VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Få vattnet klart  (läst 33315 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #40 skrivet: maj 21, 2012, 13:19:14:14 »
Helt klart intressant diskussion och det jag, som amatör i sällskapet, lugnt konstaterar är väl att det inte finns endast en väg att gå. Vem av er som har rätt eller inte vet jag inte och jag måste ju säga att om jag var bortdribblad förut så är jag nog banne mig uppe och köper korv nu efter att ha läst era inlägg.
Hur som helst så är jag mycket tacksam för den hjälp ni ger.

Åter till min pool och dess vatten som inte vill sig riktigt:

Jag mätte precis pH och Cl efter att igår kväll hällt i pH-. pH:t ligger just nu någonstans mellan 7.4 och 7.6, dock närmare 7.4 så säg 7.5 för enkelhetens skull. Cl ligger fortfarande en bra bit över 3.0 och här blir jag då än mer förvirrad. Jag trodde nämligen att när pH:t nu gick ner så skulle kloret börja reagera. Jag kanske inte hade förväntat mig att vattnet skulle vara klart än, men nog hade jag förväntat mig en förändring. Men bilden jag postade i inlägg #21 gäller fortfarande. Vattnet är alltså fortfarande turkost-grumligt a la Mythos Beach, vilket iofs är vackert att se men inte så det ska vara.

Vad är mitt nästa steg? Jag bör väl givetvis sänka pH:t lite till det har jag förstått och kommer väl sikta på 7.2-7.4 enligt era rekommendationer. Det är inte lätt att dosera det helt perfekt nämligen. Min sambo räknade ut att det skulle i 1.8 Kg för att sänka från våra 8.0 till 7.6 då det stod att 100gram sänker 0.1 enheter för 10m3 vatten. Då vi har 45m3 vatten räknade han ut att det skulle gå åt 450 gram för varje 0.1-sänkning. Vi tog dock endast i hälften då vi tyckte det lät så otroligt mycket och det sänkte ju betydligt mer än specificerat.
Så jag kommer inte kunna sikta exakt, så någonstans 7.2-7.4 vore väl bra.

Men som sagt, vad bör mitt nästa steg vara?







Poolgiganten

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #41 skrivet: maj 22, 2012, 15:30:17:17 »
Nu mätte jag i förmiddags igen och nu har det sjunkit till 7.3 i pH. Detta utan att jag gjort något. Jag misstänker att det beror på att vattnet hunnit homogeniserats mer än när jag mätte igår.

Men vattnet är fortfarande inte klart  :'(

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Få vattnet klart
« Svar #42 skrivet: maj 22, 2012, 17:57:41:41 »
Jag skulle testa mängden cyanursyra, eftersom det var vatten i poolen och ni inte vet hur länge man haft vattnet. Ni hade ju precis köpt huset om jag förstod det hela rätt.

För mycket cyanursyra (klorpuckar) kan orsaka klorblockering, sök på forumet och googla på det så hittar du massor med info.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Få vattnet klart
« Svar #43 skrivet: maj 22, 2012, 19:22:43:43 »
Vad händer med ditt filter ? Ökar driftstrycket över filtret efter en tid ? Om inte så kan man ju börja undra om filtret fungerar korrekt, så det inte finns ett hål i patronen eller något liknande. Finns det en massa partiklar i poolen och du även dammsuger så borde trycket successivt öka. Någonstans måste ju skräpet ta vägen. Skulle du ha hål i filterpatronen så går ju hela soppan bara rakt igenom.

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #44 skrivet: maj 27, 2012, 10:45:35:35 »
Hej igen.

Nu har poolen fått gå för sig själv i några dagar. Mätte PH o det visade 7,2 ungefär och klor är nu nere på 1,5 ungefär. Helt ok värden, men fortfarande turkost vatten. Filtret är rent och genomblåst med högtryckstvätten för att få ur det värsta skräpet.

Ska försöka mig på att mäta cyanursyran i vattnet.
« Senast ändrad: maj 27, 2012, 11:18:17:17 av bump86 »

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Få vattnet klart
« Svar #45 skrivet: maj 27, 2012, 19:26:59:59 »
Nu har du perfekta värden!
Nu skulle jag prova med någon form av flockningsmedel eller liknande om detta inte fungerar så skulle jag misstänka en läcka på sugsidan (om du inte förlorar vatten och måste fylla på hela tiden)
Många poolföretag rekommenderar att gräva ner flexislangen direkt i jorden. Men den är egentligen inte avsedd för det och torkar ut och spricker. Jag har ganska stor erfarenhet av detta och har bytat en del. Min rekommendation är att lägga flexislang i avloppsrör eller likande så att den inte har direktkontakt med jorden.
Har du grävt ner din slang eller är det föregående ägare?

Mvh Henry

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #46 skrivet: maj 28, 2012, 09:59:14:14 »
Citera
Jag skulle testa mängden cyanursyra, eftersom det var vatten i poolen och ni inte vet hur länge man haft vattnet. Ni hade ju precis köpt huset om jag förstod det hela rätt.

För mycket cyanursyra (klorpuckar) kan orsaka klorblockering, sök på forumet och googla på det så hittar du massor med info.

Du förstod alldeles rätt, men om man ska tro säljarna så hade de tömt ur poolen förra sommaren och gjort rent den och därefter fyllt den med vatten. Och då pumpen till egna brunnen inte fungerar och enligt säljarna inte fungerat för dom så borde det vara kommunalt vatten i bassängen.
Men jag kanske ska mäta denna syra ändå? Eller finns det någon mening med det om vattnet endast är 1 år gammalt?


Citera
Vad händer med ditt filter ? Ökar driftstrycket över filtret efter en tid ? Om inte så kan man ju börja undra om filtret fungerar korrekt, så det inte finns ett hål i patronen eller något liknande. Finns det en massa partiklar i poolen och du även dammsuger så borde trycket successivt öka. Någonstans måste ju skräpet ta vägen. Skulle du ha hål i filterpatronen så går ju hela soppan bara rakt igenom.

Tyvärr så finns det ingen mätare på filtret, men patronerna ser hela ut om än använda. Vi har köpt 2 nya filter och kanske är det en idé att ta dessa i bruk ändå just för att totalt utesluta filterproblem då.


Citera
Nu har du perfekta värden!
Nu skulle jag prova med någon form av flockningsmedel eller liknande om detta inte fungerar så skulle jag misstänka en läcka på sugsidan (om du inte förlorar vatten och måste fylla på hela tiden)
Många poolföretag rekommenderar att gräva ner flexislangen direkt i jorden. Men den är egentligen inte avsedd för det och torkar ut och spricker. Jag har ganska stor erfarenhet av detta och har bytat en del. Min rekommendation är att lägga flexislang i avloppsrör eller likande så att den inte har direktkontakt med jorden.
Har du grävt ner din slang eller är det föregående ägare?

Mvh Henry

Slangen ligger ovan mark men under pooldäcket gjort av trallvirke och något vatten behöver vi inte fylla på. Snarare tappa ur när regnet har ökat upp det allt för mycket (över hålet i breddavloppet).
Kan du förklara lite mer vad detta flockningsmedel är och vad syftet med det är?


Utloggad Hagalund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norra Östergötland
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Få vattnet klart
« Svar #47 skrivet: maj 28, 2012, 13:05:15:15 »
Jag kan ju bara tala för mig själv, men med det trassel och osäkerhet om ursprunglig vattenkvalitet ni har så hade jag tömt ur allt vatten och börjat om från början med kommunalt vatten. Sen hade jag helt klart skaffat ett sandfilter, det är en väldigt stor skillnad på vattenkvaliteten och mkt enklare att rengöra med sandfilter. Finns billiga/re sandfilter som funkar bra. Vi hade patronfilter också först men aldrig mer säger jag, de 4000 kr som filtret kostade var välinvesterade på alla sätt. Finns mkt info om poolskötsel på nätet där man hittar mkt matnyttigt. Lycka till, vad ni än bestämmer för att göra.
Sedan år 2008 har vi en Intex rörpool på 16,8 m3 med sandfilter "Popular" från Primastar.

Utloggad Trollmann

SV: Få vattnet klart
« Svar #48 skrivet: maj 28, 2012, 13:22:07:07 »
Min första pool, intex ovanmark så hade jag först patron och bytte sedan till litet sandfilter. För mig, så fungerade inte patron bättre än att den kan fånga löv och getingar. Med sandfilter fick jag även bukt på mindre saker som flöt runt samt att flockmedlet kunde göra att det stannade i filtret.

Med patron fick jag dumpa vatten vid varje damsugning, inte helt bra ifall man fyller på med dåligt vatten.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad bump86

SV: Få vattnet klart
« Svar #49 skrivet: maj 29, 2012, 17:08:38:38 »
Ang. filter så ska vi köpa ett sandfilter så snart vi har råd, men just nu funkar det inte och vi måste leva med det vi har. Dock vill jag poängtera att båda tidigare ägarna har fått poolen att fungera utan problem med det aktuella filtret så det kan ju knappast vara det iaf.

Nu börjar jag (vi) dock bli ganska desperata. Vi har följt alla råd och tips vi fått från alla håll men inget verkar hjälpa. Kan man ringa något poolföretag så de kommer ut och mäter, fixar och ordnar & donar så det blir kristallklart?? Vi är uppenbarligen i behov av stor hjälp för att få ordning på detta.








Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag