VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med uppvärmning med bergvärme  (läst 8220 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #10 skrivet: september 09, 2022, 14:56:58:58 »
Ok, det låter ju bra O0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #11 skrivet: september 09, 2022, 16:46:23:23 »
Nu kan jag vara helt fel i mina tankar så här en fredagseftermiddag. Men dubbelkolla deltaT framledning mot retur på cirkulationen på BVP sidan om VVX. Alltså, hur stor är temp skillnad mellan ingående och utgående vid din BVP. Det bör ligga mellan 5-10 grader. Du vill så klart dumpa så mycket värme som möjligt i VVX för att det ska gå fort men du vill också att BVP ska vara kostnadseffektiv. Om tempdiffen är högre behöver du öka flödet är den lägre kan du testa att sänka flödet.
Jag som sagt misstolkat all data här men jag misstänker att det är det senare alternativet. Om samma cirkpump försörjer din golvvärme bör den absolut klara en VVX till poolen om vi inte pratar långa och tunna rör.
Ju större VVX du har, ju mer flöde och energi kan du dumpa i poolen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #12 skrivet: september 10, 2022, 11:25:58:58 »
Om du har ett flöde på Primärsidan på 20l/min med 45-grader och ett flöde på sekundärsidan (poolen) 10kbm/h och 28-grader i poolen så skall din värmeväxlare överföra 13,5kW. Det är skall räcka lätt för att hålla poolen varm.

Jag tror problemet antingen ligger i att dina flöden inte stämmer. Du nämnde att du hade haft ett flöde på 25kbm/h och satt ned detta. Det låter som en väldigt överdimensionerad pump till pool 4x8 om den kan ge så stora flöden. Vilken pump är det du har till poolen? Har du en flödesmätare? Har du VVX kopplad i serie med eller sitter den med en by-pass?

(Vidare kan det ju vara så att bergvärmen inte prioriterar pool, normalt brukar prioritering vara 1. Varmvatten 2. Husvärme 3. Poolvärme.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #13 skrivet: september 10, 2022, 16:37:56:56 »
Pumpen jag har är en BADU Prime Eco VS med ett max flöde på 28m3/h(Bad om en rejäl pump så den må vara överdimensionerad, men då den är programmerbar så ser jag inget hinder där).

Jag har flödesmätare installerad och den visar nu mellan 8-14 m3/h beroende på tid på dygnet. Vartal på pump ser ut att matcha kurvan enligt specifikation i jämförelse mot vad flödesmätaren visar. Så där tror jag allt är grönt.

Nu är jag ingen expert men vill påstå att den sitter i serie.

Din prioritering ser helt korrekt ut, det är så våran panna jobbar enligt instruktionsboken. Jag vet dock att den prioriterar pool större delen av tiden då jag ser att styrningen öppnar shunten och skjuter på värme i rören mot poolen. Sätter jag handen på röret som går in i växlaren i pump rummet så är det ordentligt varmt (bortsett från korta stunder då den prioriterar huset eller varmvatten). Då jag jobbar hemma väldigt mycket så har jag kontrollerat detta säkert 500 gånger med att helt enkelt känna på rören så att den faktiskt skjuter på värme. (Har varit ORDENTLIGT varmt 490 av 500 ggr jag känt på rören)

Jag har dock beställt riktig VVS mätutrustning då det känns billigare än att ta hit folk och betala för det varje gång man är nyfiken. Dock kommer dom sakerna till veckan.

Jag har bifogat bild på växlaren samt all teknik (För den som är pedant så får ni ha överseende med kablar, ska ordnas när tiden finns! O0 )
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #14 skrivet: september 12, 2022, 08:55:36:36 »
Är du säker på att svävarkroppen är korrekt insatt i din flödesmätare? På de flödesmätare med svävarkropp jag har sett så brukar den spetsiga sidan vara nedåt.

kanske visar den felaktig ett för högt flöde och att det är där problemet ligger?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #15 skrivet: september 12, 2022, 10:34:52:52 »
Bra observerat! Har inte alls själv lagt märke till detta....

Detta bör ju helt klart påverka vilket flöde man kan läsa av, hur mycket vågar/kan jag dock inte säga. Ska undersöka saken och troligtvis skruva upp den och ändra riktning på tyngden.  :)

Stort tack för ditt hököga!  O0
« Senast ändrad: september 12, 2022, 11:41:23:23 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #16 skrivet: september 12, 2022, 11:51:54:54 »
Stort tack för påpekningen av flödesmätaren. <love> <love>

Jag har nu bytt riktning och gått igenom manualen så allt är 100% korrekt. (För att tydliggöra här, det är en firma som installerat allt så ingen tycker jag är ett klantarsle som installerat fel  :angel: )

Jag blir dock väldigt orolig efter att nu mätt av och dokumenterat flöden. Pumpen går för 100% nu och klarar knappt att nå 10m3/h. Detta skulle självfallet kunna förklara våran värme problematik (samt problem med grumligt vatten då filtret vill ha 14m3/h, men det är en annan fråga).

Installatör samt säljare är informerade omgående om problemet. Väntar nu på återkoppling från dessa. Säljaren var dock väldigt misstänksam då han menade på att han har svårt att se att pumpen vi har inte skulle orka pumpa mer vatten.

Kan det vara så att dom alla 90graders böjarna direkt efter pumpen på väg mot filtret dödar så enormt med flöde? Pumpen ska ju trots allt kunna leverera 28m3/h på maxfart. Att då knappt ens nå 10m3/h känns onekligen konstigt. (Filtret i pumpen är rengjort och filtret i bräddavlopp är rengjort så ingen undrar om detta kan vara felet).
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Erica

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #17 skrivet: september 12, 2022, 22:32:16:16 »
Tvära 90-gardiga böjar ger en hel del flödesmotstånd, hur mycket finns ju tabellerat och vet man flödet går det ju att räkna fram förlusterna. Sedan varierar ju alltid flödet efter hur pass igensatt som filtret är - högre flöde direkt efter en backspolning och sedan blir det ju successivt lägre fram tills man backspolat nästa gång o.s.v.  När man räknar ut tryckförlusterna i systemet får man ju räkna med allt - varje komponent, varje ventil, varje böj och varje meter av slang eller rör bidrag ju, tillsammans givetvis med det ganska stora tryckfallet över själva filtret.

Utloggad TommyC

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #18 skrivet: september 12, 2022, 22:47:11:11 »
Intressant problem! Jag har ingen intuitiv känsla för hur det fungerar med tvära krökar och så stora flöden, möjligen är det detta som är ditt problem  <hmm>
Det går att räkna på. https://www.pumpportalen.se/pumphandboken/11-2-rorstromningsforluster/
Se Engångsförluster.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #19 skrivet: september 13, 2022, 07:15:01:01 »
Hmm, lite fler bilder vore bra.
Var sitter centralventilen?
Har du kollat att vattnet blir rent när du backspolar?
Vilket rör går till avlopp vid backspolning?
Kan det finns en flödesbegräsning där som gör att filtret aldrig blir ordentligt backspolar.

Du har inte svarat på vad deltaT på värmepumpen fram/retur är vid värme av poolen.
Du har inte svara på vad deltaT på flödet till/från pool är vid värme.

Om jag får gissa så har du främst för lågt flöde på poolcirkulationen, och jag tror inte att det är böjarna som är problemet, jag tror det har att göra med sandfiltret.
Nu har jag aldrig sett ett sånt filter, men man BRUKAR ju klart kunna se var centralventilen sitter i alla fall...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan