VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filter bollar  (läst 35366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Z0rk

SV: Filter bollar
« Svar #10 skrivet: juli 05, 2015, 19:14:10:10 »
Jag beställde en påse från Pool & Fritid. Påsen ser inte likadan ut som Rustas dock.
https://pool-fritid.se/filter-och-rening/178-fibalon-poolfilter.html

Borde få dem i veckan, ska bli intressant och se hur de fungerar.
Har ju bara en lite anläggning så byta varje år blir inte så dyrt.
Funkar de inte tillfredsställande är det ju enkelt att byta tillbaka till sand :)

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Filter bollar
« Svar #11 skrivet: december 20, 2015, 10:00:37:37 »
Vadå kör ni dessa i vanliga filterpumpar också, istället för pappersfilter? :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Rasr

  • Gäst
Rasr
SV: Filter bollar
« Svar #12 skrivet: april 24, 2016, 13:16:35:35 »
Jag har provat filterbollar från Rusta och är mkt nöjd med dom, jag har en Pool på 20000liter och bytte bollarna 2ggr förra sommaren och eftersom det bara går åt en halv påse från Rusta i filterbehållaren så blir det inte dyrt alls. Backspolning har nästan ingen funktion och rengöra Bollarna kan ni bara Glömma, dom blir helt fulla med skit långt inn i porerna och det är ju det som är meningen.

  O0


Mikael hansson

  • Gäst
Mikael hansson
SV: Filter bollar
« Svar #13 skrivet: november 03, 2016, 21:17:04:04 »
Filterbollar funkar bra, går dock inte backspola dem men har provat att köra dom i tvättmaskinen på 60 i en tvättpåse och då blev de rena och fina.

Utloggad Amica

SV: Filter bollar
« Svar #14 skrivet: maj 20, 2023, 13:12:32:32 »
Kanske går att fortsätta även om tråden är gammal?

Jag har, sedan jag skaffade "sandfilterpump" alltid kört med filterbollar. Jag beställde pumpen och bollar som tillbehör när jag beställde en terrasspool. Där var det "originalet" av filterbollar som medföljde. Som jag minns blev filtret/behållaren nästan full när jag använde alla filterbollarna. Sedan har jag handlat filterbollar på Amazon, troligen olika fabrikat varje gång. Ibland har jag i min iver att välja den billigaste råkat välja en förpackning som var mindre än de 700 gram som i princip alla handlare menar ska ersätta 25 kg sand. Vid säsongsstarten blev det troligen en sådan med för få bollar.

Jag har inte brytt mig om att tvätta bollarna någon gång och jag har inte heller slösat bort varmvatten genom att försöka backspola.

Eftersom jag behövde fylla på lagret hittade jag filterbollar á 1400 g för endast 39 kr (nu kostar de 229). Då skulle det räcka med en halv sådan förpackning men när jag fyllde på dessa gick hela påsen á 1400 g åt för att få behållaren så full som jag minns att den blivit nästan alla gånger tidigare. En snabbkoll på nätet (sökord 'filterbollar') anger butikerna antingen 700 g för att ersätta 25 kg sand eller 500 g för att ersätta 18 kg sand. Kollar jag åter hos den leverantör jag handlade poolen av anger de nu 350 gram för att ersätta 25 kg sand (och de tar 550 kr för dessa 350 gram!)
En av webbutikerna som anger 700 gram har en produktbild som visar att behållaren är nästan helt fylld.

Nu funderar jag då på vad som gäller - egentligen?
Min egen teori, så här långt, är att 700 gram ersätter 25 kg sand vad gäller själva reningseffekten men att man bör fylla 1400 gram för att.. ja jag vet inte riktigt?
Någonstans läste jag att man inte ska fylla för mycket men min manometer visar hela tiden mitt på det gröna fältet.

Tankar och egna erfarenheter kring detta?

Utloggad nyburjare

SV: Filter bollar
« Svar #15 skrivet: maj 20, 2023, 13:53:22:22 »
Har inga svar på dina specifika frågor , men måste ändå uttrycka min förvåning att man använder filterbollar ? varför ?
Filterbollar skall inte/går inte att backspola, de ska tvättas i maskin.

Men varför väljer man filterbollar framför sand eller glas?

Utloggad Telekiter

SV: Filter bollar
« Svar #16 skrivet: maj 22, 2023, 10:35:36:36 »
Det där skall jag prova köpa till mitt SPA-bad och proppa fullt runt pappersfiltret, det borde göra att reningen blir mycket bättre, och det är dessutom väldigt enkelt att ta upp och tvätta filerbollarna om/när man anser det nödvändigt.
Kanske man helt kan ersätta pappersfiltret med de där bollarna?

I ett poolfilter som vårat som vill ha 125 kg sand blir det rätt dyrt att byta filterbollar varje år, så det känns lite si och så tycker jag.

Hur menar du "proppa fullt runt pappersfiltret..."? Hur sitter ditt/dina filter monterade i spabadet?

/Urban.

Utloggad Amica

SV: Filter bollar
« Svar #17 skrivet: maj 22, 2023, 18:42:41:41 »
Nu har jag fått ett svar från "Originalfabrikatet".
Med deras bollar räcker det med 350 gram. För kinakopior (vita bollar) behövs 700 gram.
De menar att det inte är någon vits att stoppa i mer än nödvändigt då effekten då blir att bollarna i botten trycks ihop så att dess "3D-effekt" uteblir.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Filter bollar
« Svar #18 skrivet: maj 23, 2023, 15:16:42:42 »
Hur menar du "proppa fullt runt pappersfiltret..."? Hur sitter ditt/dina filter monterade i spabadet?

/Urban.
I ena hörnet sitter utloppet med ett grovfilter som tar fast leksaker och sånt, under det sitter ett pappers/tygfilter faststoppat rätt långt ned i ett "hål" som är runt 30 cm i diameter, pappfiltret är kanske 18 cm, så det skulle rymmas bollar både runt filtret och ovanför, under "grovsilen" så de inte kan åka ut i spabadet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Filter bollar
« Svar #19 skrivet: maj 24, 2023, 10:16:53:53 »
I ena hörnet sitter utloppet med ett grovfilter som tar fast leksaker och sånt, under det sitter ett pappers/tygfilter faststoppat rätt långt ned i ett "hål" som är runt 30 cm i diameter, pappfiltret är kanske 18 cm, så det skulle rymmas bollar både runt filtret och ovanför, under "grovsilen" så de inte kan åka ut i spabadet.

Ahaaa...den konstruktionen. Den lär ju passa utmärkt för syftet. På mitt bad skulle det nog behövas 10 kartonger, typ, med filterbollar för att fylla utrymmet runt filtren (två filter på mitt bad)  ??? ::)

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag