Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gräva upp gammal pool  (läst 16245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sockeplast

Gräva upp gammal pool
« skrivet: september 10, 2010, 18:38:02:02 »
Hej. Jag har just köpt ett hur, och fått reda på att det tydligen finns en gammal pool nedgrävd. Tydligen är det förrförra ägaren som av någon anledning fyllt igen den. Jag hade redan innan tänkt bygga en ovanjordpool, men undrar nu om det kanske skulle gå att gräva fram den gamla poolen och använda betongstrukturen som redan ligger, och rusta upp den? Huset ligger f.ö på en höjd, med runt 4.5 meters sluttning på tre av fyra sidor.

Om ett sådan priojekt är genomförbart, vad pratar man om för pengar?

mvh

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #1 skrivet: september 10, 2010, 21:43:37:37 »
Låter som rena skattjakten  :)

Är det en betongpool som inte har några allvarligare brister borde det kanske inte vara några problem att gräva ur den. Desvärre måste det nog grävas ur runt om för att byta slangar och troligen in och utlopp.

Vad man pratar om för pengar är svårt att säga. Har du kontakter som kan gräva eller tar du in en firma kan det skilja åtskilliga tusenlappar eller tom tiotusingar... Men är det bara fyllnadsmassor bör det vara urskottat på några timmar med rätt maskin Har du någonstans att lägga massorna på tomten är det också ett antal tusen insparade på transport.

Jag skulle absolut ha undersökt möjligheten att gräva ur och i värsta fall avbryta om man hittar allvarliga brister. Du får i bästa fall en "riktig" pool för samma eller mindre pengar en än lite dyrare ovanmarkare, typ JF.

Lycka till och berätta hur det går och ta gärna bilder, blir ju väldigt nyfiken.

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #2 skrivet: september 11, 2010, 01:20:15:15 »
Låter som rena skattjakten  :)

Är det en betongpool som inte har några allvarligare brister borde det kanske inte vara några problem att gräva ur den. Desvärre måste det nog grävas ur runt om för att byta slangar och troligen in och utlopp.

Vad man pratar om för pengar är svårt att säga. Har du kontakter som kan gräva eller tar du in en firma kan det skilja åtskilliga tusenlappar eller tom tiotusingar... Men är det bara fyllnadsmassor bör det vara urskottat på några timmar med rätt maskin Har du någonstans att lägga massorna på tomten är det också ett antal tusen insparade på transport.

Jag skulle absolut ha undersökt möjligheten att gräva ur och i värsta fall avbryta om man hittar allvarliga brister. Du får i bästa fall en "riktig" pool för samma eller mindre pengar en än lite dyrare ovanmarkare, typ JF.

Lycka till och berätta hur det går och ta gärna bilder, blir ju väldigt nyfiken.

Tomten har en slänt med skog nedanför som är perfekt att dumpa jordmassa på. Redan kollat.  :)  Det jag tänker på är hur betong etc eventuellt kan ha tagit stryk av att varit under jord i typ 7 år. Grävningen kan jag nog klara själv tror jag. Jag vet att förra ägarna blev rekommenderade av flera att gräva ur den, men de tog det inte på allvar...

Vad kan det vara för allvarliga brister?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #3 skrivet: september 11, 2010, 10:12:05:05 »
Under marken i 7 år är ingenting, vårt hus är byggt 1894 med betongmurar i källaren under mark --> funkar fint fortfarande.

Det som eventuellt kan ha hänt men inte troligt är att fukt tagit sig in till armeringen och att denna rostat och sprängt/startat sprickbildning i betongen.

Sällar mig till skaran som säger gräv, om stommen är intakt så finns ju fler alternativ, enklast blir liner och då är kraven på stommen inte lika stora som de är om du vill sätta kakel ...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #4 skrivet: september 11, 2010, 14:46:04:04 »
Under marken i 7 år är ingenting, vårt hus är byggt 1894 med betongmurar i källaren under mark --> funkar fint fortfarande.

Det som eventuellt kan ha hänt men inte troligt är att fukt tagit sig in till armeringen och att denna rostat och sprängt/startat sprickbildning i betongen.

Sällar mig till skaran som säger gräv, om stommen är intakt så finns ju fler alternativ, enklast blir liner och då är kraven på stommen inte lika stora som de är om du vill sätta kakel ...

/ Housedad

Ok nu börjar det vattnas i munnen på riktigt här. Att lägga liner var min tanke med. Hmm... bara inte snubben som lade igen den fick för sig att typ gjuta igen den med lock, eller hugga hål i den för att vattnet inte skulle kunna samlas. Säg att det är ett 50cm hål i botten, går det att laga ett sådant?

Visst höjer man värdet lite på huset om man fixar markpool? Samlar lite ammo till när jag introducerar iden om urgrävning för frugan, hehe.  :)
« Senast ändrad: september 11, 2010, 15:16:32:32 av sockeplast »

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #5 skrivet: september 11, 2010, 16:06:21:21 »
Om du skall ha liner så betyder ett hål i botten bara att du får fylla igen det och få det slätt. Linern tätar ju sedan.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #6 skrivet: oktober 08, 2010, 17:03:20:20 »
Ok jag har nu fått reda på att förra ägaren tydligen fyllde igen en helt fungerande pool. Anledningen var att en av deras ungar tydligen nästan strök med i ett obevakat ögonblick... Otur, men så är det. Total uppsikt när barnen är under fem. Iaf, rör och dränering, allt var fungerande när den fylldes. Tom. pumpen stod kvar i källaren fast urkopplad, på husets visning. Den var tyvärr borta sedan när vi flyttade in... Har pratat med en kille som säger att han kan en del om grävjobb etc, han vill gräva ur den nu i höst så den "får torka ur" under vintern. Min fråga är hur en pool reagerar om den får stå tom utan vatten en vinter. Blir det inte en massa tryck mot väggarna utifrån?

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #7 skrivet: oktober 09, 2010, 19:25:46:46 »
En plåt- eller trä-linerpool skulle väl inte gilla att stå uppgrävd.
En armerad betongpool borde väl klara det.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #8 skrivet: november 01, 2010, 23:04:45:45 »
Då går vi vidare. Jag planerar nu, efter att ha övervägt urgrävning nu i höst, att vänta till april nästa år. Helt enkelt för mycket annat på huset nu. Frågan är vad jag bör budgetera för kostnad för att få igång den igen.

Om man räknar med att det finns en intakt stomme av betong redo att kläs i liner. Säg 4X6m. Slutet system med rör finns nergrävda och indragna in i källaren, dock ej med pump eller reningsfilter. Det jag behöver är som jag ser det:

1. Poolpump. Typ 5-6 papp.
2. Sandfilter. Typ 5-6 papp.
3. Liner. Runt 10 papp.
4. Montering. ?

Vad kostar det att leja bort montering av hela baletten? Jag har ingen lust att koppla in vvs-prylar och skära i liners. Frågan är bara vad det kostar att leja ut, och vem kontaktar man? Gör poolföretag sådant, även om dom inte bygger hela poolen alltså?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #9 skrivet: november 02, 2010, 17:47:45:45 »

1. Poolpump. Typ 5-6 papp.
2. Sandfilter. Typ 5-6 papp.
3. Liner. Runt 10 papp.
4. Montering. ?


Svetsa liner är ju inget man gör själv, nej... Ring runt till pool-firmorna och fråga men lite knepigt då du inte vet måtten ännu.

Vad det gäller filter så ligger du nog rätt i pris men pump ska du kunna få för 2-3000. Att koppla pump och filter är inget svårt men om du har någon som fixar linern är det ju bra om de fixar skimmer/inlopp och ev. lampor när de är där.

Glöm inte värme, en VP, Brilix eller Shott, går loss på runt 10.000 för en 4x6 meters pool. Tak eller täckning behöver du också... Kolla Zabra det är suverän "kombination" av de båda och fungerar även som vintertäckning.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #10 skrivet: november 03, 2010, 11:13:56:56 »
Vet du att det är en betongpool?

Är det så bör det funka kanon att gräva fram den.

Beroende på hur gammal den är samt material och kvalité & liknande så kan lampor inlopp och bräddavlopp även behövas bytas.
Är det ingen liner sedan tidigare så måste de bytas då det inte är samma utformning för att få det tätt.

skimmer 2-5 000
Inlopp med ingutningsrör 1500:-
Belysning 1500 - 4000:- st beroende på hur mycket som behöver bytas.

+ arbete för att byta produkterna.

Lycka till med projektet

MVH
JOnas

Utloggad Rogerw

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vår pool i mosaiksten och marmor i botten
    • Visa profil
SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #11 skrivet: november 27, 2010, 09:37:11:11 »
Hej du undra om denna betongpool du ska gräva fram tål att stå tom utan vatten och inte ta skada. Jag tömmer min betongpool varje vinter och det är inga problrm,tar ej nån skada om den är gjuten på rätt sätt vilket vi får tro.
Om du själv kan gräva ut detta projekt samt reparera eventuella skadr så är detta projekt rätt.
Berätta gärna hur det går.
Mosaikpool

Utloggad Milkshaken

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #12 skrivet: februari 05, 2011, 20:50:38:38 »
Det här låter spännande.... Du hör väl av dig om hur det går ?
 :D

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #13 skrivet: april 13, 2011, 09:58:15:15 »
Sådär, nu vi grävt fram övre kanten på poolen runt om. Tyvärr verkar överdelen vara skadad runt om. Typ 30cm fattas och det sticker fram armeringsjärn här och var. På en långsida fattas mer än så. Frågan är hur svårt det är att gjuta ny betong på den gamla och få det att fästa?

Var i kontakt med Folkpool, dom räknar på mellan 50-60 för att få den badklar, om jag sköter urgrävning och eventuell reparation av stomme själv.

Utloggad storbadarn

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #14 skrivet: april 13, 2011, 14:30:58:58 »
Ni pratar om liner, är det den där "mattan" som rullas ut och fästs i poolbotten och poolsidorna?

Så bygger jag en liten betongpool kan jag alltså sätta sådan liner i den alternativt köpa en pool i plast eller liknande?
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #15 skrivet: april 13, 2011, 14:51:00:00 »
Det bör väl gå att gjuta på den gamla betongen om den är i gott skick och man gör ren den ordentligt. Sedan blir ju frågeställningen lite olika beroende på om du skall ha en liner i den eller ordna betongen vattentät i sig själv. I det senare fallet måste man ju gå minutiöst noga tillväga med rengöring, troligtvis blästra både betong och armeringsjärn, och sedan använda riktiga proffsgrejor för att få det tätt vid skarvarna. Liner är givetvis enklare, men man får väl vara lite mera rädd om en sådan pool. Som jag nämnt i ett par andra trådar uppskattar jag för min del att vi inte har liner i poolen, så man behöver inte vara rädd för vad som kan hända vare sig det handlar om barn som leker eller bad vid fester.

Vad det gäller tätningsproblemen mot den gamla betongen så bör det ju vara enklare när problemen endast finns nära ytan. Vattentrycket är ju rätt lågt där uppe.

Man tycker väl att 50-60 tusen låter rätt högt om du redan har en pool fast den legat i dvala, men det beror ju på hur det gick till när de stängde den, om de slog sönder delar med grävmaskin eller liknande. Men jag antar att poolmaskineri / filter / pump m.m. är borta och att det måste köpas nytt ? Sedan gäller det ju att fixa sarg m.m. också,

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #16 skrivet: april 14, 2011, 12:59:35:35 »
Det bör väl gå att gjuta på den gamla betongen om den är i gott skick och man gör ren den ordentligt. Sedan blir ju frågeställningen lite olika beroende på om du skall ha en liner i den eller ordna betongen vattentät i sig själv. I det senare fallet måste man ju gå minutiöst noga tillväga med rengöring, troligtvis blästra både betong och armeringsjärn, och sedan använda riktiga proffsgrejor för att få det tätt vid skarvarna. Liner är givetvis enklare, men man får väl vara lite mera rädd om en sådan pool. Som jag nämnt i ett par andra trådar uppskattar jag för min del att vi inte har liner i poolen, så man behöver inte vara rädd för vad som kan hända vare sig det handlar om barn som leker eller bad vid fester.

Vad det gäller tätningsproblemen mot den gamla betongen så bör det ju vara enklare när problemen endast finns nära ytan. Vattentrycket är ju rätt lågt där uppe.

Man tycker väl att 50-60 tusen låter rätt högt om du redan har en pool fast den legat i dvala, men det beror ju på hur det gick till när de stängde den, om de slog sönder delar med grävmaskin eller liknande. Men jag antar att poolmaskineri / filter / pump m.m. är borta och att det måste köpas nytt ? Sedan gäller det ju att fixa sarg m.m. också,

Jag kommer ha liner i. Den har tydligen varit målad med nån blå epoxifärg vad det ser ut som. Priset från Folkpool är inklusive allt, pump, växlare, filter, liner, montage etc. Det jag funderar på är om man måste borra hål och föra ner armeringsjärn som sedan gjuts över, för att få en bra hållbarhet mellan gammal och y betong, eller om det går att bara hälla direkt på den gamla utan armering mellan. Det kommer ju vara jord bakom, och högst upp som sagt, så i min värld håller det. Men vad vet jag?  :)

Utloggad Erica

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #17 skrivet: april 14, 2011, 13:47:19:19 »
Vi har vår pool målad med en blå-grön epoxifärg och det har hållit bra. Det blir väl dags för bättring av färgen om ett par år dock. Skall du gjuta ihop mot befintligt är det nog bra att borra in lite armeringsjärn också, men de behöver ju inte gå långt in. Vi gjorde en sådan sak på en liten damm i trädgården och borrade väl ned en 5-10 cm på några ställen just för att få fäste ordentligt. Eftersom du skall ha liner behöver du ju inte oroa dig för att få gjutningen vattentät. I stället får du nog göra några hål på olika ställen så att vatten inte samlas mellan linern och den gamla betongkonstruktionen.

Utloggad Linkan222

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #18 skrivet: april 14, 2011, 20:46:32:32 »
Äntligen händer det något med det här spännande projektet. Men vi vill gärna se lite bilder.

Det borde gå bra att gjuta på en ny ovandel på gamla betongen. Som du tänkte så är nog lite extra armering en bra idé. Se också till att använda någon vidhäftare på den gamla betongen så att den nya får fäste.

Vet att maxit har något som heter Betohäft. Blandas som lös betong och "penslas" på med kalkborste på ytan som ska gjutas emot. Kolla på närmaste byggvaruhus.

Utloggad sockeplast

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #19 skrivet: april 26, 2011, 13:30:05:05 »
Senaste nytt är att jag försökte gräva mig ner till botten för att se hur djup den är samt i vilket skick botten är. Jag gav upp efter en meter med diverse stenbumlingar som skulle fått vilken Karl-Oskar som helst att emigrera till amerikat bums... Men vi har lyckats forska fram av en tidigare ägare att poolen är mellan 170-180 djup. Han mindes att dom dök utan svårighet i den.  :)

Dessutom verkar det som att det legat ett pumphus i direkt anslutning till poolstommen, och alltså inte inne i fastighetens källare som vi trodde innan. Frågan är om det alls gått några rör mellan huset och poolen? Kanske pump och sandfilter fanns i pumphuset? Blir bara mer frågor för varje svar.  ;) Jag har egen brunn så dit kommer jag nog få dra rör iaf om jag inte vill stå med en trädgårdsslang...

Det blir alltså att ta hjälp av grävare. Siktar på att göra det inom nån månad.  :)

Utloggad Erica

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #20 skrivet: april 26, 2011, 22:03:53:53 »
Projektet verkar gå framåt. Om det tydligen finns ett pumphus så är ju det ett klart plus. Med all säkerhet finns det då polyetenrör/slang mellan poolen och pumphuset. Om de inte har grävts sönder så bör de gå att använda - polyeten förstörs inte av ålder i marken.

Du får nog ta det försiktigt med grävmaskinen så att du inte har sönder poolen något ytterligare. Grävare är verkligt starka, kan även knäcka en betongmur.

Om pump och snadfilter skulle finnas kvar så bör de gå att få igång om inte de stått vattenfyllda så att de frusit sönder eller om pumpen hamnat under grundvatten och rostat ihop.

Utloggad scaniacruiser

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #21 skrivet: maj 14, 2011, 09:37:57:57 »
har du inte nogra bilder å visa fram?

Utloggad Milkshaken

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #22 skrivet: maj 22, 2011, 19:31:48:48 »
Ja nu e vi riktigt nyfikna, bilder och lite updates.....:)

Utloggad Fia

SV: Gräva upp gammal pool
« Svar #23 skrivet: juni 22, 2011, 21:40:42:42 »
Nu väntar vi med spänning, har grävaren varit hos er än? :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan