CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph värde  (läst 2433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schybbe

Ph värde
« skrivet: oktober 18, 2020, 19:09:55:55 »
Hej!
Är hyfsat ny ägare till ett spabad som följde med husköpet.
Efter att ha bytt vatten nyligen får jag inte ordning på värdena.
Bör vatten, justerade alkaliniteten till ca 130.
PH värdet hamnade då på 7.9
Har försökt justera ned pH till 7.2-7.6 men får bara ned det till 7.7 som lägst. När jag sedan kontrollerar alkaliniteten igen så är den nere på 25.
Och så fortsätter det... vad gör jag för fel?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ph värde
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2020, 19:24:09:09 »
Hej,

Strunta i alkalinitet. Den ökar pH och motverkar din pH-sänkning.

Försöker du höja din alkalinitet kommer alltid pH att öka. Sen tillsätter du pH-sänkande.
Vilket sänker din alkalinitet.

Kommer att bli en rundgång på kemikalier.

Sluta bry dig om alkalinitet och allt blir lättare.
Om pH stiger med ditt klor? tillsätt då bara pH- Om tvärtom tillsätt pH+

Enligt mig är råden om alkalinitet ett problem för användare.

Skapar en rundgång angående kemikalier. Tyvärr påstår många leverantörer om vikten av alkalinitetens betydelse.

Påstår att detta i många fall är fel.
Tar gärna denna diskussion med de som hävdar vikten av alkalinitet.

Råkade avvända Biltemas namn för höj och sänk pH.

Jämförde deras priser med Folkpool. Samma kemikalier. Den senare var marginellt billigare.

Roger
« Senast ändrad: oktober 19, 2020, 20:42:26:26 av Roger. »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ph värde
« Svar #2 skrivet: december 01, 2020, 08:13:46:46 »
I SPa-bad kanske det kan vara så, men i vår pool har alkaliniteten visat sig vara viktig.
Det kanske beror på vårt kommunala vatten?
Utan att tillsätta höj alka så varierade vår PH nåt otroligt, högt ena dagen och lågt andra dagen, det var dessutom väldigt känsligt för nederbörd som kunde ändra PH avsevärt.
Så mitt råd för de som har kraftigt varierande PH utan synbara skäl är att tillsätta höj alka så att det i vart fall finns lite "kem" att reagera med i vattnet.
Kanske är det så att det är mindre skadligt att alkaliniteten påverkas av de ph-reglerande kemikalierna än omvänt, så det kanske räcker med en grundnivå av alka i vattnet för att man sedan skall kunna strunta i det helt.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Ph värde
« Svar #3 skrivet: december 01, 2020, 09:52:38:38 »
Håller med Roger när det gäller Alka-värdet. Jag hade exakt samma problem när jag försökte hålla alka-värdet runt 120. När jag istället lät Alka sjunka ner till runt 40, typ så höll sig pH-värdet väldigt stabilt och fint. Jag använde i och för sig inte klor utan jag körde med Brom-tabletter och då behövde jag i princip aldrig justera pH-värdet. Notera att Alka-värdet sjönk hela tiden så jag fick pytsa i lite alka+ med jämna mellanrum och försökte hålla det på runt 40. Då låg alltså pH-värdet otroligt stabilt.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ph värde
« Svar #4 skrivet: december 01, 2020, 13:48:17:17 »
Hej,

Kan bara hålla med både Urban och Rickard.

Anledningen är att olika klor ( eller brom) påverkar pH olika vid tillsats och bad.

Rickard har veckopuckar som innehåller triklor. pH sjunker mindre vid orent vatten. Har han däremot rent vatten kommer pH sjunka rejält.

Det handlar inte om regn. Det är hur kemikalierna verkar. Så grattis Rickard till rent vatten.

Så har man triklor i form av veckopuckar kan alkaliniten vara av intresse som Rickard.

Kan lägga till att alkalinitet handlar om att motstå pH-sänkning.

Vidare är den pH-höjande.

pH-sänkande är bla;
aktivt syre och triklor.

Höj pH är dubbelt så bra att höja alkaliniteten som höj alkalinitet. Vidare höjer pH fortare.


Roger



« Senast ändrad: december 01, 2020, 13:56:01:01 av Roger. »

Utloggad Kenneth

SV: Ph värde
« Svar #5 skrivet: april 20, 2021, 09:29:48:48 »
Hej Roger,

Du skriver:
"Höj pH är dubbelt så bra att höja alkaliniteten som höj alkalinitet. Vidare höjer pH fortare."

Blev lite nyfiken på dina erfarenheter på skillnaden mellan Höja pH och Höj Alkalinitet.
Jag har bara använt Höj Alkalinitet.

På vilket sätt skiljer sig Höj pH från Höj Alka? Är Utan att ha provat Höj pH så tänkte jag att Höj pH skulle höja just pH men utan att höja Alka lika mycket. Men på din text ser det ut som att Höj pH höjer Alka ännu mer än Höj Alka...

Hälsningar,
Kenneth

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ph värde
« Svar #6 skrivet: april 21, 2021, 22:11:49:49 »
Hej Kenneth,

Kul att du frågar.

Alkalinitet ska inte förväxlas med buffert.
En buffert motstår pH-ändringar både upp och ner. Alkalinitet handlar om att motstå pH-sänkningar.

Alkaliniteten beror på fram för allt pH, vätekarbonat (höj alkalinitet) och karbonat (höj pH).

Enkelt beskrivet blir formeln så här;
Alk= pH + 1ggr(höj alk) + 2ggr(höj pH)
Högre pH ger högre alkalinitet.

Min erfarenhet är att jag är kemist och har vattenrening som område. Vidare använder kalciumhypokorit som desinfektion i min pool. Högt pH, hög alkalinitet eller höj pH kan ge mig mjölkigt vatten.
 
Använder du stabiliserande klor/organiskt klor kan ev. alkaliniteten vara av betydelse. Men om du höjer pH med höj pH så ökar du alkaliniteten dubbelt så fort. En faktor två.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag