CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Teknikrum under jord - Måste gjuta?  (läst 804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rasberg

Teknikrum under jord - Måste gjuta?
« skrivet: april 22, 2023, 13:00:04:04 »
Jag håller på att gräva för att göra teknikrum till poolen som ska vara delvis nedgrävt. Behöver man gjuta eller räcker det med annan grund i teknikrummet?

I övrigt, kan man ha elcentralen i teknikrummet om elen ligger långt över marknivå?

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Trollmann

SV: Teknikrum under jord - Måste gjuta?
« Svar #1 skrivet: april 26, 2023, 22:04:51:51 »
I mitt förra hus byggde jag en 8*4 pool med teknikrum under trallen. Jag hade rätt sandrik jord. Teknikrummet var ca 120 cm under mark och med frall ca 160 cm totalt i höjd. Jag göt genom att öppna några säckar betong och vattnade, plattade till. Det blev superbra och höll helt klart för ändamålet. Sedan byggde jag upp väggarna med lekablock som jag murade fast. Taket, eller hålet i trallen gjorde jag större än hålet, annars är det svårt att hålla tort. Jag isolerade även väggarna från utsidan när jag murade och samma med taket. Jag höll det sedan frostfritt under vintern med ett letet element. Eftersom det var ett litet rum, och tätt, så installerade jag även en fläkt för att få ut värmen från pumpen.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag