CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimaster problem  (läst 1364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gnisvärd13

Minimaster problem
« skrivet: november 06, 2021, 15:02:34:34 »
Hej!
Problem med Pahlens Minimaster som ska sköta inmatning av klor resp saltsyra.  Ny pool 4x8 m som pga vattenbrist fyllts delvis med havsvatten. Se värden nedan.  Enligt Pahlen ska då användas Redoxelektrod för att  få fram fritt klor ( pga saltvatten). Mätvärden enl nedan med "Smarttest"  Wendt o Sörensen dvs en  utveckling av Scuba ll digital mätning.

Temp 28 gr
Fritt klor 0,9 ppm
Bundet klor nära 0
Cyanosyra  1 ppm
pH 7,5
Alkanitet 111
Totalkalcium mkt lågt ca 30 ( sticka)
Salthalt 0,2 %
Flöde injusterat o ok enl Minimastern.


pH tycks Minimastern hålla mellan 7,3- 7,6 så det ok.  Däremot ingen ordning på klorinmatningen. Kalibrerat på 0,8 ppm men kan mätas i mätvatten till Minimastern till alltifrån 0,3 upp till ca 6 ppm. Kalibrerat ggr flera o ställde sen minmastern redoxenhet på bara mätning då den matade i alldeles för mkt klor. Pratat med Pahlen som även testat Minimastern och då fungerar  den bra.
Enda värdet som avviker från manualen är total kalcium dvs hårdhet på vattnet.
Det har Pahlen siktat in sig på att det kanske är orsaken. Poolen nu stängd för vintern så får se nästa säsong om det hjälper höja kalcium värdet.
Nån som har ide vad som är orsak till problemet varför inte kalibrerade klor värdet hålls?

Hälsningar
Peter


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Minimaster problem
« Svar #1 skrivet: november 06, 2021, 16:40:42:42 »
Vi har ett mycket äldre system, men även i det systemet så har vi Redox-mätning. Dock har vi inte saltvatten. Klorvärdena brukar ligga stabilt och vi har aldrig haft några vattenproblem vid normal drift,så jag tror inte att det är valet av Redox som mäting som ger er problemen. Men däremot så blir ju omvandlingen mellan redox och uppmätta klorvärden ingen fast och enkelt matematiskt samband utan omräkningen påverkas av andra faktorer, såsom temperatur och CYA-halt.

Hur är din klorförbrukning över lite tid ? Går det åt onormalt mycket eller bara normala mängder ? Med ganska flitigt poolanvändande och en temperatur på ca 28-29 grader, inomhuspool 8x4 m och året-runt-drift så brukar en 30 kg natriumhypokloritdunk räcka ca 4 månader. pH runt 7.6.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster problem
« Svar #2 skrivet: november 06, 2021, 22:48:50:50 »
Hej,

Ditt problem är att du valt en mycket lite billigare lösning. Redox istället för verkligt fritt klor.

Då måste man tyvärr tolka värdena lite mer än om man hade en frittklor-sensor.
Hälsa Pahlens att kalcium inte har med ditt problem att göra.

Havsvatten påverkar definitivt ditt vattens parametrar och klor.
Du skulle ha betalt några extra kronor för en frittklorsensor.

Lättare att tolka sina värden och hur man ska ändra dosering då.

Roger

Utloggad Gnisvärd13

SV: Minimaster problem
« Svar #3 skrivet: november 07, 2021, 10:48:21:21 »
Hej !
Tack för svar.
Poolen är utomhus så kloråtgång blir förstås högre  men Minimastern doserade alldeles fel jfr kalibrerat värde. Fra alldeles för mkt klor.  Kontrollerat  mot mätvärden mäta med  fotometri så då vågade jag inte använda den längre för dosering med tanke på liner.  Fick stå på bara mätning men även då stämde det inte med fotometriskt uppmäta värden. Har haft flera kontakter med Pahlens om problemet.

Enligt Pahlen ska man ha redoxmätning om det är saltvatten i bassängen, inte fri klor mätning  som då inte ska fungera. Faktum är ett friklor modulen och elektroden byttes  mot redox innan Minimastern togs i bruk på uppmaning av Pahlen. I manualen står att max salthalt för friklorelektrod är  0,08 % och jag har 0,2 %.

Jag är också tveksam till att den låga kalkhalten skulle vara orsak men visst , det är ju i  Ca i jonform så det kanske  kan påverka redoxmätning. Kanske andra föroreningar från havsvattnet som påverkar?
Vattnet i bassängen är dock  kristallklart.

/Peter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster problem
« Svar #4 skrivet: november 07, 2021, 21:24:57:57 »
Hej Peter,

Dina presenterade mätvärden verkar vara helt perfekt.

Förstår inte varför man rekommenderar en klormätning med redox istället för en verklig mätning av fritt klor?

Kan vara så att deras klorsensor inte är selektiv. Vilket betyder sämre kvalitet.
Tror mer på dina mätningar än denna sensor du har. Den mäter allt. Inte verkligt fritt klor.

Det som lurar din sensor är pH (lågt ger ett högt värde på klor).
pH påverkar mycket din sensor med redox.

Kan vara pH som är fel i din minimaster?
Så prova med att göra en rätt kalibrering av din pH-sensor.

Du har en låg halt av kalciumjoner i din pool.
Kan vara bra att höja den av en annan anledning. Det finns en risk att en liner sväller och mister sin form eller att mosaiktrycket lossnar.
Denna kemikalie brukar kallas för höj kalk.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster problem
« Svar #5 skrivet: november 07, 2021, 21:37:45:45 »
Hej,
Lägger till om pH-sensorer.

Vattnet kommer ständigt att påverka denna sensor.
Vill man ha en noggrannhet på 100delar måste man kalibrera varje dag.
Sen med mindre noggrannhet så allt mer sällan.

Roger

Utloggad Gnisvärd13

SV: Minimaster problem
« Svar #6 skrivet: november 08, 2021, 12:39:14:14 »
Tack för svar och tips.
Ska höja upp Ca värdet som föreslås.
pH är jag rätt säker på har hållit sig OK då jag kontrollmätt var o varannan dag  med mätinstrument, inte bara sticka, så det tycks minimastern fixa. Är ingen kemist men redoxelektroden mäter så vitt jag förstår vattnets ledningsförmåga ( konduktivitet)  dvs hur mkt joner som finns lösta.
Har läst på litet och framkommer att havsvatten och kalkrika sjöar har en hög konduktivitet så brist på kalk kan ju bidra till mätfel.  Om det nu är Ca2+ som saknas skulle det ju ev kunna vara en orsak att Minimastern vill tillsätta mer klor i form av natriumhypoklorid  än vad det ska vara för att höja fria joner i vattnet. Eller?
Lutar nog också mer att redoxelektroden  inte klarar av mätningen.
Tyvärr kan jag inte se förrän nästa vår om det går få fungera så det är frusterande ha lagt ett antal tusenlappar fn till bara krångel.

 /Peter


Utloggad Erica

SV: Minimaster problem
« Svar #7 skrivet: november 09, 2021, 08:28:49:49 »
Om vattnet är kristallklart och du inte har några vattenproblem som märks vid bad så behöver du knappast få panik över mätvärdena. I början mätte vi ganska ofta för att se att allt var ok, men numera blir det bara med ganska långa intervaller. Klorförbrukningen över viss tid ger nog en bättre bild av hur er klorering fungerar än enstaka mätvärden. Om något skulle gå galet så märker man det ofta på vattnet - det känns inte riktigt som vanligt. Vi hade den situationen en gång när en av våra doserpumpar hade lagt av. Är man van vid ett visst vatten så märker man när det hänt något avvikande.

En utomhuspool förbrukar ju mera klor än en inomhus d:o vid samma vattentemperatur, dels för att organiskt material från omgivningen kan blåsa ned i poolen och förbruka klor, dels för att man för att slippa algtillväxt måste hålla lite högre klorhalt än inomhus. Solljuset ökar ju risken för alger och solljuset bryter också ned kloret

Normalt lär man sig rätt snabbt "sitt vatten" och då blir det enklare att hålla kontroll på det hela. Nu vet jag inte hur du tänkt framöver, ni fyllde delvis med havsvatten, delvis sötvatten - kommer ni att fortsätta med samma blandning ? Eller kommer tillsatsfyllningar bara att ske med sötvatten ? Om förutsättningarna hela tiden ändras blir det ju lite svårare att hålla koll på vad som händer med vattnet.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster problem
« Svar #8 skrivet: november 09, 2021, 20:13:43:43 »
Tack för svar och tips.
Ska höja upp Ca värdet som föreslås.
pH är jag rätt säker på har hållit sig OK då jag kontrollmätt var o varannan dag  med mätinstrument, inte bara sticka, så det tycks minimastern fixa. Är ingen kemist men redoxelektroden mäter så vitt jag förstår vattnets ledningsförmåga ( konduktivitet)  dvs hur mkt joner som finns lösta.
Har läst på litet och framkommer att havsvatten och kalkrika sjöar har en hög konduktivitet så brist på kalk kan ju bidra till mätfel.  Om det nu är Ca2+ som saknas skulle det ju ev kunna vara en orsak att Minimastern vill tillsätta mer klor i form av natriumhypoklorid  än vad det ska vara för att höja fria joner i vattnet. Eller?
Lutar nog också mer att redoxelektroden  inte klarar av mätningen.
Tyvärr kan jag inte se förrän nästa vår om det går få fungera så det är frusterande ha lagt ett antal tusenlappar fn till bara krångel.

 /Peter

Hej,

Din redoxsensor mäter potential. Vilket praktiskt betyder hur bra ditt desinfektionsmedel fungerar.

Detta i en perfekt värld med bara klor och vatten. Tyvärr påverkar mycket annat detta redoxvärde också. Lätt att bli lurad av detta värde om man inte känner sitt vatten eller är van.

Fritt klor är klorgas (inte i ditt vatten), hypokloritsyra och hypoklorit.
När du mäter ditt fria klor så mäter den det två senaste. Detta via instrument.
Om pH är 7.5 finns lika mycket av dessa. Hypokloritsyra och hypoklorit.

Här är ett av klors problem som desinfektionsmedel. Högre pH ger mer av hypoklorit. Har mycket lägre värde med redox.

Lägre pH ger ett högt redoxvärde.

Vidare bundet klor ligger på det lägre värdet som hypoklorit.
Så pH påverkar redoxvärdet ganska mycket.

I en perfekt värld är redoxmätning bättre än fritt klormätning. Tyvärr är det sällan så i ett badvatten.

Man kanske har i förebyggande algmedel som finns i puckar osv.

Därför påstår jag att fritt klor och pH  är bättre än redox med pH.

Konduktivitet och redox är tyvärr inte samma sak. De mäter helt olika saker.
Redox är oxidationsförmåga. Ska spegla desinfektionsförmåga.

Konduktivitet är ledningsförmåga och speglar antalet joner i vattnet. Kan vara intressant om man har klorinator eller inte. Om inte är hög konduktivitet på gammalt vatten som bör spädas med nytt.

Skrev om selektiva sensorer. De mäter bara det som de avser att göra. De har ett fint membran som bara tillåter vissa joner.

Oavsett om man har automatik kan en tillfällig chock med mer klor lösa eventuella problem.


Dessa sensorer brukar ligga på 20000kr +.
Oavsett vilka värden sensorer mäter förändras ständigt dess noggrannhet. Har att göra med vattnet.

Bildas beläggningar och/eller koncentrationer av olika joner kan hamna i sensorn.
Personligen tycker jag det är bättre att direkt mäta klorhalt än indirekt med redox.

En minimaster är prisvärd och gör sitt jobb. Men den som mycket annat är inte perfekt.
Priset för att få denna procedur mot perfekt kostar mycket, mycket mer än en minimaster.
Skillnaden mellan automatik och köra manuellt är; Oftast enkelt med automatik. Får man problem blir dessa oftast svårare att lösa.

Tillbaka till ditt problem. Matar in för mycket klor.

Högt pH?
Mycket bundet klor?
Fel på pH? (troligen inte enligt dina mätningar)
Kopparsulfat i vattnet?
Redox? Kanske?

Men hade nog gjort så att jag haft en klorsensor istället för en redox.
Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag