhetsgrej för att inte förstöra. så böra mäta vad du har för faktiska värden sen felsöker du där ifrån.

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan