Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 406914 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #580 skrivet: maj 26, 2015, 18:36:40:40 »
Idag smet jag in i pool-maskinrummet till gymmet bredvid jobbet. En pool på 120kbm men det såg ändå rätt likt ut anläggningen hemma.... Service pågick så jag fick mig en pratstund med folk som servar pool varje dag och dom tyckte väl det var kul med någon som var intresserad och fattade vad dom gjorde.

Rören var lite större men det mesta fortfarande hård pvc som var limmad, 6-8" rör i det mesta av installationen.

Boll-formade patronfilter istället för sandfilter, cirka 60cm i diameter. 2st. Såg rätt smidigt ut.

Pahlen Autodos 1000 för regleringen, gammal men fungerande. Här kalibrerade man mot referensvätska istället för mot uppmätt värde med MiniMastern.

Dom tyckte också att mina 0,5ppm klor var lite för lågt men nästan ok iom att jag kör UV. Annars föreslog dom en nivå närmare 1,0ppm.

För den som behöver flytande klor till bra pris i stockholm kan jag ev förmedla en kontakt via pm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #581 skrivet: maj 26, 2015, 22:20:22:22 »
Beträffande klornivån så är det ju helt naturligt att nivån måste läggas högre i en offentlig pool än i en privat. Fler badande, sämre koll på hur de badande sköter sig (tvättar sig, duschar etc) och inte minst ett ansvar att inte sprida smitta.

Låter lite lustigt att de har patronfilter. De liknande anläggningar som jag har sett har oftast haft sandfilter, i USA ibland diatomitfilter. För att vara en publik pool är dock 120 m3 relativt litet, det kan möjligen ha påverkat valet.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #582 skrivet: maj 27, 2015, 06:53:00:00 »
Visst är det rimligt att nivån är högre i ett offentligt bad där peakbelastningen kan vara mycket högre. Jag hoppas kunna mäta redox inom kort och då vet jag om 0,5ppm är en ok startnivå när fem ungar hoppar i poolen. 

Diskussionen om uv-ljus i en annan tråd påminde mig om att en stabil klornivå inte är exakt samma sak som en stabil och låg nivå av bakterier.

Dom tyckte patronfilter var bättre. Bättre (finare) filtrering och tar mycket mindre plats.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Knubbz

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #583 skrivet: juni 25, 2015, 14:21:35:35 »
Tjena!
Ser att du monterat Uv-reningen väldigt tight upptill..
Håller själv på att förbereda mitt teknikrum och har bara ett litet utrymme, 170x140cm och 120 i takhöjd. Läste i bruksanvisningen till min uv-renare (blue-lagoon) att ett utrymme om ca 1 meter ska lämnas för att kunna byta lampan?!Q? Knas blir det för mig..
Jag tänker helt enkelt att man får demontera hela uvreningen när det blir dags att byta lampa, eller hur har du löst det?

Snyggt bygge!

Några fler rör har måttats in...



Får återkomma med bättre bilder senare i veckan. Nu ska det tillverkas små distanser till rörhållarna så att rätt avstånd till vägg uppnås. Rör till VP kommer gå ut till vänster i bild och sedan ska bara UV lampan kopplas samman med utloppet från bypasskopplingen.

På röret till höger om UV-lampan kommer anborrningsbyglarna för doseringen sitta. Nu blir det dosering på samma rör med cirka 50cm avstånd mellan nipplarna. Från början var tanken att dosera i helt separata rör men dessa planer avskrevs pga den komplicerade (och dyra) rördragningen.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #584 skrivet: juni 25, 2015, 14:26:46:46 »
Ja, den platsen har inte jag heller så får att hantera det har jag monterat en ventil framför och bakom uvlampan så att jag enkelt kan tömma den på vatten via bottenpluggen, därefter lossar jag bara unionskopplingarna och tar bort hela enheten. Det är nog en operation som tar 5minuter gissar jag så det kan jag leva med vart annat vart tredje år.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Knubbz

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #585 skrivet: juni 25, 2015, 15:15:34:34 »
Precis så tänker jag! Tack för att du rätat ut mitt frågetecken!

Ja, den platsen har inte jag heller så får att hantera det har jag monterat en ventil framför och bakom uvlampan så att jag enkelt kan tömma den på vatten via bottenpluggen, därefter lossar jag bara unionskopplingarna och tar bort hela enheten. Det är nog en operation som tar 5minuter gissar jag så det kan jag leva med vart annat vart tredje år.

Utloggad PCLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool i Täby
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #586 skrivet: juli 01, 2015, 22:33:08:08 »
Ja, den platsen har inte jag heller så får att hantera det har jag monterat en ventil framför och bakom uvlampan så att jag enkelt kan tömma den på vatten via bottenpluggen, därefter lossar jag bara unionskopplingarna och tar bort hela enheten. Det är nog en operation som tar 5minuter gissar jag så det kan jag leva med vart annat vart tredje år.

En av dessa frågor som jag faktiskt funderat på att ställa till dig oxå avseende uvlampan, men ser att någon annan har hunnit före och tackar för svaret jag oxå.

Lite oftare än vart annat var tredje år kanske man går räkna med, då Pahlen rekommenderar att man torkar av lampan var 1000:e timma  ;)

/PC
Thermopool 8x4m, byggd 2015. Pooltäckning - Walu - Starlight. Uppvärmning - bergvärme.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #587 skrivet: juli 01, 2015, 22:41:51:51 »
Torka av, det är något nytt påfund som inte stod i manualen när jag installerade....:)

Min lampa har precis passerat 5000h så jag kanske skulle göra en mellanservice då. Timmarna rullar på snabbt när man har lampan på 24x7 (ok, det känns inte helt rätt att säga så, en timme är ju en timme, men ni förstår vad jag menar).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad PCLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool i Täby
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #588 skrivet: juli 02, 2015, 08:20:17:17 »
Finns en rengöringsvätska som Pahlén har med ar.nr 41465 och dom skriver att

"Kvartsglaset måste därför rengöras kontinuerligt. Hur ofta detta behöver göras beror på vattnets kvalitet, men förslagsvis efter 1000 driftstimmar".
Thermopool 8x4m, byggd 2015. Pooltäckning - Walu - Starlight. Uppvärmning - bergvärme.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #589 skrivet: juli 02, 2015, 08:52:49:49 »
Jo jag vet, TROR att det är samma vätska som till Minimasterns prober.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag