Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ska man byta klor i år?  (läst 1115 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koolla

Ska man byta klor i år?
« skrivet: maj 08, 2023, 18:01:39:39 »
Hej

Jag har kört Bayrol Varitab/Chlorilong i många år. Provade en säsong någon budget variant men fick ”problem”. Bayrol är ju bara så dyr. Jag slänger in en pinne i elden och undrar om någon rekommenderar byte.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Ska man byta klor i år?
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2023, 11:33:22:22 »
Har man råd med pool får man ha råd med klor :)) skämt å sidor, beror väl på vad det var du bytade till o vad för typ av problem du fick , jag har använt alla typer av klor genom tiderna och följt doseringen , alla har i princip gjort ett bra jobb .


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ska man byta klor i år?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2023, 13:07:51:51 »
Vi är supernöjda med Saniklar Tempo sticks, men de är inte heller billiga.
Jag rekommenderar i alla fall alla att köra med ett klor som har CYA i sig bara så länge att CYA-nivån blir den önskade, 20-30? och sedan gå över till ett CYA-fritt klor som Tempo Stocks.
Fortsätter man med CYA och har liten omsättning på vattnet så kommer man förr eller senare att få hög klorförbrukning och / eller problem med grumligt vatten.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Vi byter i princip bara ut den mängd vatten som backspolas bort, vår pool får frysa full på hösten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ktd

SV: Ska man byta klor i år?
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2023, 14:07:39:39 »
Jag kör som Rickard. Multipuck tills CYA ligger på 20-30 och sedan Saniklar eller Byrols Chloryte Sticks. När CYA sjunker under önskad nivå kör jag en ny multipuckrunda.

Jag har sett en produkt från HTH jag skulle vilja testa men svår att få tag i för oss i Sverige verkar det som, HTH Advnaced.
Hittills verkar Amazon Italien vara enda stället som jg hittat som verkar skicka till Sverige. Tyvärr verkar ingen svensk ÅF ha produkten. Jag tycker att det är konstigt att fler ÅF inte verkar ha koll på CYA och hur det påverkar desinficeringen i våra pooler.

Utloggad Moana

SV: Ska man byta klor i år?
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2023, 15:31:22:22 »
Jag använder Poolklubbens inomhusklor för att alternera med multipuckar. De är kanske billigare än det du använder?
Får dock lägga pucken i en påse så att den inte förbrukas för fort.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska man byta klor i år?
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2023, 21:11:23:23 »
Jag använder Poolklubbens inomhusklor för att alternera med multipuckar. De är kanske billigare än det du använder?
Får dock lägga pucken i en påse så att den inte förbrukas för fort.

Vi kör också med den. Jag har ju satt dit en klorautomat (en sån man kan lägga många puckar i och den löser upp lite i taget) men med inomhuspuckarna så kläggade den ihop. Har inte löst det en, kör manuellt i bräddavloppet så länge. Inomhuspuckarna är inte lika hårda som CYA-puckar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag