Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mycket jobb att sköta en pool?  (läst 17896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cia31

Hur mycket jobb att sköta en pool?
« skrivet: januari 10, 2012, 11:57:03:03 »
Hej

Står i startgroparna för att bygga pool!
(Ca 7*4m 1,5m djup är vad vi tittat på)

Skulle vilja höra från er som redan har pool hur mycket tid ni lägger på den regelbundna skötseln av poolen. Vattenkemin, dammsuga osv.
Antal timmar i snitt/v?

Vad är det man behöver göra och hur besvärligt är det?
Hur ofta är det ngt mer tekniskt som behöver göras med pumpen osv, funderar på hur mycket jag klara själv utan makens hjälp då det idag är jag som är drivande för poolen  ;)


Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad swanthe

SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2012, 16:19:13:13 »
Vårt mål var att behöva lägga så lite tid som möjligt på poolskötsel och dit har har vi nått. Den viktigaste faktorn för en lättskött pool är förmodligen ett pooltak. Det håller löv och skräp ute och hjälper dessutom till med uppvärmningen. Vi har dessutom en poolrobot som sköter dammsugningen åt oss.
En annan del är vattenkemin. Vi har saltklorinator och automatisk pH-reglering för att förenkla på den punkten. Jag tror att om man även använder kommunalt vatten så ökar man förutsättningarna för en enkel vattenkemi, men det är inte alltid man kan välja.
Mitt poolskötande handlar mestadels om att lägga i poolroboten och efter behov fylla på vatten i poolen. På det lägger jag kanske upp till en halvtimme per vecka.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Fia

SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2012, 18:13:29:29 »
Hej o välkommen.  :)
Här finns en omröstning av frågan om städning.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2955.0

Här är det jag som sköter poolen, med undantag av höststängning o våröppningen, då hjälps vi åt.
Tycker inte att det är betungande o inte svårt. Man kollar kemin, dammsuger ibland o backspolar o fyller på vatten när det behövs. Hur ofta jag kollar kemin beror på hur mycket vi använder poolen o på hur varmt vi har i den, man kommer ganska snabbt in i det o lär sig hur ofta man behöver göra det. Ett bra o täckande skydd spar både tid o pengar!

Att justera kemin - en hink, ljummet vatten, ett dl mått. Dosering står på burken, rör om o sen släng ut äver poolens vattenyta.
Viktigt! Först vatten sen kemikalien!
Om man tycker det är jobbigt att sköta den beror nog på hur gärna man vill ha pool o för mig är det enkelt! ;) <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2012, 01:03:09:09 »
Vi har en inomhuspool, 8 x 4 m, och den kräver då inte mycket tid för tillsyn. Bottensugning får vi göra någon gång men oftast med intervaller på en månad eller fler och det går på cirka en halvtimme. Backspolning av filter får göras med intervall som beror av badaktiviteten - vi har ganska stor familj och badar ofta och ibland har vi fester eller barnkalas där poolen används. Men oftast räcker en backspolning per månad eller varannan månad plus någon extra gång efter t.ex. ett barnkalas. Nu blir det naturligtvis mera skräp i en utomhuspool, så där får man lägga mera tid, om man nu inte har pooltak eller är riktigt noga med att täcka över när det inte badas.

Vi har automatik för kor- och pH-hållning, så där går knappt någon tid alls. Vi får fylla på förrådsbehållarna med intervaller på kanske 3-4 månader (klor) resp. cirka ett par år (saltsyra) och kontrollera med testset ett par gånger om året. Vid vårt förra hus hade vi en utomhuspool utan kemiautomatik och då fick vi mäta och tillsätta kemikalier 1-2 ggr per vecka. Det tog dock inte mer än 15-20 minuter per gång.

Till det ovanstående får man lägga att skrubba av vattenlinjen - en till ett par gånger om året. Sedan tillkommer förstås eventuella reperationer om något i systemen går sönder. Detta händer dock mycket sällan.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2012, 06:10:49:49 »
Hej Erica!

Imponerande med klor och Ph automatiken, inte speciellt vanligt överhuvudtaget då de flesta länderna har speciella regler för hur förvaringen ska går till med dessa kemikalier så de är väldigt farliga tillsammans och det lätt bildas klorgas. Dessa anläggningar brukar inte rekommenderas till privatpersoner. Har du inga bilder på systemet, det hade varit väldigt intressant att se?
Jag vill bara tillägga att skrubba vattenlinjer gäller för det mesta om man har linerpool.

mvh Henry

Utloggad cia31

SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #5 skrivet: januari 11, 2012, 09:30:08:08 »
Tack för era svar!
Det låter ju som något jag skulle kunna klara att ha ansvaret över och sedan får den tekniskt kunnige maken rycka in om det händer ngt  ;)

Ang automatiken så har en granne automat för klor mm och den funkar tydligen inte så han har MER jobb att fixa till det hela än andra grannen som kör det manuellt.

Nu ska man bara bestämma sig för vad man ska välja!
Några tips där?

Plats har vi så det räcker och blir över.
2 barn som ska bada ffa, men även vi vuxna och kamrater.
Har varit inne på Rubipools 8a, 3,6*6,5 och 1,5m djup.
Dels för att den inte behöver stödmurar och dels för att det är lite snyggt med formen.
Fast man kanske ska utnyttja ytan och bugga fyrkantigt istället?
Maken tror att en rund pool är att föredra för att det sätter rotation på vattnet på ett annat sätt, ligger det ngt i det?

Tacksam för alla tips man kan suga åt sig här inne  :)
/Cia

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2012, 10:23:34:34 »
Ang automatisk dosering och förvaring av de flytande kemikalierna så är säger miljö och hälsa i Borås att de skall förvaras avskiljt med minst dubbelgips imellan.

Vi har många kunder som använder detta och tycker att den automatiska doseringen var pricken över i:t i deras poolägande då de "vet" att de alltid har bra vattenkvalitet och även om de är borta en tid så har de kanon värden när de kommer hem.

Självklart är saltgenerator med ph syrning ett precis lika bra alternativ.

MVH
Jonas West

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2012, 11:15:16:16 »
Några fördelar med rund pool finns det nog inte generellt därimot så blir en delsaker dyrare om man ska ha pooltak eller liknande.

När det gäller den automatiska doseringen så är det superbra att vattenkvalitén är god. Man ska bara tänka på att slarv med klor och Ph kan kosta en hälsan. När Ph nivån kommer under 3 och klor tillsätts så bildas det klorgas. Man ska nog inte förlita sig helt på tekniken utan kolla av med gämna mellanrum så att det inte sker olyckor.

Annars är jag den första till att föreslå automatik då jag jobbat som tekniker inom processindustrin i många år.

Klorautomaten som du pratar om är förmodligen en sån där historia somman stoppar puckar i och dom kan strula lita och sätta igen sig.

Mvh Henry Spuhr

Utloggad Steffe

SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2012, 12:15:52:52 »
Jag tror inte en dunk med flytande pH sänk lyckas sänka vattnet pH till under 3. Det vanligaste felet med kombinationen klor + pH-syra är ju om doseringspunkterna ligger för nära.

Är man rädd för hanteringen av kemikalier så använd saltklorinator samt pH justerare med koldioxid.

Utloggad Erica

SV: Hur mycket jobb att sköta en pool?
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2012, 12:36:57:57 »
Hej Erica!

Imponerande med klor och Ph automatiken, inte speciellt vanligt överhuvudtaget då de flesta länderna har speciella regler för hur förvaringen ska går till med dessa kemikalier så de är väldigt farliga tillsammans och det lätt bildas klorgas. Dessa anläggningar brukar inte rekommenderas till privatpersoner. Har du inga bilder på systemet, det hade varit väldigt intressant att se?
Jag vill bara tillägga att skrubba vattenlinjer gäller för det mesta om man har linerpool.

mvh Henry

Jo systemet fungerar jättebra och så småningom skall jag väl kunna fixa bilder på det, men just nu är det ostädat och bråtigt i maskinrummet - vi har byggt om lite grann. Vi har behållaren för saltsyra i själva maskinrummet så att vi bara behöver en kort ledning till denna - otrevligt om det skulle spruta ut p.g.a. slangbrott. Klordunken står i ett angränsande rum med en lite längre ledning. Det skall nog vilja mycket till om de skall kunna komma i kontakt med varandra. Möjligen om hela huset skulle brinna, men då finns knappast någon människa i omedelbar närhet av kemikalierna ändå.

För att minska eventuella risker vid fel på systemet (som t.ex. när en ledning till kloret gick läck en gång) så har min man (som är elingenjör) ordnat ett par tiddreläer som larmar och stänger ned doserpumparna om de skulle så och gå alltför länge i sträck. Då slipper man en massa utsprutade kemikalier alternativt att poolen "superkloreras" eller får ett superlågt pH.

Jag skulle gissa att sådana här system kommer att bli vanligare, eftersom priserna nu har sjunkit rejält jämfört med när vi skaffade vårt. Saltklorinator skulle inte vara ett alternativ i vårt fall för vi har rostfria detaljer plus en motströmspump i gjutjärn. Skall man köra salt bör ALLT helst vara av plast.

Vi har inte linerpool utan betong, men smutsigt i vattenlinjen kan det allt bli ändå. Många badande och dessutom finns det ju de som dessvärre har sololjor och liknande på sig och inte alltid duschar bort detta ordentligt. Men som sagt, någon gång om året brukar räcka för att hålla rent.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan