Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz  (läst 5322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« skrivet: november 09, 2016, 16:01:49:49 »
Är det någon här som har någon erfarenhet av att övervaka poolen med Z Wave teknik?

Håller på och skissar på lite homeautomation och funderar på Vera Plus eller Fibaro HomeCenter 2.
Tänkte isåfall även köra någon form av temperaturavläsning till poolen men vet inte riktigt vilken.
Hittat en flytande ljusblå historia via google som verkar ha utgått på de flesta ställena.

Någon som gjort likande och/eller har några bra tips?
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Poolgiganten

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« Svar #1 skrivet: november 09, 2016, 16:27:55:55 »
Jag kommer också att övervaka pooltempen via min Fibaro HC2. Min plan är att sätta en Fibaro dörr/fönster modul som kan anslutas till en extern tempgivare exempelvis Dallas DS18B20+. Har som sagt ej testat detta själv ännu men har hittat liknande installationer som skall fungera.
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad j-t

SV: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« Svar #2 skrivet: november 09, 2016, 16:49:08:08 »
Jag använder Fibaro HC2 sedan några år tillbaka och har på min tidigare pool kört med universal sensorn http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGBS-321/FGBS-321-EN-A-v1.01.pdf och ett par Dallas DS18B20 tempsensorer på kabel som jag köpt från e-bay i 10-pack. Universal sensorn klarar 4 stycken Dallas i samma loop.

När jag får tummarna loss till våren så kommer jag sätta in 3-4 sådana i och runt poolen. Tänker 1 innan VP, 1 efter, 1 i breddavloppet osv.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« Svar #3 skrivet: november 10, 2016, 08:43:43:43 »
Tack för svaren! Det ska jag kolla upp.
Har ni någon bra sida att rekommendera för att handla delar för hemautomation?

Ni som kör Fibaro, hur tycker ni den fungerar?
Väljer som sagt mellan Vera Plus och HC2 och det är ju rätt stor prisskillnad dem emellan om man säger så. :)
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« Svar #4 skrivet: november 10, 2016, 09:11:46:46 »
Vilken du ska välja är svårt att säga då alla har sina olika för- & nackdelar men fundera också även på vilka krav du har själv. Är det enkelhet eller den mest avancerade du söker? Fler än du i familjen som skall kunna sköta det? Vill du kunna bygga ut med andra protokoll (433, ZigBee, KNX, X10 etc) i framtiden eller all in på z-wave? Priset som du nämnde är också en faktor. Just nu finns en liten guide på m.nu som kan hjälpa dig i valet också, kan vara värt en koll.

Har själv testat Vera+, Zipato, Fibaro samt mjukvarorna HomeSeer och Indigo Pro via en USB-sticka. Idag kör jag vidare med Fibaron och Indigo, de andra tre föll bort för mig personligen. I mitt tycke är nog Fibaron enklast att komma igång med.

När det gäller butiker för att handla online så finns det massor men själv har jag kört mest med gröna hus och m.nu. Finns många andra också så googla för fler alternativ.
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad j-t

SV: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« Svar #5 skrivet: november 10, 2016, 10:11:44:44 »
Har ni någon bra sida att rekommendera för att handla delar för hemautomation?

Jag köper från m.nu och eliving.se

Ni som kör Fibaro, hur tycker ni den fungerar?
Väljer som sagt mellan Vera Plus och HC2 och det är ju rätt stor prisskillnad dem emellan om man säger så. :)

Jag har tidigare kört 433MHz nät men det är oehört instabilt vid större installationer (har 10 givare idag och 21 brytare). Jag valde z-wave pga den dubbelriktade kommunikationen som 433 nätet, och de flesta andra, helt saknar.
Fibaro HC2, och HC-Lite för den delen, upplever jag som väldigt stabila. Min ena HC2'a dog efter en uppgradering, har 2 stycken, men jag skickade den bara till Fibaro i Polen så fixade de den kostnadsfritt förutom frakten dit som jag fick betala då den var mer än 1 år gammal. HC-Lite orkade inte med alla mina scener så fick gå upp till HC2.

Jag har provat Vera samt kikat på alla de övriga i valet inför vad jag skulle ha och även om Zipato var lockande så utgick jag istället från vad jag ville uppnå med installationen och baserat på de kikade vilka enheter som var supporterade (m.nu har en bra tabell för de https://www.z-wave.se/comp/) och då blev valet lätt för mig.
Snygga med HC2 är att du kan bygga med block, behöver inte lära dig LUA, men du kan även skriva kod i LUA om du önskar, jag kör både och.

Annan trevlig sak med Fibaro, och mycket därför jag valde HC2, är deras egna brytare och givare bla 2x1,5kw i samma enhet och 1x2,5kw samt såklart deras universal sensor.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Pooltermometer - Z Wave el. 433Mhz
« Svar #6 skrivet: november 11, 2016, 08:54:20:20 »
Ja, det är mycket att tänka på innan man ska sätta igång.

Som det ser ut idag är det väl Z Wave som jag tänkt köra i största mån.
Har ju tänkt att väggmontera en iPad permanent i köket för styrning så att alla i familjen kan kolla och sköta huset också.

Har laddat ner och testat både Fibaro-appen och ImperiHome-appen och båda verkar vara enkla för alla att använda.
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag