Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattnet känns "flottigt"  (läst 6011 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2020, 09:19:30:30 »
Ja, men det är märkligt. Om du inte har haft för hög Cya så ska kloret ha förhindrat algbildning. Det finns tyvärr besvärliga bakterier som klor inte biter så bra på. Man ska inte gå i gräset och kliva i poolen utan att skölja av fötterna först.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #11 skrivet: juli 10, 2020, 16:46:02:02 »
En klorpuck är på 200g och andra tabletter är på 20g. Ibland kallar man dessa 20g tabletter för puckar. Då blir resonemanget oftast fel.

Den feta randen är oftast sista steget av bundet klor (trikloramin). Den luktar mycket badhus när den bildas. Den är riktigt reaktiv och reagerar med allt i sin omgivning. Randen brukar bli svart. Trikloramin flyter på ytan och är oljig.

Men det är inte orsaken till den flottighet du beskriver.

Vidare ingen solkräm eller olja.Något känns konstigt som Tommy skriver om dina värden.

Om huden känns flottig är det oftast bakterier som Tommy skriver.

Så vill du ha hjälp eller vägledninga är det bra om du skriver vilket klor du använder och dina uppmätta värden med vad?

Roger



Tänker på om du kanske mäter fel?

Kanske gamla stickor eller att du väntar för länge innan avläsning? Högre pH löser upp huden och den känns som tvål/flottig.




Utloggad MrBlue

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stehag
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #12 skrivet: juli 10, 2020, 17:05:05:05 »
Tack för svar!

Finns bild på kloret jag använder i tråden, 200 grams puckar i flottör.
Har UV-lampa så jag har haft relativt låg klorhalt, mot botten av acceptabelt.

Köpte nya stickor på Tommys inrådan i veckan och får låga värden på allt inkl. Cya.
Enligt stickorna är pH ok fast åt det låga hållet.

Chockklorade igår och ska mäta igen ikväll.

Mvh. MrBlue

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2020, 17:26:04:04 »
Tack för ditt svar.

Om du ligger lågt i klorhalt och använder 200g puckar tror jag du har bakterier.
Lågt pH är en fördel angående desinfektion.

Jag har själv en lågtrycks-UV-lampa. Denna som extra åtgärd för andra mikroorganismer som kloret inte biter på. Tyvärr hamnar inte alla där. När man använder 200g puckar och har låg klorhalt kommer bakterier klara sig i vattnet. Vidare cirkulerar inte allt i en pool. Det är därför borsten medföljer en pool. Borsta sönder den skyddande biofilmen som skyddar dessa mot kloret.

Ofta kan man läsa att UV-lampan minskar behovet av klor.
Min rekommendation är att inte följa denna.........Vem har kommit på detta?

Bakterierna kommer inte passera denna UV-lampa. De har fastnat på olika platser i poolen och bildat en skyddande biofilm mot klor.

Enda sättet är att hoppa i och borsta alla ytor i hela poolen. Detta förstör den skyddande biofilmen.

Misstänker fortfarande att mätningarna blir fel? Om du använder 200g puckar och inte har mätbara värden av CYA är något fel.

Köp nya stickor eller välj annan mätmetod.

Vidare när du chockar ska du använda kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit.

Roger






Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #14 skrivet: juli 10, 2020, 18:36:30:30 »
Ett tillägg till ditt låga värde av CYA.

Bakterier har en förmåga att lära sig eller präglas på sin omgivning (opportunister ).
Bakterier och svamp används för att rena förorenad mark.

Har man dessa i sitt vatten kan man få ont i öron och ögon. Ibland utslag på huden.
Alla reagerar olika på dessa. Spelar ingen roll om man badar i samma vatten. Olika människor reagerar olika.

CYA är en mycket stabil molekyl och bryts inte ner. Har du den i vattnet är den kvar nästa år osv. Bakterier och enzymer kan bryta ner denna molekyl. Har själv upplevt att bakterier har använt denna CYA som kolkälla för att växa. Hade för många år sedan mycket hög halt av CYA.

Vidare bakterier.  Bytte halva mängden vatten och klor. CYA försvann på en månad. Min enda förklaring till detta är att kvarvarande bakterier präglats av CYA och  brutit ner dessa molekyler. Har sett andra vatten som visar på samma indikation.

Roger

Utloggad kenta2

SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #15 skrivet: augusti 09, 2020, 12:23:35:35 »
Höll på i flera år och trasslade av och till med detta. Ofta var ju allt OK men det hände ju av och till att problem uppstod med värdena.

Jag undviker numera veckoklor/multiklor/triklor. Vill inte ha cyanursyraökningar och klorblockerande effekter som i sin tur ger potentiella problem av olika typ i poolen.

Jag bytte till kalciumhypoklorit. Det finns ju i granulat som chockklor/aktionchock, men även i form av bekväma dagsklorpuckar (vilket jag nu kör). Omaket är att lägga i typ 3 småpuckar nästan dagligen och jag mäter rätt ofta. Fördelen är att vattnet är alltid glasklart, fräscht, ingen uppbyggnad av klorblockerande cyanursyra och stabila värden på övriga mätetal. Lysande hittills.

Veckoklor blir det bara om vi är bortresta.

Utloggad Erica

SV: Vattnet känns "flottigt"
« Svar #16 skrivet: september 22, 2020, 22:30:01:01 »
Om det inte är alger men vattnet ändå känns oljigt så kan det ju vara just - olja. Badande som smörjer in sig med sololja kan överföra den till poolvattnet. Sedan finns det ju andra möjligheter att få i olja/fett i vattnet: har man poolparty kan folk ju t.ex. spilla mat i poolen, eller som jag vet i ett fall jag känner, de hade grillning vid poolen och fett från grillen stänkte i vattnet. Dagen efter låg det en fet hinna över hela poolen. Spiller någon öl i poolen kan det också ge någon slags jäsningsreaktion som ger ett lite oljigt, vit-grönt vatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan