CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga in Intex-pool, hållbarhet? Hur ska man tänka?  (läst 1280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fomi

Bygga in Intex-pool, hållbarhet? Hur ska man tänka?
« skrivet: maj 02, 2023, 08:34:06:06 »
Hej alla!

Snubblade in på detta forum nu när jag insett att våra två barn kommer växa till sig och växa ur vårt lilla Lay-Z Spa så småningom, och att det kanske hade varit värt att investera i en ovanmarkspool istället. Inte bara för barnen såklart...  8)
Vi har ingen budget för en "riktig" pool, däremot om det ska bli så ska den åtminstone smälta ihop med vår kommande terrass så att det blir ett snyggt poolområde, istället för en ful pool rakt upp och ner på gräsmattan.

Efter att ha bläddrat lite i forumet ser jag att det är fullt möjligt att göra det hur snyggt som helst! Däremot har jag några funderingar...

Hur mycket ska man bygga in poolen? Gissningsvis har dessa pooler relativt kort livslängd jämfört med en "riktig"? Vad gör man om den behöver bytas ut om man byggt in den helt och hållet? Hur har ni själva tänkt, som har gjort detta?
Mest för att budgetera lite... hur stor värmepump behöver man ha? Låt säga att vi vill ha den största på 54 m3, 28-30 grader.
Vad ska man tänka angående säkerhet? Om den står på mark rätt upp och ner är den ju säker utan stegen, men om man byggt in den och kanske har en trappa upp till den... finns där då något man kan ha som täcker poolen som håller? Jag antar att man behöver ha något som täcker poolen oavsett, men dessa är väl bara till för just skydda mot skräp osv.
Vad ska man ha under poolen? Finns där något som är vedertaget bäst?


Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Bygga in Intex-pool, hållbarhet? Hur ska man tänka?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2023, 14:37:03:03 »
Kan bara svara för oss som grävde ner och byggde in en intex Ultra 32 m3

- Underlag - XPS-300 + makadam

- Gropen grävdes större än poolen för att kunna förvara grejor och att finns utrymme för en större "riktig" pool i framtiden.

- Linern är egentligen det enda som kan gå sönder, då får man laga eller köpa ny liner för några tusingar. Alternativt slänga väch allt och bygga riktig pool.

- Tog bort så mycket av "intex-grejorna" som möjligt och använde riktiga poolgrejor för pump, filter, kopplingar, slangar. Det håller mycket bättre.

- 12 kW 3-fas värmepump håller 30 grader juni-augusti

- Rib-cover för ca 18000 kr som står för säkerheten. Fäst i trädäcket. Ett rejält bubbelplast på vattenytan för isolering.


Gällande livslängden vet jag inte, om man inte är vårdslös kan den säkert hålla 8-10 år. Linern är akilleshälen, och är känslig för stick av vassa saker, däremot är den superseg att skära i. Bygger du in poolen skyddas den ju ytterligare från elementen.

/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag