VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: underlag till benen - Intex 366x744  (läst 1018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smygolf

underlag till benen - Intex 366x744
« skrivet: april 09, 2023, 08:06:30:30 »
Jag känner att jag har bra koll överlag på vad som krävs för en bra grund men är osäker på benen
Underlag är lerjord o vi ska gräva ut inom det närmsta

#1
Vissa kör med xps överst - skär ut för benen o lägger markplattor - men xps kommer ju att sjunka ihop något


#2
Om man istället använder stenmjöl, lägger ett grundlager - läggen ut plattor för benen och sedan fyller på med mer stenmjöl
Ovanpå allt lägger man nålfiltsmatta

#3
xps under stenmjöl, fördelar/nackdelar ?

Tacksam för svar  :)
« Senast ändrad: april 09, 2023, 08:11:22:22 av smygolf »

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: underlag till benen - Intex 366x744
« Svar #1 skrivet: april 09, 2023, 17:57:38:38 »
Jag känner att jag har bra koll överlag på vad som krävs för en bra grund men är osäker på benen
Underlag är lerjord o vi ska gräva ut inom det närmsta

#1
Vissa kör med xps överst - skär ut för benen o lägger markplattor - men xps kommer ju att sjunka ihop något


#2
Om man istället använder stenmjöl, lägger ett grundlager - läggen ut plattor för benen och sedan fyller på med mer stenmjöl
Ovanpå allt lägger man nålfiltsmatta

#3
xps under stenmjöl, fördelar/nackdelar ?

Tacksam för svar  :)

Intressant, har ungefär samma frågeställning, men till en rund Bestway 305x76 cm.

Jag ska i år prova köra med Biltemad jack-pads för 60-80kr/st. Det är tjocka gummikuddar man har till domkrafter, som placeras under varje ben och detta i kompakterat stenmjöl. Har läst om många som fått problem med att vassa stenplattor skurit hål på linern då benen rör sig, och stenmjölet eroderar av vattenplask.

Oklart om/hur det kommer funka med jack-pads!  ::)

Edit:Ser nu att du har en rektangulär pool, då funkar ej jackpads.... :(

Utloggad smygolf

SV: underlag till benen - Intex 366x744
« Svar #2 skrivet: april 09, 2023, 18:50:08:08 »
Om man lägger gummi/vinylmatta på markplattorna så bör man få ett skydd som håller
Tanken är att ha nålfiltsmatta - medföljande presenning så det blir fysiskt möjligt att dra linern rätt - lär hugga friskt i mattan annars

Utloggad smygolf

SV: underlag till benen - Intex 366x744
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2023, 12:03:49:49 »
Om man lägger gummi/vinylmatta på markplattorna så bör man få ett skydd som håller
Tanken är att ha nålfiltsmatta - medföljande presenning så det blir fysiskt möjligt att dra linern rätt - lär hugga friskt i mattan annars

Här finns en massa olika sorters gummimator.
https://www.profillagret.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag