CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering runt ovanmarkpool  (läst 2982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FunSwim

Isolering runt ovanmarkpool
« skrivet: april 10, 2023, 19:51:49:49 »
Hej

Vi har idag 30mm frigolit runt ovanmarkpoolen som ligger runt ett trädäck med pooltak. Räcker den isoleringen runt lr ska man lägga på 30mm till? Har läst lite att den stora boven är uppåt.

Hälsningar
Johan

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #1 skrivet: april 10, 2023, 21:08:09:09 »
Hej

Vi har idag 30mm frigolit runt ovanmarkpoolen som ligger runt ett trädäck med pooltak. Räcker den isoleringen runt lr ska man lägga på 30mm till? Har läst lite att den stora boven är uppåt.

Hälsningar
Johan

Hej!

Du går från 1.1 till 0.6 U-värde genom att gå från 30 till 60mm cellplast.

http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx

Nu skriver du inte hur stor poolen är. Men om vi ponerar att du har den största ovanmarkaren på 7.3m diameter x 1.22 m höjd blir det 28 m2 mantelyta totalt.

28 m2 x 1.1 x 20 dT (varm pool, kall luft ute) = 616 W
28 m2 x 0.6 x 20 dT (varm pool, kall luft ute) = 336 W

Det blir mycket skrik för lite ull tyvärr.
500 kWh per långsäsong beräknas du spara, på 7.3 m diameter och 30 °C varm pool.

Bauhaus tar 998kr för 28 m2 isolering. Så två års payback med förutsättningarna ovan, om du har elpatron och 1kr/kWh elsommarpris.

Säg att du har som mig, 3m diameter x 76cm, varm pool, då blir siffrorna 70W diff, och ca 120 kWh per år i besparing.
250 - 500kr för isoleringen, ger 2-4 års payback.

Men som du säger, "stora boven uppåt!", det är ordentlig pooltäckning som räknas!
Jag som bara har 3m diameter funderade på att bygga två 3-metershalvmånar av 50 mm XPS-plast, för att lägga på vattenytan, men ska prova med tjock bubbelplast och pooltak ett år istället. :) Känns snyggare och mindre meckigt.

« Senast ändrad: april 11, 2023, 20:32:30:30 av kwhalp »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #2 skrivet: april 11, 2023, 19:53:39:39 »
Hej kvalp,

Inte så enkelt som du beskriver. Normalt pratar man om tre typer av värmeöverföring; Ledning, strömning och konvektion.

Sen kommer värmeförluster om ett ämne går från fast till flytande och gas. Den senaste är den som tar mest värme från vattnet. Den kyler av vattnet. Att minska avdunstningen är det mest viktiga för att hålla värmen i ett bad. Isolering handlar om ledning. Inte lika viktig som avdunstning.

Men ju mer isolering man har runt poolen dess bättre håller den värmen. Vidare ökar avdunstningen om vattnets temperatur är högre än luftens temperatur.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #3 skrivet: april 11, 2023, 20:20:41:41 »
Vilket enligt mig betyder att trådskaparen behöver isolera uppåt.
Mer isolering i botten och sidor ger ingen vinst i värme.
Bubbelplast eller pooltak håller värmen bättre än att isolera mer.

Roger

Utloggad kwhalp

SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #4 skrivet: april 11, 2023, 21:57:00:00 »
Vilket enligt mig betyder att trådskaparen behöver isolera uppåt.
Mer isolering i botten och sidor ger ingen vinst i värme.
Bubbelplast eller pooltak håller värmen bättre än att isolera mer.

Roger

Jo, det var väl ungefär det jag kom fram till i mitt resonemang och försökte förmedla...

Två bra räkneexempel från praktiska exempel i industrin:

https://www.xn--vrmekabelteknik-0kb.se/industrial-heating/dimensioning/cisterns-tanks/heat-loss-for-containers/

https://www.spiraxsarco.com/learn-about-steam/steam-engineering-principles-and-heat-transfer/energy-consumption-of-tanks-and-vats

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #5 skrivet: april 12, 2023, 15:35:10:10 »
Hej Kwalp,

Bra att du är på. Men man ändrar inte ett inlägg efter två nya inlägg. Vidare hänvisar till sitt egna inlägg som är ändrat efter dessa två nya inlägg.

MVH
Roger

Utloggad kwhalp

SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #6 skrivet: april 12, 2023, 16:15:23:23 »
Hej Kwalp,

Bra att du är på. Men man ändrar inte ett inlägg efter två nya inlägg. Vidare hänvisar till sitt egna inlägg som är ändrat efter dessa två nya inlägg.

MVH
Roger

Nu vet jag inte vad du far efter, jag rättade ett stavfel. :)
"ovamarkaren -> ovanmarkaren"

Fråga Rickard om du tvivlar.  :angel:


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #7 skrivet: april 12, 2023, 16:34:23:23 »
Hej Kwalp,

Har aldrig tvivlat på dig. Inte ens en mm.
Du är på och vill sprida kunskap. Sånt gillar jag. Vilket jag hoppas du fortsätter att göra?
Du kommer upptäcka nya saker hela tiden. Vidare fundera över varför har man inte tänkt på detta osv.

Jag upptäckte en verksamhet som borde kunna ge bättre råd. Vidare när man köper pool eller spabad är allt så enkelt. Sen när man köpt står man där ensam och leverantören är ett stort frågetecken. Sen kommer det; Har du provat.......

Tänk om du också sålde kemikalier? Vill man ge 100% riktiga råd?

Så hamnade jag som vattenkemist på forumet.

Samma råd och riktlinjer för alla typer av vatten med olika desinfektionsmedel osv.

Ett tips när du gör beräkninger är att förklara varje parameter vad det är? Tex. DT som är temperaturskillnad.
Värmetransport genom ledning har olika formler.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #8 skrivet: april 13, 2023, 21:28:39:39 »
Det är alltid så att vattnet tappar mest energi uppåt
« Senast ändrad: april 14, 2023, 06:14:53:53 av Roger. »

Utloggad FunSwim

SV: Isolering runt ovanmarkpool
« Svar #9 skrivet: april 14, 2023, 23:04:14:14 »
Hej
Tack för svaren, då får jag se, kanske lägger på 30mm till vid tillfälle, jag hoppas på att pooltaket funkar bra :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag