CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med att hitta reservpackning till en gammal cirkulationspump  (läst 625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolägare
    • Visa profil
Hej.
Jag har en cirkulationspump som börjat läcka i anslutningen mellan pumphuset och själva pumpen. Jag tog isär pumpen från pumphuset och upptäckte att packningen är av. Jag har mätt den slarvigt till ca 400mm (130mm diameter), omkrets 3mm bredd. Jag har dock problem med att hitta en reservpackning. Vad jag vet så är pumpen installerad på 70-talet nån gång av Folkpool, men de har ingen aning om vilken pump jag har och är inte intresserade av att hjälpa med en så gammal installation. Jag kanske kan få hjälp här? Jag har bifogat bilder på pumpinformation och måtten på packningen. Det är lite otydligt, men under Vattenteknik så är det instansat Typ: VT 1,5 Nr: 74-76.

edit:
pumpfakta i text:

EOF
2730 HERLEV
DANMARK

V: 220/380                  TYPE:  F80B2
A:4,5/2,6                  HK/kW:  1,5/1,1
IK:13                   O/M: 2780   ISOL. KL.: B
NR:11363            cos φ: 0.85   Hz: 50


« Senast ändrad: maj 12, 2023, 20:17:23:23 av Borka »

Poolgiganten

Utloggad Borka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolägare
    • Visa profil
SV: Problem med att hitta reservpackning till en gammal cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2023, 20:11:53:53 »
Jag hittade en återförsäljare av o-ringar. Mätte tjockleken på den gamla packningen till 3mm med ett skjutmått och köpte en o-ring (två faktiskt men en var för stor) med innerdiameter 139,5mm som passade perfekt. Jag har inte kunnat testa det dock för nu har har det börjat läcka i röranslutningen till sandfiltret där jag skruvade bort pumpen. Jag tror packningen jag satte tillbaka där satt skevt så jag återkommer med resultat hur det går.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag