CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Effektivitet solfångare / solceller  (läst 967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zebb_83

Effektivitet solfångare / solceller
« skrivet: april 09, 2023, 20:14:11:11 »
Har någon räknat på följande:

Låt oss säga en yta på 4x6m,

Alternativ1: Solfångare där vattnet fysiskt går till solfångare och blir upphettat med solens direktverkande energi.

Alternativ2: Solceller för samma yta som är kopplat till en värmepump med låt oss säga 5 i cop.

Jag skulle kunna tänka mig att hävstången i värmepumpen gör att den lösningen levererar betydligt mer värme ?

Nu kanske det teoretiskt inte räcker med den arean för solceller. Men rolig teori att utforska, och säker på att någon
här redan har svaret.

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Effektivitet solfångare / solceller
« Svar #1 skrivet: april 09, 2023, 22:39:17:17 »
Har någon räknat på följande:

Låt oss säga en yta på 4x6m,




Jag skulle kunna tänka mig att hävstången i värmepumpen gör att den lösningen levererar betydligt mer värme ?

Nu kanske det teoretiskt inte räcker med den arean för solceller. Men rolig teori att utforska, och säker på att någon
här redan har svaret.

Alternativ1: Solfångare där vattnet fysiskt går till solfångare och blir upphettat med solens direktverkande energi.

Toppnotering mitt i sommaren:
24m2 × 750W/m2 = 18000W (100% effektiva solfångare plant på marken)

Alternativ2: Solceller för samma yta som är kopplat till en värmepump med låt oss säga 5 i cop.

24 m2 /1.7 m2/panel = 14 paneler @ 400W = 5600W toppeffekt i lab.
Toppeffekt @ 0° lutning i Umeå mitt i sommaren 3550W.

COP 5 => 17750W.

Snubblande nära   <sol>

Har använt mig av följande kalkylator:
https://pvwatts.nrel.gov/pvwatts.php och Umeå, markbaserad solfångare/solcell, toppnoteringar.
Toppnoteringarna är direkt proportionerlig mot total energiproduktion.

I praktiken är solfångarna ej 100% effektiva, därför vinner inverter-värmepumpen med COP ~5 förutsatt att man har nätanslutning så värmepumpen alltid får bra kvalité på elektriciteten.


« Senast ändrad: april 09, 2023, 22:55:05:05 av kwhalp »

Utloggad zebb_83

SV: Effektivitet solfångare / solceller
« Svar #2 skrivet: april 10, 2023, 11:27:50:50 »
Snyggt!


Dessutom kan man inte behovsstyra solfångare. Om man inte har behov att värma polen så säljer man elen helt enkelt.
Så dom gagnar hushållet året runt. Även när man inte badar. Men kraftigt mycket mer pengar.


« Senast ändrad: april 10, 2023, 13:25:42:42 av zebb_83 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag