VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur lurar man sin värmepump?  (läst 38494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Hur lurar man sin värmepump?
« skrivet: januari 27, 2016, 21:13:26:26 »
EDIT: Se svar #23 för kopplingsschemat!

Huset har bergvärme med en äldre Villa värmepump från Thermia. Tyvärr tillverkar Thermia ingen poolsats för denna gamla model som är rätt dimensionerad och fungerar utmärkt annars.

Jag läser Nybes Pool10 installationsmanual (se bifogad arkiv) som kopplar in på värmepumpens reglerdator ett fast 100kOhm mottstand istället för utetemperaturgivaren. Det motsvarar ett utomhustemperatur ca. -20C och det lurar pumpen att producerar varmvatten enl. inställd kurva för denna temp.

Det som jag inte fattar däremot är varför kopplar in även ett fast 3.3kOhm mottstand på framledningsgivare? Detta är en feedbak sensor som i detta fall skall felsignallera till reglerdator att vattentemperatur som går till poolväxlare är +52C!
Varför är det så?

Räcker inte det bara med ett motstand istället för utegivare?
Jag håller på bygga mitt eget "poolsystem" fast med olika Ohmvärde som passar mitt Thermia så jag vill veta exakt hur system reglerar sig...

Tack på förhand!
/Dimi
« Senast ändrad: augusti 26, 2020, 11:43:01:01 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2016, 22:45:34:34 »
Vid -20C utomhustemperatur kommer VP att styra mot en framledningstemperatur på +55C enligt manualen på Nibe 1125. Sid 8 i http://www.nibeonline.com/pdf/639249-5.pdf

3.3k motståndet ”lurar” styrsystemet att framledningstemperaturen alltid är +52C (mot önskade +55C) vilket säkrar att VP producerar så mycket värme den kan. När önskad temperatur i poolen uppnås bryter pooltermostaten (3) och växelventilen (19) återgår från att skicka varmvattnet mot poolvärmeväxlaren till att skicka det mot varmvattenberedaren/accumulatortanken. Relät (31) återgår och kopplar in de "ordinarie" givarna för utetemp och framledning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2016, 23:10:33:33 »
Hej Tommy!

Tack för svaret!
Så  fattar jag rätt kan motstandsvärdet i princip vara vilket som helst över 3.3kOhm för att hålla det falska ärvärdet i framledningstemp 52C eller mindre. Med börvärde +55C (motsvarande till -20C utetemp) akumuleras negativa gradminuter (integral) något som håller VPs kompressor i konstant drift tills pooltermostaten kicks in (eller out...)

Stämmer det?

/Dimi
« Senast ändrad: januari 27, 2016, 23:29:45:45 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2016, 07:53:07:07 »
Rätt, jag har byggt en lösning som det där, men jag simulerar bara 26 grader på framledningen, det gör att värmepumpen hoppar igång direkt p.g.a. för stor avvikelse mellan är och börvärde.
Den finessen finns kanske inte på thermia, så då räcker det med att du har ett motstånd för framledningen som ligger bara lite under det börvärde som utegivaren ger värmepumpen.
Tänk på att du måste spärra eltillskottet, annars går det in och hjälper till när kraven är uppfyllda.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2016, 10:41:57:57 »
Jag tror inte att styrningsalgoritmen som nyare modeller använder skiljer sig mycket från min 10-år gamla Thermia Villa 155. Det är bara färgdisplayen och de senaste "bells and whistles" som saknas.

Kompressorn startar när ett integralvärde av -60 ackumuleras - elkassetet sätts på vid -660. Alltså vid stor avvikelse mellan är- och börvärde typ 30C borde ackumuleras -60 ganska snabbt och kompressor skulle sätta sig igång inom 2 minuter.

Kortsluttning mellan pin 35 och 36 på reglerdator stänger av tillsatsvärme.

Här bifogar jag en skiss som visar min plan. Något att kommentera?

/Dimi
« Senast ändrad: april 01, 2016, 09:43:51:51 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2016, 07:24:43:43 »
Har du inte missat en brytare pooldrift/värmedrift som gör att rumstermostaten kan fungera även när du itne kör poolen?
Sen tycker jag att växelventilen till poolen verkar felkopplad, som du nu ritat kommer den att växla till husvärme när pooltermostaten aktiverar relät för simuleringsmotstånden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2016, 20:17:19:19 »
Jepp, jag kommer att dubbelkolla att ventilen växlar åt rätt hål...

Rumgivare har jag egentligen inte kopplat alls. Värmepumpen styrs enbart via utgivare just nu. Det finns däremot installerad en elektronisk Landis Gyr rumtermostat som kontrollerar en servoventil vid den gamla oljepannan. Jag skulle vilja återanvända den enbart som bypass som växlar till husvärme om temperaturen inomhus sjunker.



 
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2016, 20:22:31:31 »
Här se man ventilen som styrs av rumtermostat och en feedback framledningsgivare som finns på oljepannan.

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2016, 21:31:53:53 »
Nu äe min elcentral färdig och jag håller på med motstanden som skall ersätta värmepumpens ute- och framledningsfivare. Jag använder flervarvs trimmers som tillåter finjustering.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Hur lurar man sin värmepump?
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2016, 09:46:03:03 »
Min rörmokare var här i torsdags och kopplade värmeväxlaren till värmepump. Han installerade även den elektriska växelventilen som skall växla hus- och poolvärme.

Sedan tog jag över och installerade elektroniken. Allt funkar utmärkt - jag måste bara köpa lite PVC rör och delar för att koppla ihop klorinatorn.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan