Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Avdunstning eller läckage ?  (läst 680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Neo13

Avdunstning eller läckage ?
« skrivet: maj 04, 2023, 10:39:53:53 »
Har en glasfiberpool. Vatten nivån är under inloppet. Så enda potentiella stället det skulle kunna läcka är vid lampan. Vill minnas att det var torrt utanför lampan när vi återfyllde poolen, men nu blir man givetvis osäker..

Jag misstänker dock fortfarande läckage. Kommer troligtvis ta bort reglerna och gräva mig ner för att kontrollera. För drygt 5 dagar sedan tejpa jag en bit strax ovanför vatten ytan. Har fram till idag sjunkit cirka 1 cm, kanske 1.5.

Två dagar sen la jag en ny tejpbit och har sjunkit Max 2 mm kanske .  Måste tillägga att jag har pooltak och 6 x 3 storlek.

Igår fick jag för mig att fylla en hink och ställa den på trappan bara, inne i poolen och stängde taket. Har knappt gått 24 h och nivån har sjunkit cirka 0.5 cm. Vilket var glädjande för mig, för känner helt enkelt att det kanske bara handlar om avdunstning och inte läckage. Vattnet är ej uppvärmt och solen står på rätt bra på dagarna då jag har sol hela dagen. Måste också påpeka att det är väldigt mycket kondens på taket på FM.  Vad tror ni? Någon med erfarenhet ?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Avdunstning eller läckage ?
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2023, 07:30:09:09 »
Om nivån i hinken och poolen sjunker lika mycket borde det bero på avdunstning.
Sjunker det mer i poolen än i hinken är det läckage.
Du kanske bör testa några dagar innan du kollar resultatet?
Sen kan det förstås skilja sig om mycket av kondensen droppar ned i poolen, men inget i hinken, då skulle ju nivån i hinken kunna sjunka mer än den i poolen...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Neo13

SV: Avdunstning eller läckage ?
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2023, 08:29:26:26 »
Nu sjönk det 4 mm på knappt ett dygn. Och inget försvann från hinken då jag fyllde den till Max. Skillnaden var att jag råkat lämna taket öppet en meter på ena kortsidan. Vet ej om detta kan bero på varför taket var torrt  jämfört med igår då det var kondens på hela taket att man inte kunde se in (helt stängt tak förutom att trallen vid skenorna ej är färdiga )? I skrivande stund har jag 10 grader innanför taket vid trappan och cirka 5 grader ute.  Kan de va så att det har avdunstat upp och ut där taket ej varit stängt och därav finns ingen kondens på pooltaket? Bifogar två bilder.

Måste även tillväga att vattnet har stått utan tak i cirka 5 veckor med vattennivå på samma ställe i princip och där jag inte märkt av någon skillnad. Givetsvis har det regnat in under tiden men dagar det ej regnat har inget med nivån hänt. Har just märkt detta med att nivån sjunker så fort pooltaket kommit på plats i lördags, för 6 dagar sen.

Och hur förklarar man sambandet mellan att hinken tappar vatten dagen innan och poolen knappt medan det efter detta dygnet stått stilla i hinken och försvunnit ur poolen..

Utloggad Neo13

SV: Avdunstning eller läckage ?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2023, 09:06:28:28 »
Nu tog jag en ny bild. Kan ha varit så att vattnet bara var i rörelse att jag råkat ta en bild i fel läge. La taket på och tog en ny bild så blev det plötsligt så här.  Kanske inte ska dra för stora växlar om enstaka MM?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan