CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump  (läst 9807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marky34

Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« skrivet: mars 22, 2009, 16:15:54:54 »
Hej,

Vi håller på att bygga en pool på 4x9m 1,5m djup med romersk trappa (lecasten och liners) och har stött på några frågor:

1. Ska man ha bottenavlopp eller räcker det med bräddavlopp?
2. Hur långt avstånd får det vara mellan poolen och "poolhuset" dvs pumpen, filtret, mm? Jag har poolen på ena sidan av tomten och garaget (där pump och filter ska stå) ca 20 meter därifrån. Vilka problem kommer jag att stöta på?
3. Hur ska man isolera rören mellan poolen och pumpen och hur djupt ska man lägga dessa rör? (den ska gå under min gräsmatta)
4. Hur högt ska man placera bräddavloppet? Finns det någon regel?
5. Är det svårt att koppla samman alla rör till systemet dvs filter, pump, mm eller måste man anlita i princip en VVS-kille (behövs löddning av rör eller nåt?

Jag vore tacksam om någon skulle vilja besvara dessa frågor.

Med vänlig hälsning

Mark
ps: Har någon tips på företag som säljer billiga pumpar, värmeväxlare och tillbehörer som passar min pool? Jag har hittills tittat på Poolkungen, Poolstore och nettopool, men det finns säkert billigare som säljer ändå kvalité. ds.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2009, 17:56:10:10 »
1. Ska man ha bottenavlopp eller räcker det med bräddavlopp?
skippa bottenavlopp, bara krångligt om det börjar läcka där.

2. Hur långt avstånd får det vara mellan poolen och "poolhuset" dvs pumpen, filtret, mm? Jag har poolen på ena sidan av tomten och garaget (där pump och filter ska stå) ca 20 meter därifrån. Vilka problem kommer jag att stöta på?
det som händer är att du får ett tryckfall men det kompenserar du med en stark pump.

3. Hur ska man isolera rören mellan poolen och pumpen och hur djupt ska man lägga dessa rör? (den ska gå under min gräsmatta)

använd PEM slang och lägg dom 20-30 cm under gräsmattan. bäst om du lägger dom med lite fall så du kan tömma dom på vintern, ingen isolering behövs. bor du i södra regionerna behöver du inte fundera på risken att det ska frysa, PEM slang tål rätt mycket.

4. Hur högt ska man placera bräddavloppet? Finns det någon regel?
så högt som möjligt så att du får vattenytan högt upp, blir snyggast.

5. Är det svårt att koppla samman alla rör till systemet dvs filter, pump, mm eller måste man anlita i princip en VVS-kille (behövs löddning av rör eller nåt.
busenkelt, klarar du själv.

Poolstore har bra priser på allt dom säljer, snåla inte på pump och filter, pumpen ska vara på minst 1 hk (750 kw) gärna lite till då du har långa slangar.
poolkungen är enligt min mening svindyra, likaså folkpool.
poolstore och poolmans har vettiga priser. efter mycket efterforskning så köpte jag mina tillbehör hos poolstore.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Marky34

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2009, 19:33:29:29 »
Hej Pea, Tack för ditt svar.

Jag har nu jämfört Poolmans och Poolstore, men dessa skiljer väldigt lite och frågan är därför om man skulle blanda produkterna kanske för att få bästa kvalitén.
Jag bifogar min kalkyl och undrar om du kunde tipsa mig vilken du skulle föredra.
Förresten är PEM = PVC rör? Jag hittade inte PEM hos någon av dessa leverantörer.

Förresten är det något jag har missat att ta med typ anslutningskablar till elcentral eller olika kopplingar eller något annat?

Med vänlig hälsning

Mark
« Senast ändrad: mars 22, 2009, 19:37:43:43 av Marky34 »

Utloggad Fia

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2009, 20:55:04:04 »
Jag skulle isolera pemslangen i backen för att inte tappa värmen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Marky34

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2009, 21:06:08:08 »
Vilken typ av isolering tänkte du på?

Utloggad Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2009, 21:12:19:19 »
Att isolera slangar är inte prio1 tycker jag.
Isolare poolen är viktigare.

Jag hade inte installerat ett bottenavlopp ofta så läcker avloppen runt ringen.
Enkelt att fixa om det är en ytavlopp men inte så lätt med bottenavlopp.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Marky34

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2009, 21:12:49:49 »
Tack för ditt svar, det hjälper mig eftersom jag är newbie :)

Är PEM = PVC rör eller var kan man köpa PEM rör och i vilken tjocklek rekommenderar du?

Mvh

Mark

Utloggad Fia

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2009, 21:27:25:25 »
Pem o PVC är inte samma sak. Pemen är en ganska stel slang som är frostsäker. PVC invändigt o pem ute.
Vi har 50mm´s slang.

http://www.k-rauta.se/vvs_1555.htm
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Montera bottenavlopp och längdfråga mellan pool och pump
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2009, 21:30:13:13 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag