VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klor slår i tak, låg alkanitet  (läst 801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blueberry pool

Klor slår i tak, låg alkanitet
« skrivet: augusti 14, 2022, 12:24:29:29 »
Har inte haft superkoll på poolen sista tiden, men det har varit tonåringar som har badat medan vi har varit på jobbet. Igår morse luktade den klorigt och det var lite "trådar" i den liksom.
Chockklorerade rejält på morgonen i går (för det googlade jag mig till att jag skulle göra för att binda kloret?) och mätte nu idag med teststicka. Fritt klor slår i taket och blir knall-lila (>10 ppm), ph ser okej ut runt 7.2, och alkaniteten är <0. Vad göra?
Har ca 28 grader i poolen, den är inte täckt så mycket.
Hade ju varit najs att kunna bada nu när det äntligen är VÄRMEBÖLJA och man är ledig. :( Finns det någon quick fix? HJÄLP! Tack!!!!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Klor slår i tak, låg alkanitet
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2022, 13:36:05:05 »
Det som luktar klor är klor som har reagerat med föroreningar och bildat kloraminer. Med tillräcklig chockklorering blir du av med dessa och lukten försvinner. Om poolen är öppen så minskar klorhaltan ganska fort. Jag skulle inte bry mig så mycket om hög klorhalt om jag var badsugen. Om det luktar unket så kan det iofs vara bakterier, då skulle jag avvakta tills kloret har gjort nytta. Mäter du både fritt klor och totalt klor så kan du räkna ut hur mycket bundet klor du har.

Folkpools guide rekommenderar 1-3 ppm totalt klor och max 0,5 ppm bundet klor
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad blueberry pool

SV: Klor slår i tak, låg alkanitet
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2022, 15:07:36:36 »
Tack för svar!
Mina teststickor visar bara fritt klor tror jag. (De har bara ett klorvärde, ph och alkalinitet.) Och eftersom den slår i max vet jag inte om värdet ligger på 10 eller 1000 liksom 😬. Men nu luktar det i alla fall inte klor.
Har nu skjutsat i höj alkalinitet i den, men vet inte riktigt vad det kan göra för skillnad.
Får se om jag vågar bada…

Utloggad TommyC

SV: Klor slår i tak, låg alkanitet
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2022, 18:40:19:19 »
Jag och många andra här struntar helt i alkaliniteten. Första året med pool så köpte jag höj alkalinitet och pytsade i. De följande 16 säsongerna har jag inte brytt mig om alkalinitet. Vi har alltid bra vatten. Vi lägger i en 200 gram veckoklorpuck varje vecka. I år har jag ännu inte mätt klor eller pH. Vi lever gott på vatten av bra kvalité från vattenverket och enkel klorering. Innan man har lärt sig hur vattnet ihop med poolen fungerar så kan det vara bra att mäta fritt klor, totalt klor och pH varje vecka. Om man använder veckoklorpuckar med cyanursyra så är det bra att även mäta halten CYA. Läs gärna vad Roger har skrivit här på forumet och både CYA och poolkemi ur alla andra aspekter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan