VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Villken pump väljer jag?  (läst 1398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Neo13

Villken pump väljer jag?
« skrivet: februari 25, 2023, 09:21:45:45 »
Skall köpa en glasfiber pool 6 x 3 m (djup 1.45).

Sol i princip hela dagen i trädgården, och kommer skyddas med pooltak när den ej används. Vill ha en så billig och effektiv uppvärming som möjligt. Investerar gärna lite mer och köper en dyrare, så länge det gynnar mig i längden.
Vad är skillnad på en ON OFF och Inverter? Hur många kW skall är tillräckligt? Under här är mina två alternativ så länge:

Värme vi pump (Heat pump en av 2 optioner ) av typ ON/OFF, effekt 16,4kW, en fas elanslutning 230V.

Mer effektiva och tystare  värmepumpen av typ  Inverter Heat pump  - effekt 16kW  -10-43 °C försedd med WIFI Function , (elanslutning 230Volt).

Tack snälla!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2023, 17:52:47:47 »
Kolla in ljudnivåerna på resp. pump om den skall stå nära bostadsrum. En inverterpump ger inte start/stop-ljud men vissa kan ge visslande ljud i stället. På vanliga luft-luft-värmepumpar har ju invertertekniken i princip helt tagit över. De anses ha längre livslängd för att de sällan går på full effekt/fullt varvtal.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2023, 07:53:01:01 »
Till en pool som inte är större än så, med pooltak, borde det räcka med en värmepump på runt 8 kW.
En pump med 16 kW uteffekt belastar en fas rätt hårt, och du kan få problem med huvudsäkringar som går.
Med de effekttariffer som införs senast 2027 kommer du dessutom att riskera att få betala dyrt för den timme på månaden som du har högsta effektförbrukningen, att kunna dela upp sin energiförbrukning mer jämnt över dygnet kommer att bli viktigt.
Det skulle kunna tala för en inverter, eller i vart fall för en maskin som inte har så stor överkapacitet att den förbrukar onödigt mycket effekt när den väl värmer poolen.

EN sak jag har lite svårt att förstås är hur de reglerar effekten på de där invertervärmepumparna för pooler.
Temperaturen i en pool är extremt trögrörlig jämfört med t.ex. rumstemperaturen där en luftvärmepump sitter, så att göra en reglering som med så minimala förändringar av vattentemp skall kunna hitta någon form av "effektreglering" som håller vattentempen stabil med en viss uteffekt på värmepumpen har jag fakstiskt svårt att se, det skulle vara intressant att logga en sån där poolvärmepump och se hur den regleras, jag gissar att de nog oftast går på full effekt (när vattentempen ligger under börvärde) eller min effekt, när vattentempen ligger över börvärde.
För att sedan stänga av om vattentempen ligger mer än x.xx grader över börvärde.

Jag ställer mig tveksam till den praktiska nytta av inverter när det kommer till att värma en pool, tror alltså det är extremt svårt att bygga en styrning som gör att värmepumpen klarar att hitta en "balanspunkt" där vattentempen hålls konstant med t.ex. 50% av max effekt tillförd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2023, 22:01:07:07 »
Ja vad det gäller regleringen så är ju pooler onekligen väldigt tröga system, men om man har tillräcklig datakraft i styrsystemet så kan ju systemet göras "lärande", så att det själv beräknar tidskonstanterna i fråga. Allra bäst vore väl då om man kompletterade med givare för lufttemperaturen - i det här fallet luften under pooltaket och någon slags signal om när taket är stängt resp. avdraget. Nu tvivlar jag på att reglersystemen på de pumpar som säljs, men hade man de indata jag nämnde plus att systemet är självlärande så kan man nog få till det så pass bra att en inverterpump  ytterst sällan behöver rusa upp på sitt maxvarv.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2023, 07:46:25:25 »
Jag skulle nästan vilja påstå att det är omöjligt att få till en konventionell reglering av temperaturen i en pool, möjligen om man har en extremt långsam ökning av effekten, typ 1 kWh effektökning/4 timmar eller nåt sånt, men då skulle ju alla som startade sin värmepump skrika rakt ut, att den inte varvar upp som den ska, så jag är nog klart misstänksam om att de i princip bara går mellan min och max effekt, och med start/stopp-värden satta vid börvärde +/- 0.5 till 1 grad.

Sen går det förstås göra regleringen som fungerar, men jag tvivlar på att det har gjorts.
Någon med en inverter som har försökt kolla på hur det fungerar med effektstyrningen, kan man t.ex. se på displayen med vilken procentuell effekt värmepumpen går? (Jag är tveksam)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2023, 07:19:13:13 »
Det går ju att bygga regleringar för fjärrvärme utan större problem, trots att t.ex. ett stenhus med golvvärde i stengolv också är ett väldigt trögt system med mycket lång tidskonstant. En god vän till oss bor i ett sådant hus och tycker att hans fjärrvärme klarar regleringen av temperaturen väldigt bra, detta trots att systemet saknar innegivare utan bara har en utetemperaturgivare som utgångspunkt, plus att reglercentralen givetvis kan mäta utgående temperatur och temperatur i returledningen. Exakt hur den regleringen är uppbyggd vet jag inte, men tydligen fungerar det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2023, 08:45:00:00 »
Har som sagt jobbat med just denna typ av styrningar (inom industrin) med trög reglering, och jag tror inte att värmepumparna klarar detta så bra som köparna tror, men det är ju bara spekulationer så länge ingen kan motsäga mig, eller ge mig stöd för min tes.
I ett hus styrs framledningstempen primärt baserat på utetemperatur, sedan har man i vissa fall en rumsgivare som kan "justera" börvärdet på framledningen om det blir kallare eller varmare än önskat inne, den gör då finjusteringar på den grundläggande regleringen. I sista hand finns ofta sedan termostater som kan minska eller öka flödet genom radiatorerna eller golvärmeslingorna om allt annat skulle misslyckas.
På en poolvärmepump har jag aldrig hört talas om att man använder sig av utetemperaturen på något sätt, för att styra effekten, de olika användningsområdena skulle göra det omöjligt - då det inte finns några inställningsmöjligheter i styrningen som indikerar att de reglerar baserat på utetemperaturen.
Dessutom påverkar sol, vind, regn och huruvida pooltäckningen är öppen eller stängd så mycket att det skulle bli omöjligt även OM man tog hänsyn till utetemperaturen, det finns för många okända variabler helt enkelt.
Jag tror det är så enkelt att de rätt snabbt ökar effekten om vattentempen ligger under börvärde (annars skulle det ta dygn innan värmepumpen gick på full effekt när man startade den), så snart vattentempen överstiger börvärdet så börjar den minska uteffekten.
Möjligen med ett "dödband" som ligger inom ca +-0.5 grader eller nåt sånt.
Säg att börvärdet är 30 grader och vattentemperaturen är 22 grader när man startar värmepumpen, då kommer den rätt snabbt gå upp till max effekt, när börvärde uppnås och går så mycket över att regeringen ger order att börja minska uteffekten så drar den ned sin uteffekt.
Eftersom regleringen av temperatur i en pool är mycket långsam, men regleringen "måste vara snabb" för att kunderna inte ska klaga så är min övertygelse att värmepumpen i de allra flesta fallen kommar hinna dra ned uteffekten till minsta möjliga effekt innan temperaturen sjunkit så mycket att "nytt värmebehov" uppstår.
Troligen har man en tidsfaktor som gör att den inte tillåts stanna på xx-xxx antal minuter även om temperaturen överstiger börvärde + hysteres som bestämmer när uteffekten ska börja minska, för att det inte ska bli onödiga start och stopp, som dessutom skulle påkalla ägarens uppmärksamhet, att "effektstyrningen" inte verkar fungera så bra som den borde.

Det går säkert göra smarta styrningar som lär sig, men jag är tveksam att det gjorts på denna typ av billiga massproducerade enheter som inte får krångla i onödan, eller vara för svåra att förstå sig på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2023, 15:00:38:38 »
Pooltak är väldigt bra för värmeekonomin. Se till att även isolera runt om ifall poolen inte redan är isolerad från fabrik. Många glasfiberpooler är isolerade från början.

När jag köpte vår poolvärmepump var rådet från säljaren att 6,8kW modellen skulle räcka. Jag valde 9,2kW för att ha marginal. De enda gångerna jag har nytta av den höga effekten är när jag är lite sen med att fylla poolen och vill få upp värmen snabbt. När jag fyller i mitten av juni ger dock solen ifall den skiner väsentligt högre effekt än värmepumpen så skillnaden är nästan bara att VP värmer under natten.

Från att poolen har nått dryga 30 grader kör jag VP på tidur för att få den något högre verkningsgraden som högre lufttemperatur ger. Under juli och större delen av augusti en normal sommar går VP mellan ingenting och 2-3 timmar per dag om det är dåligt väder. I september blir det lite mer gångtid. Ett par säsonger har vi badat till i början av oktober men nu stänger vi oftast av runt mitten av september då vi inte tycker att det är så skönt att bada när det har blivit både mörkare och kallare. Dygnsmedeltemperaturen är då ca 10 grader och vi håller utan problem 31-32 grader i vattnet och VP går kanske 8-10 timmar. De flesta VP ger klart sämre effekt från drygt 10 grader och lägre.

Inverter eller scrollkompressor som de också kallas ser jag ingen som helst vits med till en pool. Det är främst ett sätt att ta mer betalt. Vår VP startar och stoppar bara en gång per dygn. Vår VP har bara på och av som styrning och den styrningen görs med +/-1grad från inställt värde. Det ger ingen stor fördel att krångla till styrningen. Mer avancerad (krångligare) styrning betyder mer programvara. Mer programvara betyder ökad risk för buggar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Villken pump väljer jag?
« Svar #8 skrivet: mars 04, 2023, 18:54:45:45 »
Du beskriver rätt bra med några få ord det jag ville få fram med mitt tidigare inlägg.
Det finns inget behov av inverter.
Det fungerar troligen i princip som en on/off.
Det ökar risken för fel p.g.a. mer avancerad teknik, och mjukvara.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan