CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 405685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad concrete pumper

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #340 skrivet: december 23, 2012, 09:53:04:04 »
Hej Mathias, ang, pooltrappa, hade tänkt en romantrappa 150 hög och 5 steg tills jag läste att du har en med 3 steg och de är bredare så jag får nog tänka om. är du fortfarande nöjd med din ?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #341 skrivet: december 23, 2012, 10:35:37:37 »
Ja, det vi har ju förvisso bara hunnit bada i en knapp månad men just trappvalet känns helt rätt. Jag vill ha breda steg att sitta på, inte kunna gå ner till botten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #342 skrivet: december 23, 2012, 12:45:20:20 »
jasså du, satt å väntade på parkeringen bredvid granarna för någon timme sedan - kanske var dig jag såg....
Troligt. Jag var där mellan 9-15, förutom en avstickare för att äta lunch.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #343 skrivet: december 26, 2012, 14:03:59:59 »
....skottat pooltaket för femtielfte gången i år. Behöver fasen skaffa en snöslunga för att kunna köra längs långsidorna och bli av med snön. Påminn mig om att lägga en extra plattrad längs bortre långsidan så att en respektabel tvåstegs slunga får plats mellan tak och gräsmatta.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #344 skrivet: december 27, 2012, 18:05:35:35 »
Ja, snöslunga är väldigt bra när man tröttnat på att skotta för hand. Köp inte för liten slunga. Jag har en tvåstegs med 8 hk 250 cc motor. När det är tung blötsnö får den slita hårt. Det fungerar bra men jag skulle inte vilja ha något mindre än så. Kastlängden som är specad upp till 13 meter är nog inte mycket mer än tre meter när snön är riktigt blöt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #345 skrivet: december 27, 2012, 19:29:23:23 »
När det väl blir en slunga, får väl se när rätt tillfälle uppenbarar sig, blir det nog en Honda 760 med hydrostatdrift och band alternativt någon motsvarande Ariens-modell från snowblowersdirect.com. Det borde räcka för den grinigaste snön tycker jag. Känns lite fjantigt med slunga i Stockholm, men detta plogande runt poolen var droppen känns det som.

Någon sa att vintern 2010 var "150års-väder" men nu har vi samma sak igen och inte fasen lär det dröja 300 år innan vi har en halvmeter snö i december nästa gång...:)

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #346 skrivet: december 27, 2012, 19:36:15:15 »
Kanske var bra att jag inte köpte tak...
Annars är det ju inte nödvändigt att ha taket på under vintern, i vart fall inte om man har poolen "vintrad".
Vi kör med poolen helt otäckt, knyter igen grindarna i staketet så att ingen unge kan ta sig in i poolområdet, sen när isen väl lagt sig så är det ju ingen fara.
Blir kanske lite annorlunda i sydligare delar av Sverige där det kan vara mer eller mindre isfritt hela vintern.

Enda nackdelen jag ser med att köra helt utan täckning är att vi får i lite mer skräp än vi annars hade fått, men att städa poolen på vårkanten hör till en av de trevligare vårsysslorna - så det håller jag inte alls så farligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #347 skrivet: december 27, 2012, 21:11:29:29 »
Jag vet inte exakt vad taket tål så jag tar det säkra före det osäkra. Ligger det 15cm blötsnö så drar jag av det. Det går väldigt fort och enkelt, det jobbiga är att få bort snön från takfoten....

Köra otäckt är inte ett alternativ här - då måste jag ha plåtar och det vill jag verkligen slippa. Har helt enkelt ingenstans att förvara dom sommartid.

Ett normalt snöår är ju detta inte ett problem här i Stockholm, men trillar det ner 60-70 centimeter på en månad så är det klart man får kämpa lite med skyffeln.... :=)

Ett högre tak än vad jag har tål förstås snö bättre och vill man betala för sig kan man ju skaffa tak som tål vad som helst.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #348 skrivet: december 27, 2012, 22:58:43:43 »
Snöslungornas Rolls Royce lär ju vara Honda med hydrostatisk drivning. Du blir säkert nöjd med den. Den kostar dock nästan 35 kkr. Den röjer bara 60 cm brett och drivsystemet är ganska komplicerat. Det finns en varningstext i manualen som fick mig att tappa intresset för den modellen:

CAUTION:
Operating the transmission release lever while the engine is running can damage the transmission.

Jag förstår inte riktigt vad det innebär men det känns inte bra med en sån varning. Man måste tydligen stänga av motorn för att växla mellan drivning och friläge!?  <dontkn>

Det är svårt att veta vad som är lämplig "nivå" på en snöslunga. De "billiga" lite större modellerna kostar 5-7 kkr. I andra ändan av prisskalan finns Honda.

Jag landade efter mycket funderande på en Toro 828 bl a för att det finns en bra återförsäljare med serviceverkstad i närområdet. Toro har en joystick för att styra utkastaren som fungerar väldigt bra, den rekommenderas, finns även hos andra tillverkare. Hur bra går det att få delar till något från Jula, Mekonomen eller Bauhaus efter 5 år tro? Där borde Honda ligga bra till. Honda har 5 års garanti men det förutsätter att man lämnar in slungan för service varje år.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #349 skrivet: december 27, 2012, 23:32:48:48 »
Transmission release lever: Denna har nog inget med fram eller bakåt att göra - med denna spak skulle jag säga att man kopplar från hjul/band från transmissionen så att du kan knuffa/rulla slungan fritt. Samma funktion finns på Stiga åkklipparen vi har på landstället. Med hydrostatdrift finns ju inte något behov av ett neutralläge i växellådan - maskinen står ju still om man inte gör något....

En 760 med band verkar man kunna köpa för 28-29k om man inte måste ha elstart. Med elstart blir det som du säger närmare hiskeliga 35 här i sverige. Men man måste ju inte handla i sverige.... Honda verkar gå att köpa i Tyskland till lite bättre pris och Ariens går ju att handla  i US till väldigt bra priser.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag