CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vita flagor i vattnet  (läst 9755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hydropool

  • Gäst
Hydropool
Vita flagor i vattnet
« skrivet: augusti 03, 2015, 00:07:31:31 »
Hej,

Har en Hydropool Serenity 6000 installerad i slutet av maj. Allt var toppen tills vi kom hem från semestern. Vattnet var vitt grumligt medvita trådar/små flak flytandes i vattnet. Vi bytte vatten men allt försvann inte. Filtret filtrerade inte vattnet, så det var bara att köpa nytt tyckte butiken. Gick inte att få bra genom rengöring.

Detta var fyra veckor sedan. Vi har regelbundet gjort rent filtret och kemin är bra. Måste dock höja Alkalinet hela tiden.

Nu börjar de vita flagorna åter växa till sig. Rengjorde filtret ordentligt idag. Då filtrerade den vattnet något bättre. Förbi kör på jettarna skummar vattnet och små luftbubblor fyller hela spat.

Vad kan det vara för fel med mitt vatten? Vi har badat fyra gånger sedan vattenbytet.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vita flagor i vattnet
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2015, 07:31:53:53 »
Du skriver inget om kemin, använder du klor eller vad?
Efter en "algblommning som du haft mmåste du chockklorera rejält, minst 10 ppm i minst 1 dygn, samt se till att köra flöde "alla vägar" i spabadet någon gång under tiden du har hög halt klor.
Låg pH brukar vara en orsak som orsakar grått vatten (vita flagor har jag dock aldrig upplevt).
Skumma brukar det göra för mig också, mest just efter vattenbyte, det brukar sluta efter någon dag.

Kanske skulle du kört med pipecleaner innan vattenbytet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Hydropool

  • Gäst
Hydropool
SV: Vita flagor i vattnet
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2015, 17:26:25:25 »
Jag har haft högt klor vid flera tillfällen sedan vattenbytet. Det verkar bli en hinna på filtret som gör att det filtrerar dåligt. Känns Simon det blir en pipcleaner och nytt vattenbyte.

Känns även som jag har luft i systemet. Några utav jettarna sprutar ut små luftbubblor hela tiden.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vita flagor i vattnet
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2015, 07:29:02:02 »
Vissa tillverkare har luftinjektion som feauture, det skall se fränt ut.
Sen kan man ju i alla fall p vårt SPA öppna så det kommer luft (Små luftbubblor i vattenstrålen) i insprutarna om man vill det, inte bara nåt sånt du har, men inte läst in dig på?

Ett filter fungerar ju så att det renar bättre ju tätare det blir, rätt naturligt egentligen, därför är det ofta inte någon fördel att hålla på och rengöra filter allt för ofta.
Dock, de vita flagorna skulle kunna komma från insidan av filterpatronen om det har någon form av beläggning där som lossnat p.g.a. att tryckfallet över själva filtret blivit för stort, annars har jag faktiskt svårt att se varifrån flagor skulle komma, har faktiskt aldrig hört eller sett någon annan klaga just på flagor...

Luftbubblorna kan självklart även komma från en pump, t.ex. om en axeltätning läcker.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Vita flagor i vattnet
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2015, 09:32:13:13 »
Det vita kan man få om man inte kört pipeclean på länge .. fast du har ett ganska nytt bad
Har du provat med klarningsmedel?
Har du koll på PH?
Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad spareparator

SV: Vita flagor i vattnet
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2015, 08:40:13:13 »
Hej.

Är det vita små flagor som är svåra att fånga med händerna, åker upp så fort du startar massagen?
Största sannolikhet är det biofilm du har fått.
Shocka i så fall badet riktigt ordentligt med klor ett dygn innan vattenbytet, efter det så kör du pipecleaner. Jag råkar ofta ut för biofilm ute hos kunder. På vissa bad som är "misskötta " blir det upp till 5 vattenbyten med pipecleaner innan det är borta.  Använd alltid pipecleaner vid varje vattenbyte. Annars så föder du bakterierna ännu mera efter ett vattenbyte.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Vita flagor i vattnet
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2015, 14:29:47:47 »
Jag har ett Hydropool Serenity 8000 som är två månader gammalt. Vi får ibland enstaka ljusrosa flagor som kommer från jetsen. Det verkar som det är tygflagor eller plastflagor. De är några millimeter stora. Kanske är nåt sånt ni har också?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag