Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?  (läst 3146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2021, 15:57:03:03 »
Tror du missuppfattade mig lite, jag kanske var otydlig.

Som det är idag så har jag en "dum" saltklorinator som inte mäter någonting, den producerar klor i en inställd takt (min anges i gram klor/timme) oavsett hur mycket som egentligen behövs. Det jag är på vippen att investera i är tilläggsmodulerna som gör klorinatorn smartare. Se denna länk,
https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/saltklorinatorer/saltklorinator-hayward-aquarite.html

Med dessa så får jag klor och pH automatik, i teorin iaf. Det jag försöker bilda mig en uppfattning om är kanske framförallt klorstyrningen som ställs in i Redox (mV), hur bra mätetal det är och om det faktiskt blir stabila klorvärden i slutändan?

Att ICOn bara mäter helt fristående är ju självklart, hur bra den är vet jag dock inte. Det mäter bla redox men det är just det värdet som gör mig rätt fundersam kring redox kopplat till FC. Jag blir iaf inte klok på det värdet och struntar normalt i det och litar på Poollab.

Att styra pH med svavel eller saltsyra känns mer rätt fram, kommer säkert testa svavelsyra då det är det som Folkpool säljer.
Hej,

Du har inte varit otydlig. Vi pratar runt varandra och svarar i ett inlägg på flera trådar?

Du har helt rätt om klorinator som är dum utan automatik.
Sen är det olyckligt att dessa klorvärden den producerar är i gram. Tar inte hänsyn till vad det bildade kloret bildar och feldefinitionen av DPD.
Här blir det förvirrande för användaren. Det senaste har nog ingen koll på?

Din ICO gör det den ska. Vidare behöver du din Pool-lab-1.0 för att få mer rätt värden.

Vill du ha korrekta värden behöver din automation mäta fritt klor (inte ORP) och pH.

Roger




Poolgiganten

Utloggad matbl

SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2021, 16:41:09:09 »
Nja alltså att mäta orp är bättre än att mäta kloret om man vill vara säker på att vattnet är rent.
Orp är det som berättar desinficeringskapaciteten i vattnet. Poängen är ju att få död på bakterier m.m.
Klor är ett smidigt sätt att få tillräckligt hög orp men finns även andra sätt.

Finns massor att läsa i ämnet på nätet. Mestadels på engelska.
Här är en sammanfattning från hälsomyndigheter i en australiensisk delstat.
https://www.health.nsw.gov.au/environment/factsheets/Pages/orp.aspx
” Oxidation-reduction potential (ORP) is the potential of a disinfectant to inactivate micro-organisms in a swimming pool or spa pool. It is a direct measure of disinfection power.”

Så reglera på orp du. Det funkar finfint, jag har automatiserat saltklorinatorn (av/på) med en wifiströmbrytare som styrs av orp-värdet från en blueconnect.
Dricksvattenkvalitet och låg klorhalt…

Utloggad hemirg

SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #12 skrivet: juli 02, 2021, 09:50:25:25 »
Nja alltså att mäta orp är bättre än att mäta kloret om man vill vara säker på att vattnet är rent.
Orp är det som berättar desinficeringskapaciteten i vattnet. Poängen är ju att få död på bakterier m.m.
Klor är ett smidigt sätt att få tillräckligt hög orp men finns även andra sätt.

Finns massor att läsa i ämnet på nätet. Mestadels på engelska.
Här är en sammanfattning från hälsomyndigheter i en australiensisk delstat.
https://www.health.nsw.gov.au/environment/factsheets/Pages/orp.aspx
” Oxidation-reduction potential (ORP) is the potential of a disinfectant to inactivate micro-organisms in a swimming pool or spa pool. It is a direct measure of disinfection power.”

Så reglera på orp du. Det funkar finfint, jag har automatiserat saltklorinatorn (av/på) med en wifiströmbrytare som styrs av orp-värdet från en blueconnect.
Dricksvattenkvalitet och låg klorhalt…
Intressant info om Blueconnect. Har funderat på hur jag ska styra min "dumma" saltklorinator. Finns flera olika lösningar för det. Men det är plus om man även får mätvärden på telefonen också. Hur får du mätvärden från Blueconnect som du sedan kan styra strömbrytaren på? Trodde man bara fick mätvärden i appen.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad matbl

SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #13 skrivet: juli 02, 2021, 14:42:21:21 »
Hej

Mätvärden från blueconnect finns även att använda i tjänsten IFTTT.
Sen kan man koppla ihop det med en strömbrytare som antingen kan agera på en webrequest eller som stöds direkt i tjänsten.
Men det kräver ju viss it-kunskap att få till.

Utloggad Hasselhoff

SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #14 skrivet: oktober 14, 2021, 21:51:30:30 »
Nja alltså att mäta orp är bättre än att mäta kloret om man vill vara säker på att vattnet är rent.
Orp är det som berättar desinficeringskapaciteten i vattnet. Poängen är ju att få död på bakterier m.m.
Klor är ett smidigt sätt att få tillräckligt hög orp men finns även andra sätt.

Finns massor att läsa i ämnet på nätet. Mestadels på engelska.
Här är en sammanfattning från hälsomyndigheter i en australiensisk delstat.
https://www.health.nsw.gov.au/environment/factsheets/Pages/orp.aspx
” Oxidation-reduction potential (ORP) is the potential of a disinfectant to inactivate micro-organisms in a swimming pool or spa pool. It is a direct measure of disinfection power.”

Så reglera på orp du. Det funkar finfint, jag har automatiserat saltklorinatorn (av/på) med en wifiströmbrytare som styrs av orp-värdet från en blueconnect.
Dricksvattenkvalitet och låg klorhalt…

Tack för den länken, förvånad över att ingen av poolförsäljarna har den infon på sina sidor. Nu förstår man vad ORP/ rX värdet innebär! 👍🏻

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #15 skrivet: oktober 15, 2021, 21:30:55:55 »
Nja alltså att mäta orp är bättre än att mäta kloret om man vill vara säker på att vattnet är rent.
Orp är det som berättar desinficeringskapaciteten i vattnet. Poängen är ju att få död på bakterier m.m.
Klor är ett smidigt sätt att få tillräckligt hög orp men finns även andra sätt.

Finns massor att läsa i ämnet på nätet. Mestadels på engelska.
Här är en sammanfattning från hälsomyndigheter i en australiensisk delstat.
https://www.health.nsw.gov.au/environment/factsheets/Pages/orp.aspx
” Oxidation-reduction potential (ORP) is the potential of a disinfectant to inactivate micro-organisms in a swimming pool or spa pool. It is a direct measure of disinfection power.”

Så reglera på orp du. Det funkar finfint, jag har automatiserat saltklorinatorn (av/på) med en wifiströmbrytare som styrs av orp-värdet från en blueconnect.
Dricksvattenkvalitet och låg klorhalt…

Hej,
Vad är

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: pH och klorautomatik - desinfektionsvärde - Hur reglera på det?
« Svar #16 skrivet: oktober 15, 2021, 21:35:08:08 »
Hej,
Vad är bäst att mäta?
ORP eller fritt klor?

ORP ger bara en vägledning om desinfektionsförmåga. Med ett tränat öga mycket bra.
Fritt klor och vetskap om övriga parametrar är mycket bättre.

För många parametrar som påverkar ORP för att lita på detta värde.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan