VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser  (läst 5191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jensl

Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« skrivet: september 03, 2022, 10:30:58:58 »
Någon här som har en strategi om man har timer på sin cirkulationspump och elavtal med timpris ?

Tidigare har jag kört dagtid ca 12-14 timmar, vilket funkat bra, pool ca 43 kubik.

Men nu när priset är galet högt på dagen och ofta betydligt lägre på natten funderar jag om ska ändra detta.

Funderar kring nedan:

1) köra på natten, fördel lägre elpris, ofta flera kronor, men nackdel cirkulation när solen inte är framme och lägre temperatur

2) köra på dagen, fördel, värmepumpen kör nog mindre då luften varmare och solen hjälper till att värma

Kanske också läge att ha 2 strategier vår/sensommar/höst och mitt i högsommaren med tanke på temperaturer dag och natt  ?

Hade inte brytt mig egentligen men nu har vi ibland 7-8 kr på dagen och ofta ner mot 0,5-2 kr på natten.

Tankar ?


Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #1 skrivet: september 03, 2022, 12:55:47:47 »
Hej,

Dina två påståenden är rätt. Värt att tänka på är också att pumpens axeltätning tar mycket stryk vid av och påslag. Ibland håller tätningen i många år med sådan drift, ibland inte. Det finns också en ökad risk att du tappar kapillären i pumpen och därmed kan pumpen gå torrt. Hur stor den riken är beror mycket på pumpens nivå i förhållande till vattenytan. Det är också bra att ta hänsyn till vattnets balans att hantera bakterier och alger när drifttider förändras. Stillastående vatten under direkt soluppvärmning ställer nya krav på ditt val av rening.

En annan tanke som slagit mig kopplat till dagens elpriser är att när priset per kWh är 8kr och dieselpriset per liter är 25kr, är det lika dyrt att använda ett elverk som att använda vägguttaget. Och när det kostar 6kr per kWh är det ungefär lika dyrt att köra elbil som motsvarande dieselbil. Offtopic, jag vet..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad jensl

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #2 skrivet: september 03, 2022, 13:50:23:23 »
Ok, tack för info.

Har själv skaffat solceller med batteri och Ferro amp system och har hyfsat optimerat huset och kvarstår är poolen.  Problemet är att prisskillnaden är så enorm. 1 kr eller 8 kr är ganska mycket ....  Annars hade jag brytt mig mindre. 

Så en medelväg kan vara att köra pumpen några timmar på eftermiddagen och sedan resten några timmar på natten.  Nu bor jag i Skåne så vi har hyfsat bra temperatur på natten en bra bit in i september.

Det blir svårt att hitta perfekt upplägg. Har automatisk ph och klorstyrning med timer även det synkat till pumpen, så det funkar bra.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #3 skrivet: september 03, 2022, 14:17:29:29 »
Jag tror att du absolut kan låta pumpen stå still 10-15 min varje timme dagtid då elen är dyr utan större problem men du bör då definitivt kontrollera vattnet extra noga så inget sticker iväg. Detta gäller även om du har klorautomatik, din förbrukning kan skena tex.
Jag har i princip samma förutsättningar som dig. Automatik och timpris men betalar för drift 24/7, är lite feg kanske..
Min poäng är att risken är stor att nya problem kommer lätt om man börjar suboptimera.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erica

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #4 skrivet: september 03, 2022, 23:41:18:18 »
Korta uppehåll har ingen betydelse varken för elnotan eller för reningen. Det är ju antalet omsättningar per dygn som är det viktiga. Vi bodde tidigare i USA, bl.a.  i Kaliforniens starka sol, och körde där vår pool på timer eftersom vi hade poolen nära sovrummet och pumpljudet irriterade oss nattetid. Vi hade alltså pumpstopp genom hela natten varje dag. Vi hade inga problem med den driften, vare sig med pumpen eller med vattenkvalitén.

Nu har vi sedan många år en inomhuspool och har tidigare kört 24/7 vad det gäller pumpen, dessutom en överdimensionerad pump eftersom vår ursprungliga ide var en betydligt större pool, men då utomhus. Sedan ångrade vi oss i sista minuten, byggde inomhuspool i stället och för att hålla rimlig budget fick vi då gå ned i storlek på poolen, men då var pump och filter redan anskaffade. Nu har vi kört manuellt vissa dagar, stängt av när elen varit svindyr, men funderar på att sätta på timer på systemet. Med tanke på att vi har en överdimensionerad pump (och d:o filter) så klarar vi omsättningskravet per dygn även om vi bara kör pumpen nattetid när elpriset är rimligt, men det känns nog fräschare att cirkulationen är igång just när man badar, så vi siktar på en lösning med körning nattetid plus en manuell körning vid bad via en extra brytare. Vi får se vad erfarenheterna blir men det borde fungera. Synpunkten att solen är som starkast på dagen blir ju irrelevant för en inomhuspool, den nås ju av så lite solljus att det inte påverkar den (av samma anledning kör vi poolen utan någon cyanursyra - bara natriumhypoklorit (flytande klor) + saltsyra för pH-styrning ).

Utloggad hemirg

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #5 skrivet: september 04, 2022, 08:32:50:50 »
En annan lösning är att aldrig stänga av pumpen utan att istället styra hastigheten på pumpen med en varvtalsregulator. Det kräver visserligen en mindre investering. Men med dagens elpriser så blir den snart återbetald. Det finns flera diskussioner om dessa på forumet om de är en riktiga frekvensomvandlare eller ej. Men jag har inte läst om någon som har köpt en och är besviken. Snarare tvärt om så blir många positivt överraskade av minskad energiförbrukning och ljudvolym. Det finns en tråd om dessa här https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18104.0
« Senast ändrad: september 04, 2022, 08:39:32:32 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #6 skrivet: september 04, 2022, 08:54:42:42 »
Jo en, ex iSaver+, bör vara en bättre idé. Betydligt mer skonsamt mot utrustningen. Den har ju dessutom I/O så du skulle kunna sätta en brytare som styr hastigheten dvs förbrukningen mot elbörsen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #7 skrivet: september 04, 2022, 12:58:22:22 »
Utan att gå in i just poolämnet vill jag lyfta "problemet" med timdebitering , kan börja med att skriva hur utbredd missuppfattningen är gällande rörligt pris.
Väldigt vanligt bland granna o bekanta att man laddar bilen på natten , går upp på natten o startar tvätt maskinen  men inte vet skillnaden på rörligt och timdebitering.

Timdebitering kan vara ekonomiskt men det passar långt i från alla, jag har haft men lämnat det igen .

Timdebitering kräver en mkt aktiv konsument , följa priser , vara kunnig inom styr o regler inte minst om du har en varmvattenberedare och värmepump etc, att ställa timer på disk o tvätt är lättare .

Långt i från alla nätter är "billiga" det varierar och är man inte aktiv varje dag blir det en förlust , det du sparar in på natten äts upp av den högre taxan på dagen , där du verkligen kan få över 10 kr/kw i stället för ett snittpris, själv har jag inte tid att hålla på med detta och det är stressmoment .

På den mörka årstiden vill man gärna ha belysning tänd när man är vaken samt se på tv . lyssna på musik , laga mat etc etc , man måste vara medveten om hur svårt det är att styra "allt" till natten och om det överhuvudtaget är en billigt natt .

Skriv nu inte att jag inte skall skriva vad jag tycker !!och att det kanske passar andra , blir så trött på såna kommentarer.

Utloggad jensl

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #8 skrivet: september 04, 2022, 14:38:52:52 »
VI har haft solceller drygt halvår och var också misstänksamma mot timdebitering. Men i sommar har vi förutom att vi producerat betydligt mer än vad vi köpt in, även haft fördelaktiga in och utpriser.

I juli hade vi snittpris ut 154 öre och inpris var 68 öre, detta främst för att vi laddar bilen på natten. Troligen aug ännu större skillnad.  Och vi gör ganska lite, sätter tex diskmaskin till natten osv. Tar 1 min att kolla elpriset kommande dygnet i appen. Sen också att vi har ett litet batteri som går in morgon och kväll. Så absolut, det är inte för alla, men undrar inte om alla som har elbil ända ska ha det.  9 ggr av 10 det är billigare på natten vad jag kan se.

Pumpen med en varvtalsregulator har jag testat men min pep så högt ... :-)  Men jag kanske ska skaffa en sådan, men ännu bättre är timer om man ska få ner elkostnaden då priser som sagt skiljer uppemot 7 kr ibland.  De som har cirkulationspumpen på året om kanske ska tänka om detta året  .... :-) 

Utloggad nyburjare

SV: Timer på cirkulationspump med dagens elpriser
« Svar #9 skrivet: september 04, 2022, 15:56:05:05 »
Laddar man bil varje natt och kör dyrare förbrukare då sparar det pengar så är det säkert .

Men jag tappade motiveringen att hålla koll o sätta timers på tex disk o tvätt, ta tex diskmaskinen vi kör denna ca 10 gånger på en månad hela programmet tar då ca 1 kw
Kör jag den i dag på rörligt pris kostar det ca 35-40 kr/ månaden kör jag den när jag hade timdebitering kom jag ner till ca 1o-15 kr/m, och om jag då behövde köra en extra disk på dagtid kunde den kosta mig 10 kr/ per en gång .

Visst många bäckar små , men när jag kan spara 250 kr på ett år för disk o kanske lika lite för tvätt, , jag är inte rik men det är inget som lockar mig .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan