VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #290 skrivet: september 15, 2012, 19:24:45:45 »
Steffe, ja jag började ju tappa i söndags och det var väl fullt i tisdags och jag klorerade i torsdags första vändan och sedan idag lördag. Cirkulationen har jag haft i gång sedan i tisdags men jag klorerade inte direkt. Nu går dock både UV och cirkulation dygnet runt (eftersom VPn går heltid just nu).

Håller med om att det är lite synd att den inte visar decimaler - avrundningen blir ju rätt stor när reglerområdet bara är 2 grader.

Scuban var en del av dealen med Poolstore. Inte riktigt listpris förstås men det hade väl kanske varit billigare att handla på nätet. Googla lite på uk-siter efter "lovibond" så tror jag du kommer ner nära en tusing.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #291 skrivet: september 15, 2012, 19:47:43:43 »
Tror jag måste dryfta ytterligare en fråga här. Bronspumpen från Pahlens: Den låter som en jädra skördetröska. Elmotorn är helt tyst men kavitationsljuden från pumphuset är hemska. Inte i närheten av vad jag förväntat mig av en pump i denna prisklass. Ska det verkligen vara såhär? Har jag gjort något fel på sugsidan?

Såvitt jag kan avgöra finns inga luftläckor på sugsidan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #292 skrivet: september 15, 2012, 20:54:27:27 »
Snabbkloret, är det kalciumhypoklorit eller är det diklorisocyanurat? Jag tror att den första har större effekt på bundet klor, men det är ingenting jag har belägg för. Bara en känsla.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #293 skrivet: september 15, 2012, 21:31:25:25 »
Tror jag måste dryfta ytterligare en fråga här. Bronspumpen från Pahlens: Den låter som en jädra skördetröska. Elmotorn är helt tyst men kavitationsljuden från pumphuset är hemska. Inte i närheten av vad jag förväntat mig av en pump i denna prisklass. Ska det verkligen vara såhär? Har jag gjort något fel på sugsidan?

Såvitt jag kan avgöra finns inga luftläckor på sugsidan.

Är du säker på att det är kavitation? Har ser din sugsida ut? avstånd till pump (vertikalt och horisontalt)? Många böjar? Dimensioner?     

Om det är luft så låter det ju annorlunda jämfört om det skulle vara kavitation. Har du kollat att det vattenfyllt ända upp i siktglaset på pumpen efter du avluftat?

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #294 skrivet: september 15, 2012, 23:26:41:41 »
Snabbkloret, är det kalciumhypoklorit eller är det diklorisocyanurat? Jag tror att den första har större effekt på bundet klor, men det är ingenting jag har belägg för. Bara en känsla.

Snabbkloret, det första jag använde, är ett organiskt klor vilket är TRIklorisocyanurat. Chockkloret är oorganiskt och baserat på kalciumhypoklorit (tror jag, ska verifiera när jag bereder en dos till nu).

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #295 skrivet: september 15, 2012, 23:52:44:44 »
Är du säker på att det är kavitation? Har ser din sugsida ut? avstånd till pump (vertikalt och horisontalt)? Många böjar? Dimensioner?     

Om det är luft så låter det ju annorlunda jämfört om det skulle vara kavitation. Har du kollat att det vattenfyllt ända upp i siktglaset på pumpen efter du avluftat?

Inte säker. Tror inte jag kan skilja på kavitationsljud och "luftljud".

Sugsida: Breddavlopp, ca 10m 50mm PEMslang (1st 90 graders PEM vinkel, i övrigt rakt), kulventil och övergång till PVC-rör (enligt bilderna tidigare i tråden). Det är fall från breddavloppet till pumpen, hela pumpen ligger således under vattenytan.

När jag har fyllt systemet har jag avluftat på sandfiltret och på sandfiltrets avluftning som ligger ovanför pumpen kommer bara vatten. Jag har svårt att se hur det skulle kunna stå luft kvar i pumphuset nu efter flera dagars drift men pumpen har ju inget siktglas där jag kan se detta. Eftersom vattenytan ligger cirka 40cm ovanför pumpen vill man gärna tro att all luft är borta för länge sedan? Vettefasen hur jag annars ska göra för att bli av med det. Det kommer inga bubblor i utblåsen/inloppen i poolen vilket jag antar att det borde göra om pumpen drog luft på sugsidan?

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #296 skrivet: september 16, 2012, 07:37:59:59 »
Snabbkloret, det första jag använde, är ett organiskt klor vilket är TRIklorisocyanurat. Chockkloret är oorganiskt och baserat på kalciumhypoklorit (tror jag, ska verifiera när jag bereder en dos till nu).
Trodde att de jag sett heter triklorisocyanursyra eller diklorisocyanurat. Den senare vanligare bland snabbklor, och chockklor oftast kalciumhypoklorit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #297 skrivet: september 16, 2012, 08:06:47:47 »
Det luriga är, vilket jag inte förstått förren nu är att dessa olika klorsorter inte har samma inverkan på pH.

Veckoklor eller snabbklor som är baserat på triklorxxxx sänker ph-värdet.
Chocklor och dagsklor höjer ph-värdet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #298 skrivet: september 16, 2012, 17:04:36:36 »
För kemiloggboken:

378 gram snabbklor gav
Fritt klor: 0,03 (0,5-1,5)
Totalt klor: 0,21 (0,5-1,5)
Bundet: 0,18 (0-0,5)
PH:7,08

Efter att ha chockklorerat med 1,5dl chockgranulat ser värdena nu lite bättre ut:
Fritt klor: 0,46
Totalt klor: 1,17
Bundet:0,71

Det är ungefär 6h sedan jag doserade i bräddavloppet. Det känns som att jag borde klorera mer? Eller ska jag bara slänga i en veckopuck i breddavloppet?

Tempen har stigit till 25 grader!  <antman>

PH har nu inte helt oväntat stigit iochmed chockloreringen.

Ny notering är 7,48. Tyckte det sved lite i ögonen när jag badade idag så jag trodde det var lågt, men icke så.

Det lustiga (?) är att jag verkar vara tillbaka på "vanligt kranvatten" nu.

Fritt klor: ej mätbart (dvs väldigt lågt)
Totalt klor: 0,08 (dvs väldigt lågt)
Alkanitet: ej mätbart

Så, utifrån detta läge där chockkloreringen verkar ha haft avsedd effekt och tagit bort bundet klor, ska jag:

1. Lägga en veckopuck i bräddavloppet
2. Chocka mer och sedan lägga en veckopuck

?

EDIT: Bestämde mig för att följa instruktionen på veckopuckburken som säger "Vid säsongstart, 1st 200gram puck per 20000liter vatten.". Dvs, två puckar i breddavloppet här.


« Senast ändrad: september 16, 2012, 17:39:14:14 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #299 skrivet: september 18, 2012, 11:38:39:39 »
Tror jag måste dryfta ytterligare en fråga här. Bronspumpen från Pahlens: Den låter som en jädra skördetröska. Elmotorn är helt tyst men kavitationsljuden från pumphuset är hemska. Inte i närheten av vad jag förväntat mig av en pump i denna prisklass. Ska det verkligen vara såhär? Har jag gjort något fel på sugsidan?

Såvitt jag kan avgöra finns inga luftläckor på sugsidan.

Efter ett samtal till Anders på Pahlens har detta löst sig.

Det visades sig att vi gjort ett riktigt rookiemisstag här.

Riktningen har kontrollerats vid inkoppling av det elektriska men det har ändå blivit fel. Både jag och farsan har lurats av att pumpen pumpar vatten i rätt riktning vilket den kan göra även när den roterar åt fel håll. Det hade jag ärligt talat inte en aning om.

Så, med pumpen nu snurrandes åt rätt håll låter den precis som förväntat och nu låter det ingenting om själva pumphuset och det är bara elmotorn som susar. Nu låter det inte mer än att jag inte ens behöver bygga dörr för maskinrummet, inget man störs av helt enkelt. Investeringen i en dyrare pump börjar kännas helt ok!

Felsökningen per telefon med Anders gjordes enligt:
1. Vad är systemtrycket? 0,2 bar vilket är för lågt (och vore jag inte en poolrookie skulle jag ha fattat att det var fel här. Jag trodde att manometern på sandfiltret visade tryckfallet över filtret men den visar ju systemtrycket. Mitt första misstag)
2. Vi provade sedan vad pumpen orkade arbeta upp för tryck om jag stängde kulventilen på utloppet och även det var för lågt.
3. Bäst är ju förstås att verifiera riktningen rent fysiskt. Jag tog då ett stjälken på ett litet löv och stack in i fläkten bakpå elmotorn. Då var det rätt uppenbart att motorn snurrade åt fel håll.......

Förutom att pumpen nu är tyst så är det förstås också ett jädra blås i inloppen.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan