VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403629 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Den förbrukningen är jag inte i närheten - av säg att det gått 16 liter på 30 dygn, då 13% blandning, dvs även här 5 dl per dygn men inte alls lika koncentrerar.

Funderar på om man ska öka nivån cyanyrsyra för att förhindra nedbrytning via uv.....men jag undrar om det verkligen bryts ner så med pooltak.

Det badas flera timmar om dagen här så belastningen är relativt hög.
Räknade på dina värden: Det går åt 1,5ppm klor per dygn, och det tycker jag är ganska lite (använde www.poolcalculator.com). Det går åt betydligt mer för mig!

Solen förbrukar mängder med klor; halveringstiden för kloret kan vara runt 1 timme, dvs i ditt fall skulle det gå åt 0,25 ppm per timme. Cyanursyra minskar solens nedbrytning, men då bör du också höja klornivån.

Om du kan mäta förbrukningen per dag så vore det intressant att se hur stor skillnad det är om du har pooltaket på eller av en solig dag.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #451 skrivet: juli 23, 2013, 07:19:27:27 »
Om det visar sig att det går åt lika mycket klor när vi inte badar är det nog dags att överväga vad som kan göras för att minska solens effekt.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #452 skrivet: juli 23, 2013, 19:39:58:58 »
Tänkte som sagt om när det gäller stensargen och det verkar ha varit smart. På Finjas rekommendation användes Handspackel Grov för att göra en "toppgjutning" till överkant på linerlisten. Jag satte helt enkelt trälister i stenmjöl utanför väggen och drog av med bredspackeln mot linerlist och trälist/regel. Slätt som en barnrumpa och vad jag kan se nu, rakt. Det ser ut att bli enkelt att få stensargen på plats med lämpligt konstruktionslim (blir någon sikaflexprodukt).

Handspacklet har rätt kort öppettid så det finns ingen tid för fippel och fika när man jobbar. Började med att blanda en halv påse som räcker till 2m ungefär och på sista sträckan hade vi fått upp farten och blandade hela påsar. Verkligen skönt att få detta på plats och för en glad amatör enklare än att sätta i fix.

Julapaddan är också provkörd och den verkar fungera utmärkt. Givetvis inget för garageuppfarten men till mindre arbeten kommer den fungera utmärkt. Skönt att ha allt jag behöver för att bli klar nu och slippa tänka på logistiken med att hyra maskiner etc. Eftersom pooltaket ink skenor ska lyftas för att få plattorna på plats har jag en liten logistikövning framför mig som betyder flera mindre jobb och då orkar man fasen inte åka framochtillbaka till Ramirent varannan dag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #453 skrivet: juli 28, 2013, 20:21:14:14 »
22 Juli 21:05 - 21,9kg på vågen. Tis-Lördag kommer ha låg badbelastning så på söndag blir det ny mätning.


28 Juli 20:15, 17,8kg på vågen.

6 dygn, 4,1 liter klor 13%. 6,8 deciliter per dygn.

jag blir dock lite osäker på mätningen, gjorde en vägning i morse också och om jag minns rätt var det då 19.8kg, dvs dagens badande (en hel del) har resulterat i 2 liters förbrukning..... Tror jag får fortsätta att väga ett tag till och se hur detta utveckar sig. Ovanstående siffror indikerar avsevärt högre förbrukning än tidigare trots minimalt badande under mätperioden.

Har också noterat att det nu försvunnit lite syra, cirka 1cm i dunken. Gick inte åt något alls tidigare i år.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #454 skrivet: juli 30, 2013, 23:01:10:10 »

28 Juli 20:15, 17,8kg på vågen.

6 dygn, 4,1 liter klor 13%. 6,8 deciliter per dygn.

jag blir dock lite osäker på mätningen, gjorde en vägning i morse också och om jag minns rätt var det då 19.8kg, dvs dagens badande (en hel del) har resulterat i 2 liters förbrukning..... Tror jag får fortsätta att väga ett tag till och se hur detta utveckar sig. Ovanstående siffror indikerar avsevärt högre förbrukning än tidigare trots minimalt badande under mätperioden.

Har också noterat att det nu försvunnit lite syra, cirka 1cm i dunken. Gick inte åt något alls tidigare i år.

22 Juli 21:05 21,9kg
28 Juli 20:15 17,8kg
30 Juli 21:00 17,6kg

8 dagar 4,3kg = 0,5 liter (kg) per dygn.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #455 skrivet: juli 30, 2013, 23:14:58:58 »
Med pool på tomten har man alltid något att göra. Har sedan upptart tyckt att det försvinner lite väl mycket vatten, men har inte bestämt mig för om det är avdunstning eller läckage.

Nu börjar det närma sig plattsättning så jag ville analysera detta lite mer.

1. Började med att mäta förlusterna under en längre period. Under 5 dygn försvann det 84 liter per dygn.
2. Mätte sedan igen under 14 timmar (över natten) och fann att nivån sjönk 2mm motsvarande 56 liter.
3. Stängde av cirkulationen, proppade in och utlopp och mätte igen. Nu var nivån iprincip oförändrad.
4. Misstänkte trappan eller inloppen. Läcker det på avloppssidan borde det dra luft snarare än att försvinna vatten. Har inga luftbubblor i inloppen.

Eftersom marken satt sig någon decimeter på båda sidorna om trappan bestämde jag mig för att det troligaste stället för läckage var just vid inloppen. Grävde lite och hitta detta:





Och nej, det är inte en ny variant på plastkoppling med vinklad gänga utan denna har brytits ur inloppsrörets gänga och har en vinkel på cirka 30 grader.

Kopplingen var förstås inte tät även om det inte sprutade vatten. Det droppade snabbt. Tog tiduret och ett mätkopp och kunde konstatera att detta läckage motsvarade cirka 46 liter per dygn...

Jag tror inte marken sätter sig speciellt mycket mer men för att vara på den säkra sidan bestämde jag mig för att använda den stump av flexibel pvc-slang jag hade på hyllan. PEM slangen är svår att få på plats när röret är så kort och med den flexibla slangen kunde jag lägga en extra sväng som tillåter lite mer sättningar i marken utan att kopplingen dras ur inloppsmunstycket.



Grävde även fram det andra inloppet men där såg det rätt bra ut. Litet vinkelfel i gängan men inte något problem. Lyfte ändå på slangen 5-6cm och fyllde på med rörgravsgrus - nu finns lite marginal mot ytterligare sättningar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #456 skrivet: juli 31, 2013, 07:17:45:45 »
Förvånad att det inte läckte mer.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #457 skrivet: juli 31, 2013, 11:06:28:28 »
japp, jag med. Men nu är det tätt och dags att återfylla....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #458 skrivet: augusti 01, 2013, 21:07:51:51 »
Mattias, tyvärr saknades tillräckligt många och uttrycksfulla superlativ i mitt vokabulär idag  :), för att med rättvisa berömma ditt bygge. Jag får nöja mig med att gratulera till en riktigt fin helhet i alla fall. Du verkar ha tänkt på och genomfört det mesta.

Blev nyfiken på din uv-rening och dess verkliga effekt i ditt system. När du ändå är igång och mäter har du funderat på att stänga av den och se om du kan få en mätbar skillnad?

Jag tar mig friheten och skjuter iväg en fråga till om du inte misstycker. Har du gjort några brandmässiga hänsyn vid placering av dina kärl med klor och syra? De är ju förvisso inte brännbara, men ändå.

MVH
/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #459 skrivet: augusti 01, 2013, 21:46:41:41 »
Tack tack...!

Effekten av UV-reningen är lite svår att bedömma. Jag har den inte alltid på men om det då går åt mer eller mindre klor har jag inte koll på. Å ena sidan kommer kommer det gå åt mindre klor eftersom uvlampan tar död på en del bakterier, å andra sidan kommer också uvlampan ta död på en del klor... Så jag får nog säga att jag inte har en klar strategi för hur och när lampan ska användas faktiskt. Jag håller cirka 0,5ppm klor oavsett om lampan är på eller inte och det verkar fungera utmärkt.

Från början hade jag planer på att ha syra och klor i helt avskilda rum men sedan fick jag klart för mig att det inte alls är ovanligt att förvara dessa kärl bredvid varandra, tillochmed i nedgrävda maskinrum i anslutning till poolen. I och med detta drog jag ner på kraven och fokuserade istället på enkel och säker hantering. Lätt att byta behållare, vallningskärl för att hindra att vätska rinner ut, skiljevägg för att omöjliggöra stänk mellan behållarna. Som det ser ut nu följer jag Pahlens rekommendation kring hanteringen och placeringen och jag tror inte att en mer separerad placering skulle vara säkrare totalt sett. Skulle man göra något mer vore förstås kemskåp den bästa lösningen men det är väldigt dyrt.

Brand är inget jag preppat för direkt. Jag oroar mig mest för att klor och syra blandas eller hamnar i vatten. Den maximala mängd vatten som kan rinna ur poolen om ett rör brister är dock inte tillräckligt för att få behållarna att flyta runt. Behållarna står också utomhus men torrt och under tak i ett utrymme med murade väggar. Skulle inte vilja ha båda behållarna inomhus utan speciellt annordnad ventilation.  Det jag ska göra utöver det som redan gjorts är att:

1. Skaffa varningsskyltar att sätta på förrådsdörren + på husfasaden ut mot gatan (som brandkåren ser)
2. Förbättra regnskyddet. Under vissa osannolika omständigheter skulle det kunna droppa vatten på behållarna och det är onödigt även om slanganslutningen är tät så det ändå inte händer något.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan