VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?  (läst 9319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hydrofobia

När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« skrivet: maj 20, 2016, 13:57:00:00 »
För tillfället kör vi på dygnet runt...men tänkte ha poolpumpen och värmepumpen på timer. Jag får dock lite skilda råd av olika personer.
På natten/dagtid om vi ej badar har vi på en poolroller. Håller värmen hyffsat måste jag säga (samt att poolen är bra grundisolerad runt om och under)
Någon sade "Har på poolen 8 timmar/dygn i stöten och låter den stå tyst om nätterna."
Jag undrar vad är det mest kostnadseffektiva och bästa (miljövänliga) sättet att ha det på? På vilket "driftsätt" förlorar man minst värme?
att pumparna körs säg ihållande 8-12 timmar i sträck eller att pumpen står på 1 timme i taget 12 tim/dag...
Någon som gjort mätning/uträkning?
Vi har gjort en tabbe just nu då medeltemperaturen sjönk drastiskt och ändå låtit pumpen gå på 28 grader..
Hur gör man bäst? *Ändrar uppvärmningen till 10 grader över medeltemp/dygn eller bara stänger av värmepumpen?

mvh

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2016, 14:10:09:09 »
Du tillför värme effektivast när arbetsförhållandet är som gynsammast för din värmepump. Normalt är detta när det är som varmast i omgivandeluft, dvs på dagen.

Förlusten från din pool ökar med ökande tempdiff mellan vatten och omgivande mar och luft. I förstahand är det avdustningen som ger förlust.

=>

1. Ha så låg vattentemp som möjligt, det ger lägst kostnder och förluster (men vad är då poängen med pool)
2. Se till att att ha bra täckning, minimera avdunstningen.
3. Kör pumpen dagtid när det är som varmast (men då är det ju kallt när man ska ta morgondoppen, så återigen, vad är poängen med pool om den inte är varm när man ska bada).

=> den mest kostnadseffektiva lösningen är inte intressant för då har man ju tappat hela poängen med poolen. Jag kör 31-32 grader när poolen är på, det kostar2500kwh per säsong ungefär => småpotatis => jag prioriterar komfort och kör pumpen på automatik och den får gå när den vill och behöver. Stänger manuellt av när jag vill ha helt tyst (och då bara VP)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad hydrofobia

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2016, 14:23:59:59 »
Jag h¨åller med, visst kan man bada när det är 17-20 grader men så jädra skönt är det INTE.
Vi har ställt in vår på 28 och det är SKÖNT.
Bara drygt när elräkningen kom...som att ta en kallsup ;-)
Har du igång cirkulationspumpen dygnet runt?

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2016, 14:29:13:13 »
MathiasS, funderar på hur du får en så låg kostnad för driften per badsäsong. Om jag skulle ha enbart poolpumpen igång dygnet runt säg i 15 maj - 15 sept (fyra månader), skulle enbart energiförbrukningen för detta bli: 122 dagar X 24 h X 1,12 kW = 3279 kWh, alltså ungefär lika mycket i kronor (och då är vp helt avstängd). Eller gör jag en tankevurpa??
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad nyburjare

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2016, 16:09:30:30 »
MathiasS, funderar på hur du får en så låg kostnad för driften per badsäsong. Om jag skulle ha enbart poolpumpen igång dygnet runt säg i 15 maj - 15 sept (fyra månader), skulle enbart energiförbrukningen för detta bli: 122 dagar X 24 h X 1,12 kW = 3279 kWh, alltså ungefär lika mycket i kronor (och då är vp helt avstängd). Eller gör jag en tankevurpa??

Kan ju stämma, som jag förstår det kör han knapp hälften av denna tid som du gör , stänger både pump i värmare på natten

Utloggad MathiasS

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2016, 16:10:15:15 »
Värmepump är ungefär hälften av totalförbrukningen, vattenpump och övrigt är lika m mycket till. Min siffra ovan avsåg VP endast.

Jag har tak vilket gör att VP mest går tidigt och sent på säsongen.

Min vattenpump är på 550W så det blir lite mindre än du räknat.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2016, 16:10:51:51 »
nej jag kör helt tid men vad jag kan se med halva effekten på vattenpumpen...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2016, 16:46:33:33 »
Ok ,rörde kanske till det lite, själv har jag ju vattenpump 1 kw ,samt luftvärme pump på ca 6 w, med andra ord totalt ca 7 kw per timme, vi betalar ca 0,75 kr / Kw inkl alla avgifter
Dygnet runt 24 timmar alltså en kostnad på 126 kr /dygn , 63 kr om jag kör hälften ca dagtid , 5670 kr för 3 månader på dagtid... men nu blir det ju inte riktig så för värmaren slår ju av vid uppnåd temp, men detta är svårare att beräkna, men jag räknar med ca 5000-6000 kr för 3 månader , i jämförelse med andra mindre roliga utgifter man har .. små potatis

Utloggad anders76

SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2016, 23:05:16:16 »
Yepp, håller med föregående talare.

Min VP ska gå tills den sprängs, detta år ska jag inte frysa när jag badar, vilket var hela poängen när jag köpte den..  O0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: När och hur mycket kör ni era värmepumpar?
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2016, 09:20:44:44 »
Slog igång värmen torsdag kl 18, då var det 17,3 grader, tyckte det gick segt som fan första natten, steg bara 0,8 grader på 12 timmar, men det var väl för att det var minusgrader på natten, sen har det rullat på nu är det 21,8 efter ca 1,5 dygns uppvärmning.

Min vp får gå hela sommaren så länge det behövs för att hålla 30-31 grader.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan